• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84444
+
-

اجرای طرح بوم‌گردی در «پیاوین» با حفظ بافت قدیمی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بانه با اشاره به اجرای طرح بوم‌گردی روستای پیاوین بخش نمشیر گفت: این طرح با هدف حفظ بافت با ارزش روستایی اجرا شده و ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گزارش ایرنا «بختیار خدری» اظهار کرد: طرح بوم‌گردی این روستا در چند فاز از جمله کف‌سازی، سنگ‌فرش، احداث دیوار حائل، جدول‌گذاری، فاضلاب‌کشی، نصب در و پنجره، اجرای فضای باز، احداث میدان با نماد بومی منطقه و طراحی چشمه است. وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح تاکنون ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده و با توجه به این‌که این طرح جزو پروژه‌های ملی است، به لحاظ تامین اعتبار مشکلی وجود ندارد و اعتبارات آن تا پایان طرح تامین می‌شود. 

خدری افزود: اجرای طرح بوم‌گردی روستای پیاوین به همکاری مردم روستا نیاز دارد، چون ساخت‌و‌سازها باید با هماهنگی بنیاد مسکن انجام شود، چراکه اجرای این طرح نیازمند حفظ بافت قدیمی و معماری سنتی است که باید در همه ساخت‌و‌سازها این موارد رعایت شود. وی ادامه داد: روستای هفتاش، سونج و بیاندره برای اجرای طرح بوم‌گردی معرفی شده‌اند که این طرح‌ها در آینده با حفظ بافت باارزش و قدیمی در این روستاها اجرایی می‌شود. رئیس بنیاد مسکن بانه گفت: برای حفظ بافت این روستا ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه، ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به هر یک از متقاضیان پرداخت می‌شود. همچنین هزینه پروانه ساخت و نقشه از متقاضیان دریافت نخواهد شد.


صدور مجوز بوم‌گردی برای منازل روستایی 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی بانه هم در این مراسم گفت: به منظور ایجاد اشتغال و رشد و توسعه گردشگری در شهرستان مجوز طرح بوم‌گردی برای منازل روستایی صادر می‌شود.  «سعدالله رحیمی‌خواه» افزود: این مجوز برای منازل روستاهایی که دارای بافت قدیمی و سنتی هستند و برای این طرح منازل مقاوم‌سازی شده باشند. همچنین همه شرایط لازم برای بوم‌گردی و جذب گردشگر را داشته باشد، صادر می‌شود.

وی با بیان این‌که اجرای طرح بوم‌گردی باعث رونق و توسعه روستاها می‌شود، اظهار کرد: برای اجرای این طرح آموزش‌های لازم به روستاییان داده و منازل آنها نیز استاندارد‌سازی می‌شود.  رحیمی‌خواه به نقش دهیاران و شوراهای اسلامی روستا در توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از روستاهای شهرستان به دلیل داشتن طبیعت بکر، وجود جاذبه‌های گردشگری خاص و بافت سنتی برای اجرای طرح بوم‌گردی مناسب هستند، اما روستای پیاوین بافت بسیار قدیمی و سنتی دارد که به لحاظ گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی اضافه کرد: اجرای طرح بوم‌گردی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انجام و در اجرای این طرح بافت با ارزش و سنتی روستا حفظ می‌شود.  روستای پیاوین در ۳۵ کیلومتری شهر بانه و در بخش نمیشر واقع شده و ۴۰ خانوار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد، در سال‌های گذشته این روستا ۷۰ خانوار بود که با دلیل کمبود امکانات ۳۰ خانوار مهاجرت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید