• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84517
+
-

موکب‌داران مرکزی در کربلا و نجف

حدود ۱۰ مسجد در شهر اراک نیز برای اسکان زائران اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند

خبر
موکب‌داران مرکزی در کربلا و نجف

در آستانه آیین عظیم اربعین حسینی، افزایش چشمگیر عاشقان حضور در حرم ثارالله و همچنین مشتاقان خدمت به زائران آن حضرت رخ نمایانده و بستر نمایش زیباترین جلوه وحدت و معنویت را مهیا ساخته است. به گزارش مهر، فقط چند روز مانده به اربعین حسینی؛ روزی که عاشقان ثارالله، پیر و جوان، فرقی ندارد، مسیر عشق را با پای پیاده با گذر از عمودهای مختلف طی می‌کنند تا برای عرض ارادت، خود را به حرم اباعبدالله الحسین(ع) برسانند.

فعالیت موکب‌های کشورمان در ارائه خدمات به زائران اربعین، وحدت و نوع‌دوستی آنان به دلدادگان آن حضرت را نشان می‌دهد. در کشور ما برنامه‌‌ریزی برای استقرار هرچه بهتر موکب‌ها توسط ستاد اربعین استان‌ها انجام می‌شود. با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین، آمادگی ستاد اربعین استان مرکزی برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به زائران دیار عشق دوچندان شده است تا بتوان این آیین عظیم معنوی چندمیلیونی را به بهترین شکل برگزار و مدیریت کرد.


خدمت‌رسانی ۱۷ موکب مستقر در استان 

دبیر ستاد اربعین استان مرکزی گفت: هر سال مشتاقان سفر اربعین بیشتر و امسال با توجه به حذف ویزا بر تعداد زائران افزوده می‌شود.

«محسن امیدی» ادامه داد: همه دستگاه‌های استان به نحوی در خدمات‌رسانی اربعین شرکت می‌کنند و ۱۴ کمیته امنیتی و انتظامی، اطلاع‌رسانی و مستندسازی، بهداشت و درمان، امداد و نجات، اطلاعاتی، حمل‌و‌نقل و سوخت، مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه، خدمات شهری، فرهنگی و آموزشی، اعزام، بانوان، جوانان و اتباع و امور خارجه برای ارائه خدمات‌رسانی هر چه بهتر برای زائران اربعین حسینی در زیرمجموعه ستاد اربعین استان مرکزی تشکیل شد. ۱۲ کمیته فرعی نیز در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل شده است. وی اظهار کرد: امسال ۱۷ موکب در استان از زرندیه، ساوه، اراک و شازند به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین 2 موکب در نقطه صفر مرزی مهران، ۱۳ موکب در نجف اشرف، ۱۳ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۱۰ موکب در شهر کربلا، یک موکب در سامرا، یک موکب در کاظمین از ۱۰ روز مانده به اربعین مستقر می‌شوند و فعالیت آنها تا 2 روز بعد از اربعین ادامه دارد.

 امیدی اظهار کرد: امسال موکب‌های استان مستقر در نجف اشرف با ظرفیت اسکان روزانه ۱۹ هزار نفر با توزیع ۳۹ هزار وعده صبحانه، ۳۵ هزار وعده ناهار، ۳۷ هزار وعده شام، ۵۸ هزار و ۵۰۰ میان وعده به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند و 2 دستگاه نانوایی پخت ۷۰ هزار نان را نیز انجام می‌دهند. 

دبیر ستاد اربعین استان گفت: در اربعین امسال موکب‌های مستقر استان در مسیر نجف به کربلا با اسکان ۹۳۰۰ نفر و توزیع ۱۲ هزار وعده صبحانه، ۱۸ هزار وعده ناهار، ۱۳ هزار و ۳۰۰ وعده شام و ۶۲ هزار و ۵۰۰ میان‌وعده و ۲۸ هزار و ۶۰۰ قرص نان بین زائران خدمات ارائه می‌کنند. وی افزود: موکب‌های مستقر در شهر کربلا ۱۴ هزار و ۷۵۰ وعده صبحانه، ۱۱ هزار و ۹۵۰ وعده ناهار، ۱۲ هزار و ۷۵۰ وعده شام، ۲۶ هزار و ۲۵۰ میان‌وعده و ۲۷ هزار قرص نان را بین زائران توزیع می‌کنند و روزانه 3 هزار زائر زن و مرد را اسکان خواهند داد. دبیر ستاد اربعین استان مرکزی گفت: موکب کاظمین توسط اوقاف اداره می‌شود و از ظرفیت اسکان 3 هزار نفر با توزیع 3 هزار وعده شام، صبحانه و هزار وعده ناهار به زائران برخوردار است و اغلب این موکب‌ها توسط مردم اداره می‌شوند.


۱۰ مسجد و مصلای اراک، آماده اسکان 

امیدی گفت: نزدیک به ۱۰ مسجد در شهر اراک برای اسکان زائران اعلام آمادگی کرده‌اند و از ظرفیت مصلای بیت‌المقدس نیز استفاده خواهد شد و میقات‌الرضا(ع) برای اسکان اتباع خارجی پیش‌بینی شده است. وی اظهار کرد: مرز خروجی ما مهران انتخاب شده و به عنوان استان معین استان ایلام در بحث اربعین هستیم و از ۱۵ روز مانده به اربعین یک گروه خدمات شهری با تمامی تجهیزات مورد نیاز از قبیل ۵ دستگاه آمبولانس و فراهم‌سازی 3 دستگاه آمبولانس از سوی سپاه برای بهداری، ماشین‌آلات خدماتی حمل پسماند، تانکر آب و ۵۰ پاکبان در شهر مهران به زائران حسینی و ۳۰ پاکبان در شهر نجف خدمات‌رسانی می‌کنند. دبیر ستاد اربعین استان مرکزی عنوان کرد: پارکینگ اربعین ساخته‌شده توسط استان مستقر در شهر مهران از ظرفیت ۸۰ هزار خودرو برخوردار است. کل پایانه‌های حمل‌و‌نقل استان آماده ارائه خدمات به مسافران اربعین هستند و سعی شده افزایش کرایه نداشته باشیم.


افزایش ۲۵ درصدی موکب‌ها 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی نیز در این مورد اظهار کرد: تعداد موکب‌های خدمات‌رسانی زائران اربعین استان نسبت به سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی داشته است. «خلیل نجفی نظام‌آبادی» ادامه داد: امسال تعداد مواکب استان در اربعین به ۶۱ مورد رسیده است، در حالی که سال گذشته تعداد موکب‌ها ۴۸ مورد بوده است. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی بیان کرد: مجموع خدمات پذیرایی به زائران اربعین در سال گذشته 4 میلیون و ۵۰۰ هزار مورد بوده است و امسال بیش از ۵ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۴۹۰ خدمت ارائه خواهد شد. نجفی گفت: 2 میلیون وعده در طی ۱۰ روز توزیع خواهد شد، یعنی 200 هزار وعده صبحانه، ناهار و شام توسط موکب‌ها بین زائران توزیع می‌شود.


استقرار ۶۱ روحانی و مبلغ دینی 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: در جریان آیین اربعین، طرح نایب‌الشهید، یک طرح ملی و برای هر استان یک ظرفیت است و این مهم در دستور کار کمیته فرهنگی اربعین استان مرکزی قرار دارد. حجت‌الاسلام «صفر قربان‌پور» ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان مرکزی در اربعین امسال، توجیه، تبیین و معرفت‌افزایی است. در اربعین امسال ۶۱ مبلغ دینی و روحانی در موکب‌های استان مرکزی برای امور تبیینی و معرفت‌افزایی حضور پیدا می‌کنند.

وی جایگاه فرهنگی روحانیون را در اربعین امسال مهم برشمرد و افزود: نیروهای مداح، قاری و مبلغان از نقش ویژه و خاصی برخوردارند که باید به‌خوبی ایفای نقش کنند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور بیان کرد: زائران اربعین باید از هرگونه اختلاف سلیقه خودداری ورزند و باید اهمیت جایگاه وحدت ملی و بین‌المللی اربعین را ملاک قرار دهند و همچنین در کشور عراق، قواعد و قانون‌ها رعایت شود تا دچار مشکل نشویم.


ثبت‌نام ۲۰ هزار نفری 

مدیر حج و زیارت استان مرکزی اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر از مردم استان مرکزی به منظور شرکت در پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. «وحید اسکندری» بیان کرد: زائران در سامانه سماح در مجموع ۲۵ هزار تومان برای ثبت‌نام و بحث بیمه پرداخت می‌کنند. مدیر حج و زیارت استان مرکزی عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار ویزا توسط دفتر کنسولگری عراق در استان مرکزی صادر شد، اما امسال ویزا حذف شده است. اسکندری اضافه کرد: زائران هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام در سامانه سماح اقدام کنند و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند. مدیر حج و زیارت استان مرکزی ادامه داد: از اول تا ۱۴ مهر، 3 کاروان هوایی و ۱۷ کاروان زمینی از استان مرکزی به عتبات عالیات اعزام شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید