• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85027
+
-

تنها سد یزد در انتظار تزریق بودجه

سد خوانسار در هرات بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و با تزریق اعتبار لازم آبگیری خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به این‌که تنها سد استان یزد در انتظار تزریق بودجه است، گفت: سد خوانسار در هرات بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و با تزریق اعتبار لازم آبگیری خواهد شد. به گزارش مهر، «محمدمهدی جوادیان‌زاده» در نشستی خبری با اشاره به این‌که استان یزد تنها یک سد دارد و این سد نیز در هرات شهرستان خاتم احداث شده است، اظهار کرد: این سد در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است و از آنجا که همواره درگیر کمبود منابع مالی بوده، تاکنون تکمیل آن میسر نشده است.

وی افزود: با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی در استان یزد، این مساله مطرح و مقرر شد تا پایان سال ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این طرح به آن تزریق شود. در این صورت و با تکمیل آن تا پایان سال شاهد آبگیری تنها سد استان یزد خواهیم بود. جوادیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی بیان کرد: در قالب این طرح، خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی از سال ۹۵ به اجرا درآمد که با اجرای آن در سال ۹۵ بالغ بر ۴۰ میلیون متر مکعب، در سال ۹۶ بالغ بر ۷۵ میلیون متر مکعب و در سال ۹۷ بیش از ۸۵ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد یادآور شد: در کنار اجرای این طرح‌ها، اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب را نیز در دستور کار داریم. اما تا راهکار و الگوی مناسب به مصرف‌کننده معرفی نکنیم، برای او تنها نگرانی ایجاد می‌کنیم. بنابراین تلاش ما شناسایی الگوهای مناسب و معرفی آنها به مصرف‌کنندگان است. وی در مورد وضعیت بارش‌های استان یزد نیز گفت: در سال آبی گذشته که از ابتدای مهر ۹۷ آغاز شد و تا پایان شهریور ۹۸ ادامه داشت، میزان بارندگی در استان یزد ۱۲۰ میلیمتر بود که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷۰ میلیمتر و متوسط دوره آماری آن ۹۲ میلیمتر بوده است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: بارندگی سال آبی گذشته نسبت به سال قبل از آن ۷۲ درصد و نسبت به دوره آماری ۳۰ درصد رشد داشته و این در حالی است که متوسط بارش در کشور در سال آبی گذشته ۳۳۷ میلیمتر بوده است. وی گفت: بارندگی‌های استان یزد در مقایسه با بارش‌های قبلی آن خوب بوده، اما در مقایسه با کشور وضعیت مناسبی نداریم، ضمن این‌که تداوم خشکسالی‌ها بیشتر از ترسالی‌هاست. بنابراین این بارش‌ها نتوانسته است خشکسالی‌های سال‌های گذشته را جبران کند.

جوادیان‌زاده در مورد جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی بیان کرد: از دی ۹۶ تا خرداد ۹۷ میزان کسری مخازن یزد منفی ۱۳۹ میلیون متر مکعب بوده که این میزان از دی‌ ۹۷ تا خرداد ۹۸ به منفی ۹۸ میلیون متر مکعب رسیده، به این معنا که کسری مخازن استان یزد ۳۰ درصد کاهش یافته و وضعیت نسبت به گذشته بهبود یافته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد همکاری آب منطقه‌ای با صنایع برای ادامه حیات آنها و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید گفت: تلاش ما این است که به رغم کم‌آبی‌های استان، موضوع آب صنایع را مدیریت کنیم و سرمایه‌گذار را به دلیل نبود آب فراری ندهیم.

 اخیرا نیز سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم که به دلیل نبود آب از سرمایه‌گذاری منصرف شده باشد. جوادیان‌زاده تاکید کرد: در عین حال، تاکید ما حرکت به سمت استقرار صنایع کم‌آبخواه است و صنایعی هم که آب‌بر هستند و حضور آنها در استان الزامی است، باید از آب پروژه‌هایی نظیر پروژه آب‌رسانی خلیج فارس و دریای عمان بهره‌‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید