• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84333
+
-

سوم آبان؛ زمان برگزاری جشن انارچین

همه ساله مردم روستای انبوه از توابع رودبار مراسم جشن انارچین را در نیمه اول پاییز و همزمان با برداشت این محصول برگزار می‌کنند

گوناگون
سوم آبان؛ زمان برگزاری جشن انارچین

جشن تاریخی انارچین امسال سوم آبان در روستای تاریخی و گردشگر‌پذیر انبوه برگزار می شود. به گزارش ایسنا، هر سال در پاییز آیین بومی و سنتی انارچین در روستای تاریخی انبوه رودبار برگزار می شود . حتی اشخاصی هم که از این روستا مهاجرت کرده اند، زمان برداشت محصول انار به زادگاه خویش برمی گردند و در کنار دیگر روستاییان آیین مخصوص برداشت محصول اقدام می کنند.انارچین در این روستا با دعا و نیایش آغاز می شود و پس از آن جوانان با اجرای مراسم و بازی های سنتی، وارد باغ ها شده و چیدن انار را آغاز می‌ کنند. بر همین اساس پیش از چیدن این میوه پربرکت هیچ کس نمی‌ تواند وارد باغ های انار شود تا این‌که روز برداشت محصول فرابرسد.


روستایی با 3 هزار سال قدمت

روستای تاریخی، توریستی و کوهستانی انبوه با قدمت 3 هزار سال در شمال ایران و در ‌۱۸۰ کیلومتری جنوب مرکز گیلان و ‌۱۱۶ کیلومتری نیمه‌شرقی رودبار واقع شده است. این روستا در دامنه کوه‌های البرز شمالی در دل کوه و در امتداد گردنه نواخان با معماری پلکانی مانند ماسوله ساخته شده و مانند ماسوله حیاط هر خانه پشت ‌بام خانه دیگر است. به همین دلیل به ماسوله دوم گیلان معروف است.

«پل خشتی طاقی» «مسجد جامع» «قلعه باستانی چسیمارود» و «قبرستان باستانی گروچل» از آثار تاریخی این روستاست. قدیمی ترین سنگ قبر به دست آمده گیلان که متعلق به دوره اسلامی سال ۴۵۱ هجری قمری است، در این روستا قرار دارد.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رودبار با اشاره به برگزاری آیین سنتی انارچین در روستای گردشگر‌پذیر انبوه اظهار کرد: هر سال همزمان با آخرین جمعه مهر آیین سنتی برداشت انار در این روستای تاریخی برگزار می‌شود. اما امسال به دلیل تقارن این مراسم با ایام اربعین حسینی، مراسم شکرانه برداشت محصول انار به جمعه، سوم آبان موکول شد.

«عین الله عزیزپور» افزود: همزمان با آیین سنتی انارچینی، باغداران روستا، مراحل فراوری این محصول به آب و رب انار را به نمایش می‌گذراند. زیبایی منطقه انبوه و جذابیت این جشن باعث شده تا هر سال گردشگران زیادی از استان‌های همجوار برای شرکت در این مراسم به رودبار بیایند.وی اظهار کرد: با توجه به این‌که شهرستان رودبار در مسیر گذر قرار دارد و به دلیل برخورداری از مناطق بکر و کوهستانی، برای ماندگاری و سهولت در اقامت گردشگران 16 واحد بوم‌گردی فعال و همچنین خانه‌مسافر در روستاهای نوده فاراب، انبوه، کلیشم، خرمکوه، چیچال، استخرگاه، حلیمه جان، دیورش، شیرکوه، دارستان، سلانه، هرزویل و داماش آماده پذیرایی از مسافران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید