• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84096
+
-

احتمال سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده

احتمال سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده

در شرایطی که دولت و مجلس برای تصمیم‌گیری نهایی درباره جراحی بزرگ در حوزه یارانه‌های پنهان انرژی آماده می‌شوند، وزیر نفت برای نخستین‌بار، دست‌کم در لفظ و کلام، احتمال سهمیه‌بندی بنزین در بودجه سال آینده را رد نکرد. این اظهارنظر بیژن زنگنه همزمان با کاهش میزان سوختگیری جایگاه‌های عرضه‌کننده سوخت از 30لیتر به 20لیتر و تلاش وزارت نفت برای ترغیب مالکان خودروها به استفاده از کارت سوخت شخصی‌، احتمال سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده را تقویت می‌کند؛ دولت در قالب بودجه‌های سنواتی طی سال‌های اخیر اجازه افزایش قیمت بنزین را داشت اما تاکنون از اجرای این کار خودداری کرده اما حالا شواهد امر نشان می‌دهد سناریوی اصلی حاکمیت، سهمیه‌بندی و آزادسازی همزمان نرخ حامل‌های انرژی است. حالا باید پرسید آیا سال آینده بنزین سهمیه‌بندی  می‌شود و قیمت آن افزایش می‌یابد؟ 
به گزارش همشهری، براساس بسته پیشنهادی یک نهاد تصمیم‌ساز دولتی، یکی از برنامه‌های دولت برای کم کردن فشار تحریم‌ها، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و تقویت صادرات فرآورده‌های نفتی درصورت کاهش میزان مصرف آن در سال آینده است. دیروز بیژن زنگنه وزیر نفت با تأکید بر اینکه احتمال سهمیه‌بندی بنزین در بودجه سال آینده وجود دارد، درباره دلیل کاهش میزان عرضه بنزین با کارت جایگاه‌داران گفت: می‌خواهیم مالکان خودرو از کارت خود استفاده کنند، زیرا کارت جایگاه برای سوختگیری نیست و خودرو‌ها باید با کارت شخصی بنزین دریافت کنند. او توضیح داد: هنوز کارت سوخت ۵۰۰هزار نفر از افراد ثبت نام کرده به دست‌شان نرسیده که به‌زودی این کار به اتمام می‌رسد اما ۸۰۰هزار کارت سوخت در باجه‌های پست معطل مانده و صاحبان آنها برای دریافت کارت خود به باجه‌ها مراجعه نکرده‌اند.

   محدودیت جدید در سوختگیری

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مقدار سوختگیری با کارت آزاد جایگاه‌ها، عرضه در هر بار سوختگیری از ۳۰ لیتر به ۲۰ لیتر کاهش یافت. در این اطلاعیه آمده است: مقدار لیتراژ در هر بار سوختگیری با کارت سوخت شخصی خودروها، همان ۶۰ لیتر است. ولی چنانچه به هر دلیلی مراجعان کارت سوخت به همراه نداشته باشند، در همه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد موجود است. مدیر سامانه هوشمند سوخت هم با بیان اینکه « 3میلیون و 200هزار کارت جدید و ۶۵۰ هزار کارت سوخت مربوط به سال‌های قبل در چرخه توزیع قرار گرفته»، گفت: ۹۵۰ هزار کارت سوخت از مجموع این تعداد در باجه‌های معطله پستی است. مسعود رضایی افزود: از نظر وزارت نفت همه خودروها کارت سوخت دارند، ولی به دلایلی ممکن است مالکان خودرو کارت خود را در اختیار نداشته باشند، این دسته افراد می‌بایست برای درخواست المثنی به دفاتر پلیس +10مراجعه کنند. او افزود: از مجموع درخواست‌هایی که تاکنون ثبت شده فقط 500هزار کارت تولید نشده که آنها نیز تا پایان مهرماه تولید می‌شود و در چرخه توزیع قرار خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید