• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84803
+
-

آغاز برداشت دانه روغنی کنجد در خمین

مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: برداشت دانه روغنی کنجد از ۹ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در خمین آغاز شد. «عباس ارشدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کشت کنجد برای اجرای طرح کشت محصولات جایگزین با هدف تأمین دانه‌های روغنی، روغن‌کشی، تولید ارده، شیرینی‌پزی و رونق اقتصادی با معرفی 3 نوع محصول مقاوم به کم‌آبی و با بازدهی مطلوب در این شهرستان کلید خورد. 

وی اظهار کرد: بر اساس این طرح ۲ نوع آفتابگردان روغنی و آجیلی و کنجد که نسبت به محصولات زیر کشت رایج این خطه نیاز آبی کمتری دارند و در برابر نوسانات آبی مقاوم هستند، برای کشت بهاره به کشاورزان معرفی شدند. مدیر جهاد کشاورزی خمین افزود: این محصولات ۵۰ درصد نیاز آبی کمتری نسبت به سایر محصولات کنونی زیر کشت منطقه دارند و در صورتی‌که بهره‌برداران هر سال کشت آن را ادامه دهند، تأثیر بسزایی در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی می‌گذارد. 

ارشدی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح زیر کشت کنجد در خمین 5/13 تن محصول با میانگین تولید 5/1 تن در هر هکتار برداشت شود. مدیر جهاد کشاورزی خمین اضافه کرد: کنجد دارای ویتامین‌های B1 , D , E ,F و پروتئین است و مقدار روغن آن حدود ۵۰ درصد شامل اسیدهای چرب اشباع‌نشده مانند لینولئیک اسید، ‌اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع‌شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :