• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84588
+
-

عبور طرح احیای دریاچه از مرحله تثبیت

وسعت دریاچه ارومیه هزارو ۱۰۵ کیلومتر  افزایش و به بیش از 2۸۰۷ سانتیمتر رسیده است

زیست بوم
عبور طرح احیای دریاچه از مرحله تثبیت

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌ غربی با بیان این‌که طرح احیای دریاچه ارومیه از تثبیت گذر کرده و به مرحله احیا رسیده‌ است، اظهار کرد: طرح احیای دریاچه ارومیه با اهتمام ویژه دولت سال 92 طرح‌ریزی و اجرا شده و با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر موفق نبودن آن، شاهد موفقیت اجرای طرح‌های تثبیت و احیا در نگین آبی آذربایجان هستیم. 

به گزارش مهر «پیمان آرامون» گفت: اقدامات عمرانی و بارش‌های قابل توجهی که بهار امسال اتفاق افتاد، موجب شد شرایط دریاچه نسبت به سال‌های گذشته مطلوب باشد و در حال حاضر ارتفاع دریاچه نسبت به پارسال ۱۰۳ سانتیمتر بالاتر رود. وی بیان کرد: این دریاچه در حال حاضر با 3 میلیارد و ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب، وسعت 1۱۰۵ کیلومتر متر مربعی را تجربه می‌کند که رقمی بسیار مناسب با توجه به تبخیرهای فصل گرم سال است.

این مسئول افزود: پشتوانه اجتماعی و حمایت مردمی در موفقیت و به سرانجام رسیدن پروژه‌ احیای دریاچه ارومیه بسیار ضروری و مهم بوده و امروز با این پشتوانه، اقدامات طرح‌ریزی‌شده به انجام رسیده‌ است. آرامون با دعوت از پژوهشگران جهاد دانشگاهی به ورود به مباحث مهم عمرانی گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه، با پرهیز از اقدامات نمایشی و تبلیغی سال‌های قبل، امسال در ۶ محور و از طریق فراخوان عمومی، پروژه‌ها به پیمانکاران دارای ‌صلاحیت سپرده شده است.


افتتاح پروژه انتقال آب زاب تا پایان سال 

آرامون همچنین با بیان این‌که تونل انتقال آب منطقه زاب تا آخر سال جاری افتتاح خواهد شد،‌ اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت. وی با اشاره به این‌که از سال ۹۳ اعتبارات ریالی برای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه تخصیص پیدا کرده است، بیان کرد: تا سال ۹۶ تمامی پروژه‌های اجرایی در دریاچه ارومیه موضوع تثبیت این دریاچه را در پیش داشت.

این مسئول با بیان این‌که از سال ۹۶ با اجرای طرح‌هایی همچون لایروبی انهار، کنتورهای هوشمند و ساماندهی مناسب آب‌ها در جهت احیای دریاچه ارومیه گام برداشته‌ایم، ادامه داد: در سال آبی ۹۷ - ۹۸ ارتفاع دریاچه ارومیه به ۱۰۳ متر رسیده که نشان‌دهنده بهبود نسبی وضعیت دریاچه است.سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به افزایش وسعت دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه 1۱۰۵ کیلومتر افزایش یافته و به بیش از 2۸۰۷ کیلومتر رسیده است.

آرامون با اشاره به این‌که در آغاز سال جاری بیش از ۲۰۰ میلیمتر بارندگی در استان را شاهد بودیم، بیان کرد: به دلیل اقدامات و سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، این بارش‌ها کمترین خسارت را برای استان به دنبال داشت‌. این مسئول همچنین از بهبود نسبی وضعیت آرتمیا، تنها موجود زنده دریاچه ارومیه، خبر داد و گفت: میزان آرتمیا در هر لیتر ۲۹ عدد است که نشان از گذر از دوره تثبیت و رسیدن به مرحله احیای دریاچه دارد.


راه‌اندازی مرکز آینده‌پژوهشی دریاچه ارومیه 

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر این‌که مرکز آینده‌پژوهشی دریاچه ارومیه راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: برای این کار منتظر ایجاد و اتمام ساختمان مرکز آینده‌پژوهشی در سال آینده نخواهیم بود و اگر نیاز باشد حتی در چادر هم کار را شروع می‌کنیم. «عیسی کلانتری» افزود: در این مرکز مباحث مهم دریاچه و حفظ آن و نیز فعالیت‌های مربوط به دریاچه پایش و رصد می‌شود. در آینده این مرکز متولی اصلی دریاچه ارومیه خواهد بود.


احیای دریاچه دغدغه ملی 

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان این‌که این نهاد گام‌های ارزشمندی در جهت کیفی و علمی اجرا کردن طرح‌های احیای دریاچه ارومیه برداشته است، گفت:‌ درصدد تسری دادن یک گفتمان عمومی ملی با قالبی خلاقانه و علمی به قشرها و پایگاه‌های مختلف و متنوع جامعه برای تجمیع یک عزم همگانی به منظور تعمیق فرهنگ عام احیای دریاچه ارومیه است. 

«امین رستم‌زاده» افزود: احیای دریاچه ارومیه یک دغدغه ملی علمی است و جهاد دانشگاهی استان با یک رسالت جهادی ورود جدی علمی و عملی به موضوع دارد. امید است با بستری که جهاد دانشگاهی استان با همکاری استانداری، ستاد احیای دریاچه ارومیه و دانشگاه ارومیه فراهم کرده بتواند گام‌های کیفی، علمی و عملیاتی در جهت احیای دریاچه ارومیه بردارد. وی با اشاره به این‌که امروزه وقتی از ثروت کشور‌های توسعه‌یافته سخن گفته می‌شود دیگر منابع طبیعی ملموس و وسعت کشورها رکن اصلی نیست، تاکید کرد: امروزه دارایی و ثروت غیرملموس تاثیر بی‌بدیلی در توسعه کشور‌ها در تمامی ابعاد دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید