• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84507
+
-

رونمایی از سردر تاریخی آگاهی شاپور

با حذف زوائد، رنگ‌ها و مرمت مصالح، این بخش از بنا به شکل اولیه خود بازگشت

رونمایی از سردر تاریخی آگاهی شاپور

محمد سرابی _ خبر‌نگار

سردر تاریخی ساختمان آگاهی شاپور مرمت و رونمایی شد تا قدمت این بنای قرن گذشته را نمایان کند. در بازدید سال گذشته مسئولان شهرداری از این مجموعه انتظامی تصمیم گرفته شد تا پس از ساختمان کلاه‌فرنگی، سردر ساختمان نیز بازسازی شود؛ با حذف زوائد، رنگ‌ها و مرمت مصالح، اکنون این بخش از بنا به شکل اولیه خود بازگشته است. به گزارش همشهری، این بخش از بنای تاریخی، بازمانده از دوران قاجار است که به همراه عمارت کلاه‌ فرنگی آن، از نخستین بنا‌های نظامی در تهران به شمار می‌آید که در اواخر دوره قاجار ساخته شد و بعدها در اختیار ژاندارمری قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مراسم رونمایی از این اثر تاریخی گفت: سردر آگاهی شاپور با رعایت تمام استانداردهای مرمتی و حفاظتی مرمت شد و فضاهای داخلی آن نیز به قدمت 100سال گذشته خود برگشت.
برزین ضرغامی تأکید کرد: سر در پلیس آگاهی تهران جزو عناصر مهم شهری است که سال‌ها بدون توجه رها شده بود. یکی از دلایل رها شدن این سردر به‌دلیل موقعیت نظامی محیط بوده است اما براساس توافقی که سازمان زیباسازی شهر تهران با پلیس آگاهی شاپور داشت، تصمیم به مرمت آن گرفته شد.

او با بیان اینکه با درخواست نیروی انتظامی مرمت سردر در دستور کار قرار گرفت، گفت: طرح‌ها و مطالعات اولیه در این مکان انجام شد، اما به‌دلیل شرایط خاص و مداخلات زیادی که در سال‌های گذشته به‌صورت غیرتخصصی صورت گرفته بود مشخص نبود چه اتفاقی افتاده است. مشاهدات اولیه نشان می‌داد که یک اثر ارزشمند می‌تواند زیر اقدامات انجام شده قبلی باشد. ضرغامی ادامه داد: بعد از عملیات بازسازی به تزئینات بسیار ارزشمندی زیر لایه‌های اضافه شده، رسیدیم. همچنین در بخش داخلی بنا، قسمت‌های گوشواره و اتاق‌های کناری نشان داد که این سردر نه‌تنها یک عنصر، بلکه یک بنای معماری بوده که فضاها و پلان‌های خاص خود را داشته است. امیدواریم بتوانیم مانند این پروژه‌های مشابه و عناصر هویتی باارزش را با همین نگاه مرمت و حفاظت کنیم و بخشی از هویت تهران را تکمیل کنیم.

معماری ایرانی
عضو شورای اسلامی‌شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در معماری ایرانی، سردر مهم است چون فاصله بین بیرون و درون محسوب می‌شود و بر همین اساس در بناهای قدیمی ‌ما به سردر همیشه توجه خاصی می‌شده و برخلاف بناهای دوره تجدد که بالکن و پنجره هم داشته، دیوارها ساده، بدون پنجره و درونگرا بوده است. احمد مسجدجامعی با اشاره به مرمت عمارت کلاه فرنگی توضیح داد: این تعمیر و مرمت، بی‌قاعده انجام شده بود که خواستیم متوقف شود تا ابتدا اصول و قاعده رعایت شود. امیدواریم این فضا بیشتر در اختیار مردم قرار بگیرد.
مسجدجامعی با اشاره به دیگر بناهای تاریخی که نیاز به مرمت دارند، اضافه کرد: خانه استاد احمد طالقانی، پدر آقای آل‌احمد به ثبت میراث فرهنگی رسیده و الان گویا برای فروش گذاشته شده و خانه شهید تندگویان که در این منطقه زندگی می‌کردند و جایگاه ویژه‌ای از نظر شهادت، وزارت و شخصیتش دارد، مواردی هستند که می‌توانند در برنامه مرمت و بازسازی قرار گرفته و در خدمت مردم قرار بگیرند.

بنای تاریخی در منطقه نظامی
شهردار منطقه 11تهران هم در این مراسم گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته این دومین عمارت تاریخی در نهادهای نظامی‌ محدوده منطقه ۱۱ است که مرمت و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. یک سال بعد از تهرانگردی که در مهر سال ۹۷ اتفاق افتاد با کمک سازمان زیباسازی خوشبختانه این ساختمان به‌عنوان یک ساختمان ارزشمند و جداره شهری مرمت شد. خیلی از عناصر تاریخی‌ای که در جریان تهرانگردی‌ها شناسایی شده بودند، در سال ۹۸ احیا شدند که خانه مینایی هم یکی از همین پروژه‌ها بود. آبادیان افزود: ساختمان اول در خیابان پاستور غربی قرار دارد که برای آن از ستاد ارتش مجوزهای لازم را برای استفاده مردمی در روزهای دوشنبه و جمعه، ایام نوروز و تعطیل گرفتیم. او با اشاره به اینکه از 20کیلومترمربع بافت تاریخی تهران، ۱۶کیلومترمربع در منطقه ۱۲ و ۴کیلومترمربع هم در منطقه ۱۱ قرار دارد، افزود: خوشحالم بگویم که این اماکن، صرفا دولتی و حاکمیتی نشده و عموم مردم و مجموعه‌های مدنی هم این موضوع را مطالبه می‌کنند و عملاً تعدادی از اماکن تاریخی منطقه ۱۱ توسط خود مردم احیا شده است. در سال‌های گذشته کمتر از بافت تاریخی منطقه ۱۱ صحبت می‌شد که خوشبختانه با توجه به شرایط کالبدی این منطقه خیلی از بناهای تاریخی آن موجود است.

موزه پلیس آگاهی
در ادامه این مراسم رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: نوسازی و بازآفرینی آثار تاریخی شهر تهران ازجمله سردر آگاهی شاپور که امروز افتتاح شد، از جمله اقدامات خوبی است که از سوی مدیریت شهری تهران صورت گرفته.سردار علیرضا لطفی با بیان اینکه بخشی از ابنیه‌های تاریخی در مراکز نظامی قرار گرفته است، افزود: سازمان زیباسازی شهرداری تهران زحمات زیادی برای مرمت و بازسازی سردر تاریخی آگاهی شاپور انجام داد که جای تشکر دارد.او گفت: از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ کسب اجازه شده که بعد از بازسازی و بازآفرینی، بتوانیم در مجموعه آگاهی شاپور به‌عنوان موزه پلیس آگاهی تهران بزرگ و برای آموزش شهروندی، پذیرای شهروندان عزیز باشیم و تردد‌ اداری از در شمالی انجام شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید