• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84821
+
-

بلاتکلیفی ۹ ساله سد سیکان دره‌شهر

بلاتکلیفی ۹ ساله سد سیکان دره‌شهر

رمضان نوری _ ایلام- خبرنگار 

عملیات اجرایی سد سیکان در شهرستان دره‌شهر سال 89 آغاز شد و حالا بعد از گذشت ۹ سال به دلیل تعطیلی‌های چندباره فقط حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی، حجم مخزن ۱۲ میلیون مترمکعب و ارتفاع ۷۰ متر از بستر و طول تاج ۲۳۰ متری قرار بود آب مورد نیاز 4۶۰۰ هکتار اراضی پایین‌دست خود را تامین کند، اما 9 سال گذشته را کم و بیش در رکود ساخت و ساز سپری کرده است.
سد سیکان در روستای فرهادآباد دره‌شهر مشکلات فراوانی در زمینه تامین اعتبار دارد، اما جابه‌جایی مردم این روستا از مهم‌ترین موانع بر سر راه ساخت آن است.  با همه اینها، امسال این پروژه‌ بعد از سال‌ها آغاز به کار کرده و قرار است برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی و توسعه گردشگری کمک‌حال شهرستان دره‌شهر باشد.

لزوم تعیین تکلیف سد 
تعیین تکلیف سد سیکان از مطالبه‌های جدی مردم روستای فرهادآباد است که در حریم این سد زندگی می‌کنند. یکی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: به مردم اهالی این روستا اعلام کردند چون در محدوده سد قرار دارید، هیچ‌گونه خدماتی به شما ارائه نمی‌شود و روستا باید جابه‌جا شود. علی قربانی می‌افزاید: تمام کار و کشاورزی و خانه مردم در این منطقه واقع شده است و باید برای جابه‌جایی تمام حقوق مردم در نظر گرفته شود.

آغاز مجدد پروژه با ۲۷ میلیارد تومان اعتبار
فرماندار شهرستان دره‌شهر هم در این باره به همشهری می‌گوید: سد سیکان در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده بود، اما امسال کار این پروژه مجددا آغاز شده است. کیانوش محمدنژاد ادامه می‌دهد: امسال بیش از ۲۷ میلیارد تومان از محل اعتبار ملی برای شروع مجدد ساخت این سد تصویب شده است.
وی اظهار می‌کند: پیشرفت فیزیکی سد سیکان حدود ۲۵ درصد است و قطعا در سال جاری با تزریق اعتبار پروژه شتاب می‌گیرد. همچنین نیرو‌های پیمانکار در حال فعالیت در بخش‌های مختلف پروژه هستند. این مقام مسئول با بیان اینکه 3 میلیارد تومان از مجموع اعتبار به این پروژه تزریق شده است، می‌افزاید: اهتمام مسئولان برای به سرانجام رسیدن این سد جدی است و کارگران به صورت 2 شیفته در حال اجرای پروژه هستند. تملک نشدن اراضی واقع در محدوده سد، زیر آب رفتن روستای فرهادآباد و کمبود اعتبار دلایل اصلی طولانی شدن روند پروژه سد سیکان اعلام می‌شود، اما همه این موارد در ساخت سدهای دیگر نیز وجود داشته است و نمی‌تواند دلیل انتظار حدود یک دهه‌ای مردم منطقه برای برخورداری از مزایای طرحی باشد که سال‌هاست چشم‌انتظار تحقق آن نشسته‌اند.
دره‌شهر از مهم‌ترین مناطق مستعد کشاورزی استان ایلام به شمار می‌رود و اجرای پروژه سد سیکان قطعا می‌تواند بسیاری از اراضی دیم آن را به آبی تبدیل و جوانان زیادی را در این شهرستان صاحب درآمد کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید