• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84086
+
-

هشدار ایران به ترکیه درباره لشکرکشی به سوریه

8سال پس از ناکامی رجب طیب‌اردوغان از محقق شدن وعده‌اش برای نماز خواندن در مسجد اموی حالا او سودای اشغال بخشی از خاک سوریه را دارد؛ اقدامی که البته اعتراض همه طرف‌ها اعم از ایران، روسیه، اروپا را به‌دنبال داشته است. ایران در این رابطه به ترکیه پیام هشدارآمیز ارسال کرده است.

پس از اعلام اردوغان مبنی بر لشکرکشی به شمال سوریه برای ایجاد منطقه حائل بین سوریه و ترکیه، مقامات دیپلماتیک ایران نسبت به این اقدام که هدف نهایی آن جدا کردن بخشی از خاک سوریه و انضمام آن به ترکیه ارزیابی می‌شود، واکنش جدی نشان دادند. 
وزارت خارجه ایران ضمن نامشروع خواندن حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، اقدام ایالات متحده آمریکا برای رفع اشغال اراضی سوریه و خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه را اقدامی عنوان کرده که می‌بایست بسیار زودتر از این اتفاق می‌افتاد.
در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: ایران با ابراز امیدواری برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه و منطقه به‌دنبال اقدام اخیر آمریکا، اخبار نگران‌کننده از احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه را از نزدیک دنبال کرده و معتقد است چنین اقدامی درصورت وقوع، نه‌تنها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد، بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای خواهد شد.
وزارت خارجه یادآور شده است: ایران برای برقراری تماس فوری با مقامات ترکیه و سوریه به ‌منظور رفع نگرانی‌های موجود از طریق مسالمت‌آمیز آمادگی دارد و تأکید می‌کند که احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق «آدانا» مبناهای مناسبی برای این گفت‌وگوهاست.

وزیران خارجه ایران و ترکیه دوشنبه‌شب در تماسی تلفنی درخصوص آخرین تحولات شمال شرق سوریه گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی، مولود چاووش اوغلو بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و موقتی بودن اقدام ترکیه در آن منطقه تأکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران نیز ضمن مخالفت با اقدام نظامی و تأکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و لزوم ‌مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات و امنیت در سوریه، توافق«آدانا» را بهترین راه برای سوریه و ترکیه و رفع نگرانی‌های آنها خواند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه هم در توییتی نوشته بود: آمریکا یک اشغالگر غیرضروری در سوریه است که تکیه کردن و کسب اجازه از این کشور برای امنیت بیهوده است. مبارزه با تروریسم و دستیابی به صلح در سوریه با احترام به مردم و تمامیت ارضی این کشور حاصل می‌شود. آدانا چارچوبی برای ترکیه و سوریه مهیا کرده و ایران نیز برای کمک‌رسانی آماده است.
براساس توافق آدانا که در اکتبر ۱۹۹۸ و با نظارت ایران و مصر میان ترکیه و سوریه امضا شد، 2 کشور متعهد شدند که از ورود گروه‌های تروریستی به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه دارد برای سرکوب گروه‌های تروریستی فقط عمق 5کیلومتری وارد خاک سوریه شود؛ با این حال براساس طرح اردوغان، ترکیه درصدد ایجاد منطقه‌ای 30کیلومتری به‌عنوان منطقه امن بین 2 کشور است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید