• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84309
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ryl2
+
-

تکمیل کمربندی شرق قزوین با ساخت پل امام رضاع

جایگاه شهر قزوین در نقل و انتقال مسافر و کالا در کشور بر کسی پوشیده نیست و وجود کمربندی و رینگ شهری در ایفای این نقش ضروری است و کمبود آن موجب بروز مشکلات ترافیکی می‌شود. از این رو با هدف تکمیل بخشی از طرح جامع شهری که منطبق با طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک است و به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده پس از بررسی گزینه‌های مختلف، ساخت پل امام‌رضا(ع) در بلوار جمهوری اسلامی قزوین مصوب و اجرایی شد. 

به گزارش مهر، این پروژه منطبق با اسناد بالادستی و هماهنگ با طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) یکی از برنامه‌های اصلی شهرداری قزوین در کاهش بار ترافیکی در جنوب شهر محسوب می‌شود. 

تقاطع غیرهمسطح به دلیل اتصال به پل آیت‌الهد ابوترابی با حاشیه‌هایی روبه‌رو شد که در نهایت به توقف فرایند اتصال انجامید. هم‌اکنون بیشتر شهروندان مینودری می‌گویند این متصل نشدن کارکرد کلی پل امام‌رضا(ع) را دچار مشکل می‌کند. 


تسهیل در عبور و مرور شهر 

معاون عمرانی و فنی شهردار قزوین درباره اهداف ساخت این تقاطع غیرهمسطح گفت: تقاطع غیرهمسطح امام‌رضا(ع) با هدف تسهیل در عبور و مرور و روان‌سازی ترافیک غرب و شرق شهر و افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی به عنوان کمربندی جنوبی شهر، برقراری ارتباط بین پل باغستان (ابوترابی) و بلوار جمهوری با هدف تکمیل رینگ شرقی و کاهش حجم ترافیک میدان تهران قدیم ساخته شده است. 

محمد علمی با یادآوری این‌که ساخت پل امام‌رضا(ع) تا پل آیت‌الله ابوترابی و ولایت ادامه می‌یابد، افزود: فاز دوم این پل اتصال به پل باغستان (ابوترابی) است که رینگ شرقی شهر را پس از متصل شدن به پل ولایت تکمیل خواهد کرد. 

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های این پل طبقاتی ادامه داد: پل امام‌رضا(ع) اولین پل بزرگ به طول ۲ هزار متر و دومین پل طویل صندوقه‌ای بعد از پل صدر در کشور است که به روش «طره متعادل» اجرا شده است. 

به گفته معاون عمرانی و فنی شهردار قزوین، ظرفیت پارکینگ هزار خودرو برای این پل پیش‌بینی شده است که می‌تواند برای توقف خودروهای زائران بارگاه امامزاده حسین (ع)، مزار شهدا و آرامستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. مبلغ قرارداد این پروژه ۱۴۷ میلیارد تومان است. 


انطباق ساخت پل با طرح جامع ترافیک

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز با بیان این‌که ورودی پل روگذر امام‌رضا(ع) قزوین از سمت فلکه تهران قدیم آغاز شده است و قبل از میدان بار خاتمه پیدا می‌کند، گفت: رمپ ورودی دیگر این پل هم از سمت دوراهی همدان آغاز شده است و در بخش مصلی به 2 بخش تقسیم می‌شود. 

مسعود حق‌لطفی خاطرنشان کرد: بخش نخست برای خودروهایی در نظر گرفته شده است که قصد ورود به شهر را از سمت فلکه تهران قدیم دارند و بخش دوم برای خودروهایی است که قصد امتداد مسیر به سمت شمال قزوین را دارند. پیش‌بینی شده است براساس طرح اولیه با عبور ۸۰۰ متر از باغستان قزوین به پل مرحوم ابوترابی و بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به میدان قدس متصل ‌شود. 

وی ساخت این پل را تکمیل‌کننده رینگ کمربندی شرق قزوین دانست و افزود: در صورت اجرا نشدن پل، این طرح نیمه‌کاره خواهد ماند و اهداف روان‌سازی ترافیک محقق نخواهد شد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان علت جلوگیری از ادامه این پروژه را از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی درختان باغستان بیان کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد با جابه‌جایی درختان محدوده مسیر بتوانیم پروژه یادشده را که مراحل پایانی خود را طی می‌کند، تکمیل کنیم. 


لزوم تعیین تکلیف سرنوشت پل امام‌رضا(ع)

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی پارلمان محلی این شهر خواستار تعیین تکلیف پل امام‌رضا(ع) شد و گفت: با ادامه روند کنونی در اجرای این طرح، از لحاظ ترافیکی نفعی عاید شهر و شهروندان نخواهد شد. 

مهدی عبدالرزاقی یادآور شد: از سال گذشته طرح‌های مختلفی برای ادامه عملیات ساخت این پل ارائه شده، اما وضعیت اجرای این طرح همچنان مسکوت مانده است. 
وی ابتدا این پرسش را طرح کرد که اگر قرار بود فقط سازه پل از کف به بالا برده شود پس چرا این پل ساخته شد و در ادامه افزود: این پل فقط موجب ناخشنودی شهروندان در بلوار جمهوری اسلامی شده است و فایده دیگری ندارد. 

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با ذکر این‌که برای اجرای این پروژه در سال گذشته و امسال اعتباری تعیین شده و تاکنون نیز ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است، ادامه داد: متاسفانه این هزینه‌ها هنوز به لحاظ ترافیکی گره‌گشا نشده است. 


تغییر مسیر پل 

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز مهم‌ترین پروژه اجراشده را در سال گذشته پل امام‌رضا(ع) دانست و گفت: خوشبختانه پس از کش و قوس‌های فراوان تردد روی پل آغاز شد. اولین کارکرد آن کاهش چشمگیر ترافیک بود و در ضمن دوربین‌های کنترل سرعت نیز روی پل نصب‌ شده و ایمنی لازم فراهم شده است. 

حکمت‌الله داوودی تصریح کرد: با اتصال این پل به پل ابوترابی و در ادامه به پل ولایت و در نهایت حرکت به سمت ارنجک و میدان شورا در حاشیه رودخانه، بسیاری از مشکلات دسترسی شهروندان از شمال به جنوب شهر تسهیل خواهد شد. در این میان، انتقادهای بسیاری در خصوص این پل وجود دارد اما نگران نیستیم، زیرا این طرح کارشناسی شده است و مشاوران آن را بررسی کرده‌اند و سپس به تصویب رسیده است. 

وی توضیح داد: این پل کمربند شرقی قزوین را شکل می‌دهد. تغییرات اساسی در مسیر پل صورت گرفته است اما عده‌ای نگران تخریب باغستان هستند، چراکه در طرح قبلی پل از میان باغستان عبور می‌کرد. در طرح جدید بعد از بررسی‌ صورت‌گرفته، به علت این‌که امکان جابه‌‌جایی درختان کهنسال وجود ندارد، مسیر تغییر داده شده است. 


بهره‌برداری ورزشی از فضای زیر پل

عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین هم با بیان این‌که فضای ۵۰۰ متری در زیر پل امام‌رضا(ع) بلاتکلیف است، گفت: می‌توان از این زمین برای مردم منطقه جنوب شهر قزوین که امکانات ورزشی مناسبی ندارند، استفاده کرد و کمی از مشکلات ناشی از نبود زمین‌های تفریحی و ورزشی را در این ناحیه از شهر کم کرد. 

سعید دقیقی خاطرنشان کرد: با تحقق این مهم می‌‌توان خدمات ورزشی مناسبی به مردم به ویژه جوانان این منطقه ارائه داد و اوقات فراغت آنها را به نحو مطلوبی پر کرد. 

با وجود نقش مهم اتصال بین پل‌های امام‌رضا(ع) و ابوترابی در رفع دغدغه‌های ترافیکی و ایجاد توسعه در شهر از شهرداری قزوین انتظار می‌رود اجرای این پروژه را تسریع بخشد تا شاهد روان‌سازی ترافیک در نقاط جنوبی و شرقی شهر باشیم. این امر می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت و هزینه شهروندان به همراه داشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید