• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84097
+
-

تجلیل از آقای ارتباطات

آیین نکوداشت دکتر یونس شکرخواه دیروز برگزار شد

رسانه
تجلیل از آقای ارتباطات

آیین نکوداشت دکتر یونس شکرخواه به پاس بیش‌از ۳۵‌سال فعالیت در عـرصـه روزنامه‌نگاری با حضور اهالی ارتباطات در محل فرهنگسرای رسانه برگزار شد؛ آیینی که ارتباطاتی‌ها و دوستداران شکرخواه تعابیر خود را درباره‌اش گفتند و انتظارشان از گام بعدی این روزنامه‌نگار پیشکسوت را مطرح کردند.
به گزارش همشهری آنلاین، سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در آیین نکوداشت دکتر یونس شکرخواه در محل فرهنگسرای رسانه، گفت: دکتر شکرخواه بازنشسته نشده و همچنان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است اما بخشی از کار رسمی او در حوزه روزنامه‌نگاری تمام‌شده است؛ در عین حال همین نقطه برای او شروع جدیدی است.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران با یادآوری پایه‌گذاری روزنامه‌نگاری برخط در ایران توسط یونس شکرخواه که با راه‌اندازی جام‌جم آنلاین صورت گرفته است، گام بعدی این استاد روزنامه‌نگاری را تلاش برای نهادینه‌سازی روزنامه‌نگاری هوشمند در ایران دانست و گفت: روزنامه‌نگاری هوشمند از توانش الگوریتمی برخوردار است و با چیدمان بسته‌های نرم‌افزاری می‌تواند سازه‌ای طراحی کند که بر مبنای فراوانی واژگان داخل متن یا هر معیار دیگری، به طراحی تیتر و اجزای خبر بپردازد؛ ما داریم به این مرحله می‌رسیم. هوش مصنوعی دنبال این است که بتواند فکر و رفتار انسان را تکرار کند.

هوش مصنوعی، فکر منطقی و عمل منطقی است و باید منجر به سلامت و تعالی جامعه و پرهیز از ورود به حریم خصوصی افراد شود و ما به برکت وجود افرادی مانند دکتر شکرخواه به سمت روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کرده‌ایم. وی در بخش دیگر سخنانش، شکرخواه را نمونه یک فعال ارتباطی با ارتباطات سالم دانست و گفت: یکی از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق انسانی و اخلاق الهی است و ارتباطات الهی به عنصر انسانیت توجه دارد. از همین رو انسانی که ذهنش مبتنی بر کلیشه‌ها‌ست و افراد را بر مبنای موقعیت‌های شغلی، قومی و سیاسی تعریف می‌کند، در مقابل افرادی قرار می‌گیرد که ارتباطات خود را براساس اخلاق و کرامت انسانی برقرار می‌کنند. عاملی از اخلاق، کرامت و پایداری در رفاقت به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی یونس شکرخواه نام برد و تأکید کرد: دکتر شکرخواه رفیق تلخ و شیرین و تنهایی و شهرت است؛ رفیق همیشگی است نه رفیق اقتضای زمانه. با درنظر گرفتن کنش و واکنش‌های اجتماعی تحت‌تأثیر ارتباطات کیفی، به این جمع‌بندی می‌رسیم که در حوزه ارتباطات انسانی نیازمند آموزش و تعلیم و تربیت هستیم تا در کنار هم آسایش بیشتری داشته باشیم و احساس نگرانی و خطر در ارتباط با همدیگر نداشته باشیم.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دکتر شکرخواه بر درست‌نویسی و راست‌نویسی و پرهیز از هر راست‌نویسی تأکید کرده است، خاطرنشان کرد: نقدهای رسانه باید معطوف به حل مسئله باشد. نقدی مثبت است که مخاطب را به کوچه بن‌بست نرساند بلکه باید مسیر را به حل مسئله هدایت کند‌ و‌گرنه نقدهای تلخی که جز ناامیدی برای فضای اجتماعی ثمره دیگری ندارند، کمکی به اصلاح اجتماعی نمی‌کند. در ادامه این مراسم پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سیدمحمد طباطبایی، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور قرائت شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: «شکرخواه در هر جایگاهی، از روزنامه‌نگار گرفته تا مدرس دانشگاه، از مدیر رسانه تا مشاور ارتباطی، همواره تلاش کرده تا آنچه در راستای خدمت به مردم و پاسداری از ازرش‌های انسانی است محقق شود. نقش معلمی وی در عرصه علم ارتباطات به‌ویژه توسعه ارتباطات الکترونیکی و روزنامه‌نگاری برخط بر همه فعالان این عرصه روشن و واضح است. معلمی که کلاس درسش محدود به دانشگاه نشد و نیست و از هر فرصت و ظرفیتی برای آموزش نسل تازه استفاده کرده، اکنون چون درختی مهربان سایه‌اش را بر چند نسل از شاگردان خود گسترانیده است.»

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات سخنران بعدی ‌برنامه نکوداشت بود. او انصاف، دانایی و ادب را از مهم‌ترین ویژگی‌های دکتر یونس شکرخواه برشمرد. او به نقش دکتر شکرخواه در شکل‌گیری روزنامه اطلاعات اشاره کرد و گفت: «در قوت‌گرفتن مؤسسه اطلاعات افراد زیادی دست من را گرفتند. یکی از این اشخاص شکرخواه بود و آگاهی زیادی در این زمینه به ما دادند. از مهم‌ترین ویژگی‌های او انصاف و دانایی است. شکرخواه جزو دانایانی است که مروت دارد و در کنارش ادب را همیشه رعایت کرده است. هیچ‌گاه کلمه تلخی از او نشنیدم. امیدوارم آموزش‌هایی که می‌دهند به برکات وجودیشان استمرار داشته باشد و عناصری مثل خود را تربیت کنند.»

سخنران بعدی این مراسم، محسن اسماعیلی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری بود. اسماعیلی به سابقه ۲۵‌ساله آشنایی و ارتباط نزدیک با دکتر شکرخواه اشاره کرد و با به‌کار‌بردن تعبیر «بی نیش است و همه نوش» درباره این استاد ارتباطات گفت: آنچه شکرخواه را در چشم من بزرگ کرده، جمع بین دانش و منش اوست و به‌خاطر پیوند بین علم و اخلاق به این آیین نکوداشت آمده‌ام. در دانش ممکن است افرادی برتر هم پیدا شوند، اما منش نداشته باشند. افرادی هم داریم که دارای منش خوبی هستند ولی چون دانش ندارند، افتادگی پیشه می‌کنند. درحالی‌که دکتر شکرخواه یک استاد فرازمند است و به غایت فروتن؛ و انسانی است که او را به مردمداری و خلق نیک می‌شناسیم. از این‌رو به نسل جوان به‌خصوص روزنامه‌نگاران توصیه می‌کنم شکرخواه را به‌عنوان الگوی همیشگی پیش روی خود قرار دهند.

همچنین هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به نحوه ورود یونس شکرخواه به عرصه روزنامه‌نگاری از روزنامه اطلاعات، به ویژگی‌های اخلاقی این روزنامه‌نگار پیشکسوت اشاره کرد و با تأکید بر تقویت گرایش‌های همدلانه در جامعه روزنامه‌نگاری، گفت: دکتر شکرخواه در تمام عمرش، پل بوده به جای دیوار. جامعه روزنامه‌نگاری نیازمند کسانی است که اعتقاد به تقویت همگرایی داشته باشند و به جای آنکه روی شکاف‌ها و گسست‌ها حرکت کنند، سعی داشته باشند روی پیوست‌ها حرکت کنند.
حسن نمکدوست، استاد علوم ارتباطات، دیگر سخنران این مراسم بود. او نیز یونس شکرخواه را دانشمند و دانشگر خبر نامید و گفت: شکرخواه در عرصه خبر مثل قله دماوند است و بقیه ما در تپه‌های عباس‌آباد. ما احتیاج داریم روایت‌های روزنامه‌نگارانه براساس اصول بنیادین خبر در سطح جامعه جاری شود و وجهی از هر بحرانی که در جامعه می‌بینید، بی‌خبری است. بنابراین احتیاج داریم به همت دانشمندانی مانند دکتر شکرخواه این مشکل برطرف شود. وی در بخش دیگر سخنانش با نقد تقسیم روزنامه‌نگاری به دو عرصه روزنامه‌نگاری سنتی و روزنامه‌نگاری مدرن، تأکید کرد: دکتر شکرخواه چه در زمانی که در روزنامه کار می‌کرد یک روزنامه‌نگار مدرن بود و چه اکنون که چهره شاخص روزنامه‌نگاری آنلاین است یک روزنامه‌نگار مدرن تلقی می‌شود؛ و چه زمانی که وارد فرایند روزنامه‌نگاری هوشمند شود.

علاوه بر این، محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز یونس شکرخواه را نماد مهربانی، صمیمیت، همدلی و همکاری نامید و گفت: عرصه روزنامه‌نگاری ما هرچند با انتقاداتی همراه است اما نباید فراموش کنیم که پویا، صمیمی و دارای عمق است. حضور کسانی چون شکرخواه و مراسم امروز شاخص این غنای رسانه‌ای است. ما این مراسم را به نمایندگی از جامعه رسانه‌ای کشور برگزار کردیم. من درباره خصوصیات حرفه‌ای دکتر شکرخواه مثلثی ترسیم کردم که یک ضلع آن اخلاق است. هرچند فقط دکتر شکرخواه واجد این ویژگی نیستند و مانند او زیاد داریم. باید بر این مسئله تأکید کنم که نیاز امروز رسانه‌ها اخلاق است. روزنامه‌نگاری ماموریت تکثر خوبی‌ها را دارد. ضلع بعدی ایشان مهارت است. هرساله ما فارغ‌التحصیلان حوزه رسانه زیادی داریم. درحالی‌که برخی از آنها بدون مهارت هستند. مهارت کسانی چون شکرخواه را باید تکثیر کنیم. به‌نظرم شکرخواه رسانه‌دار نبود بلکه رسانه‌مدار است. ضلع سوم این مثلث دانش و روزآمدی شکرخواه است.

یونس شکرخواه در خاتمه این آیین با سپاسگزاری از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگسرای رسانه برای برگزاری این مراسم، گفت: من از کره دیگری نیامده‌ام. مهربانی را از مهدی فرقانی یاد گرفتم. ذکاوت و سرسختی را از خانیکی، تکنیک را تا حد زیادی از فریدون صدیقی، آرامش را از منصور سعدی و بزرگ‌منشی را از آقای دعایی یاد گرفتم. نمی‌توانم اسم رفقا را یکی یکی بیاورم؛ منظورم این است که من فرد نبوده‌ام و محصول همه دوستان و همکارانم هستم. نسل ما، نسل حاصل جمع است؛ قدر یکایک هم را دانستیم و شما جوان‌ها هم قدر هم را بدانید. ما بازنشسته بشو نیستیم. ما باز ایستاده‌ایم و باز هم می‌ایستیم. ما سازمانی نمی‌خواهیم که در بستر آن پیش برویم؛ ما تجارب‌مان را مدون می‌کنیم، ترجمه می‌کنیم و می‌نویسیم. ما بازنشسته نمی‌شویم، روزنامه‌نگاری می‌کشد ما را مگر با آن زندگی کنیم.

در پایان این مراسم با حضور جمعی از استادان ارتباطات، پیشکسوتان مطبوعاتی و مسئولان وزارت ارشاد لوح‌های تقدیر و یادبودهایی به یونس شکرخواه تقدیم شد. روزنامه همشهری به پاس سال‌ها تلاش این استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات که در این مجموعه مطبوعاتی و رسانه‌ای فعالیت می‌کرد، مراسم بزرگداشتی به‌زودی برگزار خواهد کرد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: هوش مصنوعی دنبال این است که بتواند فکر و رفتار انسان را تکرار کند. هوش مصنوعی، فکر و عمل منطقی است و باید منجر به سلامت و تعالی جامعه و پرهیز از ورود به حریم خصوصی افراد شود و ما به برکت وجود افرادی مانند دکتر شکرخواه به سمت روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کرده‌ایم

عضو مجلس خبرگان رهبری: دکتر شکرخواه یک استاد فرازمند است و به غایت فروتن؛ و انسانی است که او را به مردمداری و خلق نیک می‌شناسیم. از این‌رو به نسل جوان به‌خصوص روزنامه‌نگاران توصیه می‌کنم شکرخواه را به‌عنوان الگوی همیشگی پیش روی خود قرار‌دهند

این خبر را به اشتراک بگذارید