• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84457
+
-

تاثیر شرایط فروش بر گرانی لوازم خانگی

دیدگاه
تاثیر شرایط فروش بر گرانی لوازم خانگی

یاسین دهقان | یزد- خبرنگار:


افزایش قیمت افسارگسیخته لوازم خانگی در شرایط اقتصادی کشور، تاثیر بسیار زیادی در مصرف و عرضه گذاشته است. برای مثال برخی از تولیدکنندگان با مدیریت عرضه جنس در بازار، آن را به نفع خود تمام می‌کنند و در این میان فشار آن به مصرف‌کنندگان وارد می‌شود.

با توجه به مصوبه دولت مبنی بر مجاز نبودن افزایش بیش از 10 درصدی قیمت کالا، برخی از تولیدکنندگان از اواخر ماه جنس به بازار عرضه نمی‌کنند و با شروع ماه جدید، 10 درصد به قیمت‌ها می‌افزایند، در نتیجه قانون را دور می‌زنند و به هدف خود که کسب سود بیشتر است، می‌رسند.

به همین ترتیب است که نرخ تورم لوازم خانگی در کشور و به تبع آن استان یزد بالا رفته، اما در یزد این وضعیت تاثیر کمتری داشته است. انصاف کسبه یزدی پا به میان گذاشته و باعث شده است که تاثیر قیمت‌ها در بازار نه چندان زیاد، اما تا اندازه‌ای کمتر شود.

برای مثال کسبه یزدی اجناس قدیمی را به قیمت گذشته به مشتری عرضه می‌کنند و زمانی که جنس گران می‌شود، نرخ جدید را اعمال می‌کنند. آنها وضعیت مشتری را در نظر می‌گیرند. کسبه یزدی هم شرایط مردم را می‌سنجند و هم حساب کار خود را دارند؛ چراکه گرانی بیش از اندازه، مشتریان آنها را روز به روز کمتر می‌کند.

این وضعیت باعث می‌شود که مردم به جای خرید اجناس نو، نسبت به خرید اجناس دست دوم اقدام کنند، از این رو رعایت انصاف در فروش باعث می‌شود که مردم به بازار اعتماد بیشتری داشته باشند. رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که مردم در شرایط تورم، مگر از روی ناچاری، تن به خرید نمی‌دهند و حاضرند با وسایل قبلی خوب تا کنند تا نیازی به خرید اجناس جدید نباشد. تنها مشتریان امروز بازار لوازم خانگی یزد، نوعروسانی هستند که برای تامین نیازهای زندگی جدید به بازار مراجعه می‌کنند. آنها نیز فقط ملزومات را خریداری می‌کنند.

با این اوصاف شرایط بازار یزد را نسبت به استان‌های دیگر کشور بهتر است، اما تورم در همه جای کشور وجود دارد و اصلی‌ترین دلیل آن تامین بخش عمده‌ای از لوازم خانگی مصرفی مردم از تولیدکنندگان خارجی و بی‌اعتمادی آنها به تولیدات داخلی است. قطعا با بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی، مدیریت بازار لوازم خانگی بهتر انجام خواهد شد تا از تورم و رکود این بازار کاسته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید