• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84347
+
-

دیدار در «چهارده، پنجاه و دو»

نمایشگاه عکسی از پیاده‌روی اربعین در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد

گزارش
دیدار در «چهارده، پنجاه و دو»

 نمایشگاه «چهارده، پنجاه و دو» با محوریت موضوعی همقدم با زائران پیاده اربعین حسینی، هفته گذشته در نگارخانه رضوان شهر مشهد برگزار شد. به گزارش مهر، عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه، از حال و هوای اربعین در کربلا، راهپیمایی بزرگ اربعین و نخلستان‌های محزون عراق گفته‌اند. 


تشویق به حضور در راهپیمایی اربعین

«ایمان جنتی» عکاس خبری و از عکاسان نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو» گفت: نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو» را با هدف تشویق مردم به حضور در راهپیمایی اربعین برگزار کردیم. علت نام‌گذاری این نمایشگاه نیز تعداد 1۴۵۲ عمود موجود در پیاده‌روی نجف تا کربلاست که ستون شماره ۱۴۵۲ در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) قرار دارد. وی افزود: آنچه در واقعیت از حضور مردم در اربعین وجود دارد، با آنچه در ذهن مردم است، تفاوت فراوانی دارد. با وجود این‌که صداوسیما این حضور را به تصویر می‌کشد اما موفق نشدند همه ابعاد را به مردم نشان دهند و ما با این نمایشگاه سعی در نشان دادن همه زوایای اربعین حسینی داریم. مثلا از اذیت شدن زوار در مرزها برای پیدا کردن ماشین تا استراحت آنها و حتی دویدن یک زائر به دنبال یک کامیون برای سوار شدن در آن، همه در عکس‌ها ثبت شده‌اند. 

این عکاس خبری با اشاره به این‌که 4 فریم از عکس‌های نمایشگاه، متعلق به اوست، تصریح کرد: با وجود این‌که طی 3 سال گذشته، از پیاده‌روی اربعین عکاسی کرده‌ام، اما تمام 4 فریم انتخاب شده از عکس‌های من، مربوط به اربعین سال ۹۶ است. مسیر عکاسی نیز از دیوانیه به سمت نخلستان‌های کوفه است.  وی ادامه داد: همین که نمایشگاهی با عنوان اربعین و ابعاد مختلف آن برگزار شد، اتفاق خوبی است، اما ضعف‌هایی دارد که امیدواریم در سال‌های آینده آنها را برطرف کنیم. جنتی با اشاره به این‌که علت انتخاب 40 عکس، قرابت معنایی با چهلم امام حسین(ع) دارد، بیان کرد: به علت کمبود زمان، عکس‌های آماده شده بیشتری برای چاپ و قرار دادن در نمایشگاه نداشتیم و امیدواریم در سال‌های آینده تعداد بیشتری از عکس‌ها را به نمایش بگذاریم. 


برگی از تاریخ

«محمدحسن صلواتی» از عکاسان نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو» اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین از گذشته جریان داشته است، حتی در زمان حکومت صدام در عراق، ایرانیانی که به کربلا سفر می‌کردند، از مسیر نخلستان‌ها عبور می‌کردند تا به دست نیروهای صدام، دستگیر و زندانی نشوند، اما از این دوره عکسی در دسترس نیست. وی افزود: ما سعی کرده‌ایم، حضور مردم در پیاده‌روی اربعین را که بزرگ‌ترین اجتماع بشری است، در قالب هنر، ماندگار کنیم تا این عکس‌ها برگی از تاریخ را شکل دهند. صلواتی با اشاره به این‌که حدود ۱۲ فریم عکس در نمایشگاه دارد، تصریح کرد: این عکس‌ها طی حدود 7 سال شرکت مداوم من در پیاده‌روی اربعین از سال ۹۱ تاکنون تهیه شده‌ است. 

این عکاس نمایشگاه در خصوص علت برگزاری نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو» بیان کرد: تاکنون نمایشگاهی با این مضمون در مشهد برگزار نشده بود. سعی کرده‌ایم به وسیله این عکس‌ها برای کسانی که تا امروز موفق نشده‌اند در پیاده‌روی شرکت کنند و نیز برای کسانی که شرکت کرده‌ بودند، ارتباطی برقرار کنیم. صلواتی افزود: در چند سال اخیر، صداوسیما از حضور مردم در پیاده‌روی اربعین تصاویر و فیلم‌های زیادی را پخش می‌کند اما در این نمایشگاه سعی شده است بخش‌هایی از پیاده‌روی اربعین که کمتر دیده شده است، به تصویر کشیده شود. 

وی با اشاره به این‌که چنین نمایشگاه‌هایی در ترویج فرهنگ عاشورایی میان مردم موثر است، افزود: در ایام نزدیک به شهادت امام رضا(ع) در مشهد، نمونه‌ای کوچکی از پیاده‌روی اربعین را داریم، اما پذیرایی‌ها و استقبال از زائرین اصلا قابل مقایسه با آنچه در مسیر نجف تا کربلا وجود دارد، نیست. مردم توانستند با حال و هوای تصاویر ارتباط خوبی برقرار کنند که این امر نیز در شرکت بیشتر مردم در پیاده‌روی اربعین تاثیرگذار است‌. صلواتی ادامه داد: تمام امور این نمایشگاه به صورت خودجوش و مردمی انجام شد، نگارخانه رضوان در این زمینه با تقبل کردن هزینه‌های چاپ و در اختیار قراردادن فضای خود، کمک شایانی در این زمینه به ما عکاسان کرد. 

وی با اشاره به این‌که ارگان‌های زیادی در سطح شهر و استان هستند که برای این امور بودجه دارند، ولی اقدامی انجام نمی‌دهند، افزود: اگر این سازمان‌ها و ارگان‌ها، آمادگی خود را اعلام کنند، ما می‌توانیم این گونه نمایشگاه‌ها را در خارج از کشور هم اکران کنیم و به این صورت به بازتاب بیشتر پیاده‌روی اربعین کمک کنیم؛ زیرا رسانه‌های دنیا، این اجتماع بزرگ تاریخ بشریت را نادیده می‌گیرند. این عکاس ادامه داد: برای مثال قرار است نمایشگاهی در اسپانیا با محوریت اربعین برگزار شود و ما در حال مکاتبه برای حضور در این نمایشگاه هستیم، اما به دلیل همراه نبودن ارگان‌ها، هماهنگی‌ها به‌کندی پیش می‌رود، در حالی‌ که به‌راحتی می‌توان از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این امر را پیگیری کرد. 


ادامه راه عاشورا

«محمدجواد مشهدی» یکی دیگر از عکاسان نمایشگاه عکس «چهارده، پنجاه و دو» گفت: هدف ما از برپایی نمایشگاه، تشویق افراد به زیارت اربعین است.  وی با اشاره به استقبال خوب مردم از نمایشگاه افزود: اربعین ادامه راه عاشوراست. برپایی چنین نمایشگاه‌هایی از این قبیل، مردم را بیشتر به سمت امام حسین(ع) می‌کشاند.  مشهدی که 8 فریم از عکس‌های نمایشگاه متعلق به اوست، در خصوص نیازهای نمایشگاه تصریح کرد: در مشهد نگارخانه‌های خوب و مناسبی که از همه جهات ایده‌آل باشند و درعین حال استانداردها را نیز رعایت کنند، کم است. 

وی ادامه داد: موسسه آفرینش‌های هنری، بخشی از هزینه‌های اجرایی و هزینه‌های چاپ را تقبل کرد. نگارخانه رضوان نیز فضای نمایشگاه را در اختیار ما قرار داد. مشهدی با اشاره به این‌که عکس‌های متعلق به وی از سال ۸۹ تا ۹۷ جمع‌آوری شده است، بیان کرد: انتخاب 40 عکس از میان 400 عکسی که هر کدام قشنگ و خاطره‌انگیز هستند بسیار سخت بود، ولی در انتخاب عکس اولیه نمایشگاه، 40 عکس نهایی براساس نشان دادن تمام زوایا و جامعیت بخش‌های مختلف پیاده‌روی اربعین انتخاب شدند. 

همچنین «مهدی جهانگیری» یکی دیگر از 8 عکاس نمایشگاه عکس «چهارده پنجاه و دو» گفت: این نمایشگاه با هدف پررونق‌تر شدن حضور مردم در راهپیمایی اربعین برپا شده است. وی افزود: بسیاری از مردم هستند که به علت ناآشنایی با فضای پیاده‌روی اربعین، از حضور در این اجتماع خودداری می‌کنند، اما با دیدن این عکس‌ها حال و هوای راهپیمایی را درک می‌کنند، لذا این نمایشگاه در مشتاق شدن افراد برای شرکت در پیاده‌روی اربعین تاثیرگذار است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید