• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85048
+
-

رونق اقتصادی محلی با واگذاری بناهای تاریخی

رونق اقتصادی محلی با واگذاری بناهای تاریخی

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: واگذاری بناهای تاریخی این استان به بخش خصوصی با هدف رونق صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد محلی انجام می‌شود. «شهرام امیری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: برخی از بناهای تاریخی استان که متعلق به میراث فرهنگی است، به بخش خصوصی به صورت اجاره‌های بلندمدت واگذار می‌شود تا کاربری‌های جدیدی برای آن با اولویت حفظ ارزش تاریخی و میراثی بنا و با نظارت این اداره کل تعریف شود.

وی با بیان این‌که واگذاری این بناها باعث مرمت و حفاظت بهتر و بیشتر از این بناها می‌شود اظهار کرد: این کار همچنین باعث نجات از تخریب، حفظ فرهنگ معنوی و هویتی، افزایش مشارکت عمومی و توسعه فضای رقابتی برای حفاظت و  بهره‌برداری بهینه از آثار تاریخی می‌شود. امیری با اشاره به این‌که کار واگذاری بناهای تاریخی میراث فرهنگی به بخش خصوصی از حدود ۱۰ سال گذشته آغاز شد خاطرنشان کرد: این روند در سال‌های اخیر شتاب گرفته و در استان اصفهان تاکنون تعدادی از بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده است، از جمله کاروانسرای مادرشاه و چند خانه تاریخی در کاشان.

وی با بیان این‌که صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به‌تازگی ۵۴ بنای تاریخی در کشور را برای واگذاری به بخش خصوصی انتخاب کرد گفت: از بین آنها 4 بنا متعلق به استان اصفهان و شامل حمام تاریخی شیخ بهایی و خانه‌های تاریخی بهشتیان، یداللهی و مغنی است که مطابق با قانون در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. امیری با اشاره به این‌که حمام تاریخی شیخ بهایی در جوار مسجد جامع اصفهان با عمر ۴۰۰ سال تا چند سال گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت که موجب وارد شدن آسیب‌های زیادی به آن شد اضافه کرد: این بنا در زمان حاضر توسط اداره کل میراث فرهنگی در حال مرمت است.

وی ادامه داد: خانه تاریخی بهشتیان در نزدیکی حمام تاریخی شیخ بهایی است و خانه‌های یداللهی و مغنی در چهارباغ پایین اصفهان هستند. وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که به‌زودی آگهی مزایده به همراه جزئیات واگذاری این بناها از طریق درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.

7 اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهل‌ستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و 3 قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و 1۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و 4 اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهل‌ستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید