• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84568
+
-

انقلاب معدنی مس در شمال غرب

وزیر صمت در آیین افتتاح کارخانه کنستانتره معدن مس اهر:‌ رگه‌های مس در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل وجود دارد و برای اکتشاف آنها برنامه داریم

صنعت
انقلاب معدنی مس در شمال غرب

‌وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در آیین افتتاح کارخانه تولید کنسانتره مس انجرد شهرستان اهر با اشاره به وجود رگه‌های مس در شمال غرب کشور از انقلاب معدنی مس در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خبر داد.  به گزارش ایرنا، ‌کارخانه تولید کنسانتره معدن مس انجرد با سرمایه‌گذاری ٣٠ میلیون یورویی و ٢٥٠٠ میلیارد ریالی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید. 

این طرح معدنی موجب تکمیل زنجیره ارزش در آذربایجان شرقی می‌شود و در تأمین بخشی از کنسانتره مس پروژه کاتد مؤثر خواهد بود. با انجام اکتشافات تکمیلی در معدن مس انجرد شهرستان اهر، ذخیره آن به میزان ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ سولفوری با عیار متوسط 85/ 0 درصد تخمین زده شده است. این معدن از نوع کانسارهای پرفیری است و به روش روباز استخراج می‎‌ شود؛ با در نظر گرفتن ظرفیت‌های این معدن، توسعه و احداث طرح‌های زنجیره کامل تولید مس از اهداف استراتژیک است. تولید معدن برای تأمین خوراک کارخانه تغلیظ در فاز اول ۳۰ هزار تن کانسنگ در سال برنامه‎ریزی شده است. 


رشد ۱۸ درصدی بخش صنعت و معدن

‌وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در آیین افتتاح کارخانه تولید کنسانتره مس انجرد شهرستان اهر با اشاره به ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای در بخش صنعت و معدن اظهار کرد: در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد ۱۸ درصدی در بخش‌های مختلف صنعت و معدن کشور را شاهد بودیم. 

در 6 ماه نخست سال جاری شاهد رشد 5/ 6 ‌درصدی ‌تولید فولاد، 1/ 9 ‌درصدی تولید محصولات فولادی، ‌بیش از ٦ درصدی تولید سیمان و ‌۱۳ ‌درصدی تولید شیشه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بودیم.  «‌رضا رحمانی» گفت: شرکت معدنی مس انجرد با ظرفیت ۳۰ هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد. در کنار همین واحد، واحد ذوب 100هزار تنی مس در حال احداث است که خروجی این 2 واحد مصرف داخلی دارد. این واحد تا زمانی که بخش ذوب تکمیل نشده می‌تواند صادرات انجام دهد. 

رحمانی افزود: بدون تردید یکی از قطب‌های مس کشور آذربایجان شرقی است. برای 3 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل که رگه‌های مس در این 3 استان وجود دارد، برنامه اکتشاف داریم؛ کارخانه‌های ذوب و کنسانتره، شهرک صنعتی ویژه صنایع پایین‌دستی مس در حال احداث در این منطقه داریم.  وی تاکید کرد: انقلاب معدنی کشور آغاز شده و در همین زمینه از حضور همه شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به جد استقبال و حمایت می‌کنیم.  

این مسئول با بیان این‌که اولویت‌های وزارتخانه در 7 محور و ٣٥ برنامه تنظیم شده که توسعه بخش مس یکی از این برنامه‌هاست، عنوان کرد: ‌بر این اساس می‌توان اذعان کرد رشد اقتصادی و صنعتی ایران در دوره جدید آغاز شده است.  

وزیر صمت همچنین با اشاره به ابلاغیه جدید وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: یکی از اقدامات جدید این وزارتخانه، انقلاب معدنی و در شرایط جدید، اولویت به‌کارگیری نیروی انسانی در این حوزه با نیروهای بومی مناطق است که ابلاغیه آن به همه مناطق کشور ارسال شده است. تامین و تدارک فعالیت‌های معدنی هم باید از خود استان‌ها تامین شود و اگر در ظرفیت استان نبود، از ظرفیت تولید و متخصصان داخلی استفاده شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید