• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84723
+
-

سخنگوی ستاد اربعین شهرداری تهران خبر داد

استقرار 2هزار نفر و 187خودرو در مرز

استقرار 2هزار نفر و 187خودرو در مرز

محمد سرابی _ خبر‌نگار

افزایش بی‌سابقه تردد زوار در اربعین حسینی امسال باعث شده‌ که زیرساخت‌های عراق توان کافی برای خدمت‌رسانی به همه زائران را نداشته باشند. جمعیت زائران که از درون مرزهای ایران در شلمچه، قصر شیرین و مرز خسروی وارد عراق می‌شوند، برای مسافت طولانی نیاز به وسایل حمل‌ونقل، آب و غذا، محل استراحت و.... دارند. علاوه بر اینها، باید امکاناتی برای حمل زباله از مسیر حرکت راهپیمایان یا ارائه خدمات بهداشتی به آنها نیز وجود داشته باشد. امسال نیز مانند سال‌های قبل پیش‌بینی‌شده بود که چه تعداد زائر به سمت کربلا حرکت می‌کنند اما ظاهرا تعداد راهپیمایان با عبور از مرز 400درصد از امکانات پیش‌بینی‌شده بیشتر است. هجوم جمعیت به سوی مرز‌های ایران باعث شد تا توصیه‌هایی به‌صورت پیامک و گفت‌وگو‌های خبری از سوی مسئولان منتشر شود که از زائران می‌خواستند برای ورود به عراق کمی صبر کنند، زیرا ظرفیت مرز‌ها برای عبور روزانه محدود است. حتی قبل از اینکه این جمعیت وارد عراق شوند، می‌توان حدس زد که برای پذیرایی از راهپیمایان در عراق به امکانات فراوانی نیاز است. اخیرا ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه‌ای از زائران مرزهای چهارگانه کشور خواسته است که ‌هنگام سفر مقداری مواد غذایی فاسدنشدنی و به‌ویژه آب حمل کنند و با توجه به افزایش کرایه توسط برخی رانندگان عراقی، به میزان لازم پول به همراه داشته باشند. از مدتی قبل شهرداری تهران با اعزام برخی از نیروهای خود به عراق و همینطور فرستادن برخی از ماشین‌آلات و اتوبوس‌ها به نقاط مرزی تلاش کرد تا بخشی از بار را به دوش بکشد. شهرداری‌های مناطق 22گانه تهران و همینطور شهرداری‌های دیگر شهر‌های بزرگ کشور هم مشابه این اقدامات را انجام دادند.

استقرار 2هزار نیرو
سخنگوی ستاد اربعین شهرداری تهران از استقرار 2هزار نیروی انسانی، 187دستگاه خودروی خدماتی و 26اکیپ آتش‌نشانی از 5مهر تا 2آبان در 4نقطه مرزی ایران و عراق خبر داد. ‌کامران زنگیشه‌ با اشاره به بخشی از اقدامات اجرایی کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین حسینی کشور که مسئولیت آن با شهرداری تهران است، گفت: براساس تقسیم‌بندی‌های صورت‌گرفته، مسئولیت ارائه خدمات در مرز مهران به شهرداری‌های منطقه 5تهران، اراک و اردبیل واگذار شد. با هماهنگی‌های صورت‌گرفته در مجموع 800نیروی انسانی، 46دستگاه انواع ماشین‌آلات خدماتی، 580چشمه سرویس بهداشتی و 5اکیپ آتش‌نشانی در مرز حضور خواهند داشت. او ادامه داد: شهرداری‌های منطقه‌13شهرداری تهران، کرمانشاه و ارومیه با 313نیروی انسانی، 43دستگاه انواع ماشین‌آلات خدماتی، 380چشمه سرویس بهداشتی و 8اکیپ آتش‌نشانی مسئولیت خدمات‌رسانی در مرز خسروی را برعهده دارند.

به گفته سخنگوی ستاد اربعین شهرداری تهران، شهرداری‌های منطقه‌6 شهرداری تهران و شیراز با مجموع 650نیروی انسانی، 65دستگاه انواع ماشین‌آلات خدماتی، 190چشمه سرویس بهداشتی و 8اکیپ آتش‌نشانی در مرز شلمچه حضور دارند.
زنگیشه تأکید کرد: همچنین شهرداری‌های منطقه‌4 شهرداری تهران و اهواز با مجموع 240نیروی انسانی‌، 33دستگاه انواع ماشین‌آلات خدماتی‌، 380چشمه سرویس بهداشتی و 5اکیپ آتش‌نشانی در مرز چذابه خدمات‌رسانی می‌کنند. سخنگوی ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در مجموع 2هزار نیروی انسانی‌، 187دستگاه انواع خودروی خدماتی، هزار و 530چشمه سرویس بهداشتی و 26اکیپ آتش‌نشانی مستقر هستند.

پایانه مرزی چذابه
شهردار منطقه4 تهران از بهسازی و آماده‌سازی پایانه مرزی چذابه برای تردد زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: با اجرای برخی اقدامات زیرساختی در پایانه مرزی چذابه ورود و خروج زائران در این پایانه با سرعت و امنیت بیشتری انجام می‌شود. ‌محمد محمددوست‌ با اعلام این خبر و با بیان اینکه در سال‌های گذشته نصب داربست موقت در گیت‌های پایانه مرزی چذابه جهت تردد زائران صورت می‌گرفت، افزود: به‌منظور رفاه حال زائران اربعین حسینی و افزایش ایمنی تردد در این پایانه مرزی، محل‌های ورودی و خروجی زائران در داخل پایانه مرزی با نصب نرده‌های ثابت استیل کانالیزه شد تا به‌عنوان خدمتی ماندگار از سوی شهرداری در سال‌های بعد نیز مورد استفاده قرار گیرد. وی در ادامه با اشاره به سایر اقدامات منطقه4 تهران در پایانه مرزی چذابه، افزود: به‌منظور خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اربعین حسینی ایستگاه خدمات شهری منطقه‌4 در فضایی به مساحت 300مترمربع از ابتدای مهر در مرز چذابه جانمایی و ساخته شد.
محمددوست افزود: با توجه به افزایش حجم تردد زوار از مسیر چذابه که پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی خواهد داشت، بیش از 140چشمه سرویس بهداشتی، 4نمازخانه با گنجایش 7هزار نفر و با استفاده از روزانه 50کارگر خدمات‌رسانی به‌صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به زائران خواهیم بود.
شهردار منطقه‌4 گفت: در ادامه این اقدامات، به‌صورت روزانه 18تن زباله جمع‌آوری و 6هکتار از سطح مسطح مسیر تردد زوار، گیت‌های ورودی و محدوده مین‌زدایی و همچنین مسیرهای برگشت زائران از چذابه به بستان رفت‌و‌روب شده است. تامین روشنایی گیت‌های ورودی، نصب 3‌ راه‌بند ترافیکی و احداث موکب شهرداری منطقه4 از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در پایانه مرزی چذابه است.

افزایش خدمات در مرز مهران
شهرداری منطقه5 با هدف خدمت‌رسانی مطلوب به زائران در پیاده‌روی اربعین، سرویس‌های بهداشتی در مرز مهران را افزایش داد. ‌مانی جعفریان، دبیر ستاد اربعین حسینی(ع) شهرداری تهران در مرز مهران از افزایش 140چشمه سرویس بهداشتی در این مرز خبر داد. وی با بیان اینکه پیش از این 510چشمه سرویس بهداشتی توسط خادمین زوارالحسین(ع) در منطقه‌5 سرویس و نگهداری می‌شد، افزود: با افزایش چشمگیر تعداد زوار در امسال، ضرورت افزایش تعداد سرویس بهداشتی احساس می‌شد که امیدواریم با رسیدن تعداد سرویس‌ها به 650چشمه، کمک خوبی به بهبود وضعیت خدمت‌رسانی زائران کربلا داشته باشیم. وی همچنین از خدمت‌رسانی 350نیروی خدمات شهری به‌صورت شبانه‌روزی در مرز مهران خبر داد وگفت: با وجود خیل عظیم جمعیت، این نیروها با تمام توان در حال فعالیت هستند تا بتوانند به پاکیزگی محل تردد زائران و حفظ محیط‌زیست کمک کنند.

دیدار نایب‌رئیس شورای شهر تهران و سرکنسول ایران در نجف
سید‌ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حمید مکارم شیرازی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که با حضور محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط‌زیست و صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزار شد، آخرین وضعیت آماده‌سازی و تمهیدات صورت‌گرفته برای حضور هرچه مناسب‌تر زائران عتبات عالیات در روزهای منتهی به اربعین حسینی تشریح شد.
امینی همچنین با ‌سیداحمد طالقانی، مسئول اربعین عتبه علویه در نجف اشرف نیز دیدار و از موکب علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) در جاده نجف به کربلا و اسکان کارگری شهرداری تهران در کربلا بازدید کرد. اعضای شورای شهر و هیأت اعزامی شهرداری تهران از کمپ کارکنان خدمات شهری شهرداری تهران در شهر کوفه و مسجد میثم تمار بازدید کردند.


 هزینه‌های شهرداری برای اربعین 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار کرد: چندین سال است که مطالبات شهرداری‌ها‌ از دولت را پرداخت می‌کنیم و در سال‌گذشته نیز مبلغ قابل توجهی از بدهی دولت به شهرداری‌ها پرداخت شد و برخی از شهرداری‌ها بیش از چند هزار میلیارد تومان بدهی خود را از دولت احصا کردند.
مهدی جمالی‌نژادگفت: اربعین یک بحث اعتقادی است و شهرداری‌هایی که به‌عنوان استان و شهرهای معین در این مراسم حضور پیدا کرده و کمک‌ می‌کنند، هیچ وقت دنبال مطالبه‌خود نبودند و کمک شهرداری‌ها اعتقادی بوده است و امیدواریم شهرداری تهران نیز در این مورد همینطور باشد. او افزود: برای برگزاری مراسم اربعین طرح تفصیلی و طرح جامعی پیش‌بینی‌شده ‌که براساس آن از زیرساخت‌های حمل‌ونقل آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در ۴مرز چذابه، شلمچه، مهران و خسروی استفاده می‌شود. جمالی‌نژاد گفت: باید به این نکته توجه کرد که زیرساخت‌ها برای سفر تعداد محدودی از زائران پیش‌بینی شده و هم‌اکنون خدمت‌رسانی از سوی وزارت کشور برای زائران بین ۲ تا ۳میلیون نفر تدارک دیده شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :