• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84193
+
-

وزیر علوم در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مجلس:

۸۴۴ نفر فاقد شرایط لازم از بورسیه استفاده کرده‌اند


روز گذشته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای پاسخ به سؤال محمود صادقی، نماینده تهران درباره تخلفات صورت گرفته در پرونده بورسیه‌ها به مجلس رفت و در جلسه علنی گفت: «درمجموع ۸۴۴نفر فاقد یک یا چند شرط از شرایط لازم برای بورسیه شدن بوده‌اند. پس از بررسی مجدد در کمیته تجدیدنظر نهایتا ۳۳۵نفر ملزم شدند که با هزینه شخصی تحصیل کنند، زیرا حداقل شرایط برای تحصیل در دوره دکتری را داشتند، اما شرایط برای بورس را نداشتند، ۲۱نفر به‌دلیل اینکه هیچ‌کدام از شرایط را نداشتند، لغو تحصیل شدند، ۱۷نفر هم به‌دلیل عدم‌توان در ادامه تحصیل از آموزش اخراج شدند.» به‌گزارش خانه ملت، محمود صادقی از وزیر پرسیده بود: «مبنای صدور احکام بورسیه تحصیلی و تعداد احکام بورسیه‌ها پس از انقلاب و ایرادهای قانونی صدور احکام بورسیه‌ها و نحوه عمل و مبنای قانونی تصمیمات کمیته رسیدگی به پرونده‌های بورسیه‌ها در وزارت علوم چه بوده است؟»

منصور غلامی ادامه داد: اعزام دانشجو به‌صورت بورس به خارج از کشور پس از پیروزی انقلاب، به 2مقطع قبل و بعد از تصویب قانون اعزام تقسیم می‌شود، قبل از این قانون، بورسیه از طرف دولت به‌صورت محدود و به‌طور خاص با معرفی رتبه‌های برتر یا مربیان از طرف دانشگاه‌ها به وزارت علوم و بررسی سوابق تخصصی و عمومی آنها انجام می‌گرفت، اما پس از تصویب قانون برگزاری آزمون اعزام از سوی سازمان سنجش به‌عنوان مسیر اصلی کسب بورسیه تعیین شد. وی افزود: از سال1370 تا سال1383 هرسال یک‌بار یا هر 2سال یک‌بار، آزمون برگزار شده و پذیرفته‌شدگان در بازه زمانی دوساله امکان اقدام برای کسب حد نصاب نمره زبان، اخذ پذیرش و ویزا پیدا می‌کردند.

در کنار این، مربیان رسمی و رسمی آزمایشی می‌توانستند با داشتن حداقل 3سال سابقه و کسب حداقل نصاب امتیازات جدول ارتقا، داشتن شرط سنی، ازطرف دانشگاه محل خدمت معرفی و ادامه تحصیل به‌صورت بورس اقدام کنند. غلامی بیان کرد: در سال1385 شورای مرکزی بورس تصمیم به عدم‌برگزاری آزمون می‌گیرد، انتخاب داوطلبان از میان دانشجویان نمونه، مربیان دانشگاه‌ها در رشته‌های خاص، انجام گرفته و کلیات تصمیم هم به تأیید وزیر وقت می‌رسد. در سال1387 دستورالعمل را تغییر داده و با اضافه کردن یک بند، علاوه بر افراد فوق، افراد دارای خدمات فرهنگی را هم به آن اضافه می‌کنند. حداقل معدل 14 و 16 را برای مقاطع کارشناسی و ارشد تعیین می‌کنند.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: متأسفانه این تغییرات شورای مرکزی بورس به تأیید وزیر محترم وقت نمی‌رسد؛ ازاین‌رو به‌صورت معرفی دانشجویان بورسیه از طرف افراد به تعیین افرادی که بورس به آنها تعلق می‌گیرد، اقدام می‌شود.

به‌طور مثال در فاصله سال89 تا 92، معاون فرهنگی وزارت علوم 736نفر، یک تشکل دانشجویی 595نفر و مسئول دیگر در وزارت علوم 151نفر را برای اعطای بورس معرفی می‌کند. وی گفت: پس از آن به‌تدریج لیست رشته‌های ضروری برای اعزام حذف شده و روش قبول خارج به داخل به این مطلب اضافه می‌شود. همچنین به بعضی رشته‌ها بورس خارج داده که هیچ وقت این، اقدام معمول نبوده؛ ازاین‌رو به‌راحتی و با توجیه قطعی به داخل تبدیل می‌شدند؛ بنابراین در مسیر اعطای بورسیه بدون آزمون موارد بسیاری از این قبیل مشاهده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید