• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84044
+
-

اولتیماتوم استاندار به مدیران بی‌انگیزه کهگیلویه و بویراحمد

استاندار: طرح‌هایی که برچسب اقتصاد مقاومتی به خود گرفته‌اند باید در اولویت دستگاه‌های مربوطه قرار گیرند

اقتصادی
اولتیماتوم استاندار به مدیران بی‌انگیزه کهگیلویه و بویراحمد

انباشت مصوبات اجرانشده و معطل‌مانده در سال‌های گذشته و یا گره زدن اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی به کمبود منابع دولتی و یا مشکلات دیگر نشان می‌دهد که هنوز مفهوم واقعی، اهداف و راهبردهای مهم در سیاست‌های کلی و جهت‌گیری‌های این اصل مهم اقتصادی در وجود برخی مدیران، دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مربوطه نهادینه نشده است.


اقتصاد مقاومتی؛ انتخاب راه میانبر

از جمله رویکردها، جهت‌گیری‌ها و ماموریت‌های مهم اقتصاد مقاومتی با توجه به تعاریف و مفاهیم پیش‌بینی‌شده برای آن یک حرکت جهادی، پویا، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا و پیشتاز با هدف تقویت و توسعه مشارکت حداکثری مردم و همچنین استفاده بهینه و مطلوب از تمامی ظرفیت‌ها، امکانات و منابع و تسهیلگری در امر مقررات و نیز ارائه مشوق‌های لازم برای تسریع و شتاب‌بخشی اجرای طرح‌هاست.

 به گزارش ایرنا، به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ذات اقتصاد مقاومتی یعنی انتخاب راه میانبر برای رسیدن و دسترسی بهتر و مطلوب‌تر به هدف با کمترین هزینه و بیشترین کاربرد و استفاده صحیح از منابع و امکانات است.

اما این‌که تا چه میزان اصول راهبردی و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و انتظارات ستاد فرماندهی آن در دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی می‌شود سوالی است که همچنان ظرف این چند سال بی‌پاسخ مانده، به گونه‌ای که «حسین کلانتری» استاندار این استان، از نحوه عملکرد و حرکت بر روال عادی و کند برخی دستگاه‌ها در این زمینه ابراز نگرانی و نارضایتی کرد.

وی از این‌که برخی مصوبات با وجود مکاتبات فراوان از سوی دبیرخانه اقتصاد مقاومتی (سازمان برنامه و بودجه) توسط برخی مدیران کم‌اهمیت قلمداد می‌شود و کمترین قدم و حرکتی برای عملیاتی کردن این مصوبات انجام نمی‌شود ابراز نگرانی کرد. 


مماشات نمی‌کنیم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مساله اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی مماشات نخواهیم کرد و کم‌کاری‌ها و سهل‌انگاری مدیران را به صورت مکتوب به وزارتخانه مربوط اعلام خواهیم کرد.

وی ابراز کرد: یکی از شاخص‌های اساسی برای ارزیابی مدیران کارامد، باانگیزه و پای کار استان در زمینه اجرای مصوبات مربوط به نشست اقتصاد مقاومتی است و هیچ توجیهی نیز برای کم‌کاری و اجرا نشدن مصوبات قابل پذیرش نیست. کلانتری تصریح کرد: طرح‌هایی که برچسب اقتصاد مقاومتی به خود گرفته‌اند باید در اولویت نخست دستگاه مربوطه قرار گیرد.

کلانتری یادآور شد: حرکت بر اساس روال عادی و طبیعی گذشته برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بدون شک قابل توجیه و پذیرش نیست و حرکت‌ها باید بر مبنای یک حرکت جهادی، پویا، انعطاف‌پذیر و استفاده از همه ظرفیت‌ها، امکانات و منابع باشد تا زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌هایی که در قالب اقتصاد مقاومتی قرار گرفته‌اند باید در همان بازه زمانی پیش‌بینی‌شده و حتی زودتر از موعد مقرر به پایان برسند.


۱۷ طرح اقتصاد مقاومتی استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم‌اینک ۱۷‌طرح مهم و حیاتی در بخش‌های آب، راه، کشاورزی، صنعت، گردشگری و عمران شهری در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته‌اند که عمده آنها باید در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسند. وی تصریح کرد: برخی از این طرح‌ها تخصیص ۱۰۰درصدی گرفته‌اند و بهانه کمبود اعتبار برای شتاب‌بخشی در اجرای آنها وجود ندارد.

کلانتری تکمیل مسیر حدود ۲۰‌کیلومتری دهدشت- چرام را یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها دانست و گفت: در حالی که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده این طرح باید تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد، اما روند اجرای آن به‌کندی پیش می‌رود.

وی تکمیل و تسریع در ساخت فاز دوم پل سوم بشار، اجرای کامل پل چهارم بشار و اتصال این پل به مسیر ورودی منطقه نجف‌آباد با تسطیح و زیرسازی جاده دسترسی به طول حدود 7/1 کیلومتر توسط شهرداری یاسوج را از دیگر طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی دانست.

کلانتری ساخت چندین اردوگاه و طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را نیز از دیگر طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی در استان دانست و گفت: هنوز نحوه واگذاری این طرح‌ها به متقاضیان و بخش خصوصی تعیین تکلیف نشده و برخی از آنها نیز با مشکلاتی از جمله نداشتن مجوزهای زیست‌محیطی و منابع طبیعی و همچنین معارضات محلی مواجه هستند.

وی تکمیل تامین آب اراضی منطقه باباکلان گچساران را نیز از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی در استان دانست و گفت: زمان پیش‌بینی‌شده برای اجرای کامل این طرح دهه فجر امسال است.

کلانتری همچنین با بیان این‌که طرح‌های تصفیه‌خانه اضطراری و اصلاح شبکه توزیع آب شهر یاسوج از جمله طرح‌های تعریف‌شده در قالب اقتصاد مقاومتی در استان است تصریح کرد: علاوه بر اعتبارات مصوب و هزینه‌شده برای اجرای این طرح‌ها مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال نیز ظرف هفته گذشته برای شتاب‌بخشی در اجرای این طرح‌ها به استان ابلاغ شد.

وی گفت: ۹۰ میلیارد ریال برای طرح تصفیه‌خانه اضطراری از رودخانه بشار و مبلغ ۵۰ میلیارد ریال نیز برای اصلاح شبکه آب یاسوج از محل اعتبارات ملی تخصیص یافت.
کلانتری تصریح کرد: طرح تصفیه‌خانه اضطراری آب یاسوج از جمله مصوبات مهم سفر اعضای هیات دولت در مردادماه سال ۹۵ به این استان است که به دلایل فنی و برخی مشکلات محلی تاکنون معطل مانده
است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال از مجموع ۴۷ طرح پیشنهادی استان ۱۷ مورد آن در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی تعریف و بخش عمده‌ای از اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آنها از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به استان ابلاغ شده است.

«حسن نوروزی» گفت: سال گذشته نیز ۳۴ طرح مهم و حیاتی این استان جزء طرح‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شدند که بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز آنها به استان ابلاغ شد. 

وی تصریح کرد: از مجموع ۱۷ پروژه اقتصاد مقاومتی سال ۹۸، 5 طرح مهم آن مربوط به بخش کشاورزی است که پمپاژ باباکلان، سد ایل‌آباد بهمئی، سد کوه‌برد، شبکه ۳ و ۴ لیشتر و توسعه و پرورش ماهی سردابی از جمله این طرح‌هاست. کهگیلویه و بویراحمد بالای ۲ هزار طرح عمرانی نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید