ریلگذاری خط 2 مترو کرج آذرماه آغاز میشود
عضو شورای شهر کرج گفت: در سال ۹۷ حق انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای تزریق به پروژه قطار شهری کرج از وزارت کشور دریافت کردیم که در حساب شهرداری است و صرفا برای پروژه مترو صرف میشود.
به گزارش ایسنا، «احد رسولی» با اشاره به اینکه در دوره پنجم شورای شهر ساخت یک مجتمع ایستگاهی در ایستگاه جهانشهر یا همان چهارراه طالقانی مصوب شد، اظهار کرد: ساخت این مجتمع یا توسط سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج و یا از طریق مشارکت با بخش خصوصی انجام خواهد شد.
عضو ناظر شورای شهر کرج بر پروژه قطار شهری گفت: اتاق فرمان مترو در پشت ایستگاه چهارراه طالقانی نیز در حال احداث است که ساخت آن پیشرفت ۸۰درصدی داشته است.وی بیان کرد: این اتاق فرمان برای کنترل خط ۲ قطار شهری کرج است و به گفته مدیران اجرایی خط ۲، اگر در آینده خطهای دیگری افزوده شود، این اتاق فرمان گنجایش 3 خط دیگر را نیز دارد.
عضو شورای شهر کرج در خصوص تامین منابع مالی پروژه قطار شهری کرج گفت: در سال ۹۷ حق انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای تزریق به پروژه از وزارت کشور دریافت کردیم که در حساب شهرداری است و صرفا برای پروژه مترو صرف میشود.
وی بیان کرد: امسال نیز وزارت کشور با ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق دیگر موافقت کرده است که امیدواریم هرچه زودتر مراحل اداری آن طی شود و مشکلی در تزریق منابع مالی به پروژه مترو کرج نداریم.
وضعیت فاز یک و 2 خط 2
مدیر اجرایی فاز یک خط ۲ قطار شهری کرج نیز اضافه کرد: فاز یک و 2 این پروژه به طول ۲۷ کیلومتر است.«محمدجواد رستمی» ادامه داد: در فاز یک خط ۲ قطار شهری کرج که ۱۵کیلومتر طول دارد و از میدان شهید سلطانی تا بعد از دانشگاه خوارزمی کرج است، اقدامات در حال انجام است.
مدیر اجرایی فاز یک پروژه خط 2 قطار شهری کرج افزود: در ایستگاه جهانشهر یا همان چهارراه طالقانی خط 2 قطار شهری کرج ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اول بهمن سال جاری فضای عمومی آن مشتمل بر نازککاری، سقف و یا دیوارچینیها به اتمام میرسد.
وی ادامه داد: در پایان سال ۹۹ قطار از ایستگاه چهارراه طالقانی به سمت ۴۵ متری گلشهر به طول ۵/۵ کیلومتر حرکت خواهد کرد.رستمی بیان کرد: از سال ۹۴ کار پروژه قطار شهری کرج متوقف شده بود و بعد از شروع کار شورای پنجم و در بهمن ۹۶، پول به پروژه تزریق شد و در طی ۱۹ ماه گذشته، پروژه بالغ بر 7/5 درصد پیشرفت داشت.
وی ادامه داد: پروژه فاز یک خط ۲ قطار شهری کرج از ایستگاه ۴۵ متری گلشهر تا ایستگاه چهاررراه طالقانی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و در کنار آن حدود ۲۵ میلیون یورو اعتبار ارزی میخواهد؛ بخشی از تجهیزات وارداتی خریداری شده و بخش دیگر را از اسفندماه ۹۸ خواهیم داشت.
به گفته مدیر فاز یک خط ۲ قطار شهری کرج، کار ریلگذاری در فاز یک خط ۲ و حد فاصل ایستگاههای چهارراه طالقانی تا ۴۵ متری گلشهر از اواخر آذرماه امسال شروع میشود.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه ۴۵ متری گلشهر نیز در حال حاضر 5/78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: نصب پلههای فرار در تمامی ایستگاهها را داریم. آسانسور مخصوص سالمندان و معلولان نیز در ایستگاهها جانمایی میشود.
پیشرفت خط ۲ مترو کرج
همچنین مشاور خط ۲ پروژه قطار شهری کرج گفت: علیرغم اینکه بخشی از تجهیزات در داخل تولید میشود، ولی باز برای خرید برخی قطعات مهم به خرید خارجی و تامین ارز نیاز داریم.
«احمدرضا محسنی» با بیان اینکه برای پروژههایی مثل مترو علاوه بر برنامه زمانبندیشده، به جریان مالی مشخصی نیاز است، اظهار کرد: بدون تامین اعتبار مورد نیاز، امکان تکمیل فازهای مختلف این پروژه بر اساس برنامه زمانبندیشده وجود ندارد.
وی افزود: برای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه خط ۲ قطار شهری کرج، سبد مالی در قالب اوراق مشارکت و نیز تهاتر املاک بدهکار شهرداری در اختیار پیمانکار قرار میگیرد.
موعد افتتاح پروژه
مشاور خط ۲ پروژه قطار شهری کرج ادامه داد: اگر جریان نقدینگی ثابت باشد، این پروژه تا آخر سال ۹۹ به پایان میرسد و مسافرگیری آن آغاز میشود، ولی اگر به عنوان مثال از ماه آینده به مدت 5 ماه اعتباری به خط ۲ قطار شهری تخصیص داده نشود، تکمیل آن 5ماه به تعویق میافتد.
محسنی با بیان اینکه ۶۵ درصد از فرایند تکمیل یک خط مترو به عملیات عمرانی و مابقی به نصب تجهیزات وابسته است گفت: خط ۲ قطار شهری کرج تاکنون ۷۲درصد پیشرفت داشته است.
وی گفت: بخشی از تجهیزات و کل ریل این خط خریداری شده و امیدواریم تا پایان سال ۹۹، 3 ایستگاه از این خط راهاندازی شود.مشاور خط ۲ پروژه قطار شهری کرج توضیح داد: کل پروژه خط 2 قطار شهری از ایستگاه پل فردیس شروع میشود و با ۱۴ ایستگاه در پیشاهنگی به اتمام میرسد.
محسنی با اشاره به ضرورت تامین برق مورد نیاز برای راهاندازی ایستگاههای مختلف این خط افزود: برای تامین برق این خط باید از پست برق عظیمیه 6کیلومتر کابلکشی صورت بگیرد که این عملیات به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه برای تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه، علاوه بر تورم با مشکل تحریم مواجهیم، افزود: قرار بود ۸۰ درصد اعتبار مورد نیاز این پروژه از طریق فاینانس تامین شود، ولی با اعمال تحریمها بانک اتریشی از ادامه کار انصراف داد و همین باعث شد برای تامین مالی مترو کرج با مشکل مواجه شویم.
مشاور خط ۲ پروژه قطار شهری کرج تاکید کرد: با تصمیمگیری صورتگرفته بنا شد برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه اوراق مشارکت فروخته شود، ولی واقعیت این است که این روش بهتنهایی جوابگوی نیاز مالی مترو کرج نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۵۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت تخصیص یافته که ۲۵۰ میلیارد هماکنون قابل برداشت است و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای سال ۹۹ پیشبینی شده که تا آخر سال انجام میشود.
این مسئول با بیان اینکه برای خرید تجهیزات این خط هم با مشکل مواجهیم، گفت: برای خرید تجهیزات این خط به تامین ۱۷۹ میلیون یورو نیاز داریم و چون تحریم هستیم، برای پرداخت آن نمیتوانیم السی باز کنیم و همین خرید تجهیزات را با مشکل مواجه کرده است.
محسنی توضیح داد: علیرغم اینکه بخشی از تجهیزات در داخل تولید میشود، ولی باز برای خرید برخی قطعات مهم به خرید خارجی و تامین ارز نیاز داریم.