• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84497
+
-

خون مصنوعی در رگ‌ خرگوش‌های ژاپنی‌

با پیشرفت دانشمندان ژاپنی ممکن است در آینده مشکل کمبود خون اهدایی در بیمارستان‌ها برای نجات بیماران حل شود

خون مصنوعی در رگ‌ خرگوش‌های ژاپنی‌

 خون مصنوعی که معمولا از آن به‌عنوان داروی مقدس یاد می‌شود و قادر به حمل اکسیژن و ایمن برای استفاده انسان است، همچنان هدفی دور از دسترس به‌نظر می‌آید. به تازگی اما محققان ژاپنی توانسته‌اند خون مصنوعی را با موفقیت روی یک خرگوش امتحان کنند. به‌گزارش روزنامه آساهی شیمبون، تحقیقات منتشرشده در مجله انجمن آمریکایی بانک خون (انتقال خون) آشکار می‌کند که تیمی از بیمارستان دانشکده پزشکی دفاع ملی ژاپن در واقع نوعی از خون مصنوعی را توسعه داده که با موفقیت روی خرگوش‌ها آزمایش شده است. این خون مصنوعی که توسط تیم تحقیقاتی ژاپنی توسعه داده شده، هم شامل سلول‌‌های قرمز خون مصنوعی و هم شامل پلاکت‌های مصنوعی است. اینها به‌ترتیب از مواد حمل‌کننده اکسیژن و ماده‌ای که خونریزی را متوقف می‌کند ساخته شده‌اند و در کیسه‌های کوچکی به نام لیپوزوم محصور می‌شوند. هنگامی که آنها خون را به خرگوش‌های آسیب‌دیده منتقل کردند، 6خرگوش از 10خرگوش زنده مانده بودند که معادل تعداد خرگوش‌هایی است که در انتقال خون واقعی زنده می‌ماندند. نه انعقاد خون و نه هیچ عارضه جانبی منفی دیگری در این آزمایش مشاهده نشد.
به‌طور معمول، گلبول‌های قرمز خون حاوی اکسیژن می‌توانند 20روز در دمای پایین نگهداری شوند، درحالی‌که پلاکت‌های مورد نیاز برای لخته شدن خون زخم‌ها در دمای اتاق فقط 4روز قابل ذخیره است. علاوه بر این، تکنسین‌های اورژانس بدون اطلاع از گروه خونی بیمار قادر به انجام انتقال خون نیستند.
با این حال، این خون مصنوعی در دمای اتاق بیش از یک سال می‌تواند ذخیره شود و به نوع گروه خونی هم وابسته نیست. درصورت تجاری‌سازی‌ این خون مصنوعی، امدادگران می‌توانند قبل از رسیدن بیمار به بیمارستان، انتقال خون را انجام دهند. بنابراین میزان بقای افراد نیازمند به خون به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
هم‌اکنون اگر کسی نیاز به خون داشته باشد یا باید فردی با گروه خونی مشابه یا گروه خونی O پیدا شود تا فرد نیازمند از مرگ نجات یابد. همچنین در بعضی از فرهنگ‌ها مسئله قومیت و مذهب مانع از تزریق خون افراد با قومیت‌ها و مذاهب دیگر می‌شود. درحالی‌که اگر در تولید خون مصنوعی و تزریق موفقیت‌آمیز آن پیشرفت‌های علمی حاصل شود، محدودیت‌های اینچنینی برداشته می‌شود و بسیاری از افراد نیازمند به خون به زندگی برمی‌گردند.
مانابو کینوشیتا، دانشیار دانشکده پزشکی دفاع ملی و عضو این تیم تحقیقاتی گفت: در کشور ما جزایر دورافتاده و مناطق بسیاری وجود دارد که نمی‌توانند به اندازه کافی خون تهیه کنند، درحالی‌که با خون مصنوعی می‌توانیم زندگی‌هایی را نجات دهیم که قبلا امکان‌پذیر نبود. البته مشخص نیست که آیا این محصول به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به رفع مشکلات گسترده‌ کمبود خون شود یا نه؟ زیرا این پژوهشگران هنوز ایمنی طولانی‌مدت خون را مورد بررسی قرار نداده‌اند. این مطالعه همچنین هشدار می‌دهد که یافته‌های آنها «ممکن است برای انسان کارکرد نداشته باشد.»
با وجود این محدودیت‌ها، این تحقیق می‌تواند گامی حیاتی برای یافتن جایگزین خون مصنوعی در دنیا باشد.
از خون همواره در تاریخ بشر به‌عنوان ماده‌ای حیاتی یاد شده است. در تاریخ باستان و در مبارزات، فردی که پیروز میدان می‌شد خون مقتول را می‌نوشید تا قدرت او را به‌خود منتقل کند. داستان‌ها و اسطوره‌های بسیاری بر پایه خون شکل گرفته است که نشان از اهمیت آن در زندگی و سلامت بشر دارد. حتی خوردن خون بعضی از حیوانات در برخی قبایل مرسوم بوده است.

فواید تجاری‌سازی
درصورت تجاری‌سازی‌ خون مصنوعی، امدادگران می‌توانند قبل از رسیدن بیمار به بیمارستان، انتقال خون را انجام دهند

این خبر را به اشتراک بگذارید