• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83987
+
-

فضای گلخانه‌های مرکزی  5 هکتار افزایش یافت

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سهم استان مرکزی از ساخت و تاسیس 5 هزار و 800 هکتار گلخانه در سطح کشور، 70 هکتار تا پایان سال بوده که تا امروز 5/21 هکتار گلخانه در استان ساخته شده است. 

«علی‌اصغر زارعی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر در استان مرکزی 470 هکتار گلخانه گل و گیاهان زینتی و 165 هکتار گلخانه سبزی و صیفی وجود دارد. قرار است امسال 70 هکتار به این گلخانه‌ها افزوده شود که تا امروز 5/21 هکتار گلخانه در استان ساخته شده است. وی افزود: از مجموع گلخانه‌های ایجاد شده، برخی خوداجرایی بوده و برخی تسهیلات دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال 70 هکتار سهم استان محقق شود. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: علی‌رغم این‌که به صورت استاندارد برای ساخت هر متر‌مربع گلخانه‌ به 250 هزار تومان و برای هر هکتار تا 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در حال حاضر هیچ‌گونه مشکل اعتبار و پرداخت تسهیلاتی در استان وجود ندارد. زارعی بیان کرد: تسهیلات گلخانه‌ای در سطح کشور و استان مرکزی به صورت نامحدود ارائه شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. این تسهیلات در مناطق برخوردار با نرخ 9 درصد و در مناطق غیر برخوردار با نرخ 7 درصد ارائه می‌شود، افراد می‌توانند برای تاسیس گلخانه با آورده 20 درصدی از 80 درصد تسهیلات بانکی استفاده کنند، مدت بازپرداخت تسهیلات نیز 7 ساله است. وی ادامه داد: به ازای هر هکتار گلخانه 12 نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود که این شغل‌های ایجاد شده دائمی بوده و فصلی نیست. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: عمده محصولات تولید شده در مرکزی به خارج استان و خارج از کشور صادر می‌شود، به گونه‌ای که در رابطه با گل و گیاهان زینتی و همچنین گیاهان گلدانی رتبه سوم کشوری متعلق به استان مرکزی است. زارعی گفت: کشورهای مقصد تولید گل و گیاهان زینتی استان، کشورهایی مثل عراق، افغانستان، روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس، هلند و دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای مقصد محصولات صیفی و سبزی استان نیز کشورهایی مثل عراق، افغانستان و روسیه هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید