• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83901
+
-

نوسان عرضه، عامل گرانی مرغ

نوسان عرضه، عامل گرانی مرغ

با وجود نرخ مصوب 12هزار و 900تومانی مرغ، نرخ این محصول در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تا 15هزار تومان نیز می‌رسد. با مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت‌وگو داشته‌ایم.

به‌نظر شما علت نوسان نرخ مرغ چیست؟
قیمت خرده‌فروشی مرغ در روزهای پایانی هفته نخست مهر‌ماه به‌دلیل تلاش مرغداران برای افزایش قیمت‌ها از طریق کاهش عرضه، افزایش 500تا 600تومانی را در هر کیلوگرم تجربه کرد و نرخ مرغ تا حدود 13هزار و 500تومان نیز افزایش یافت اما از ابتدای هفته دوم مهر‌ماه با رشد نسبی عرضه، قیمت این محصول به نرخ مصوب 12هزار و 900تومانی نزدیک شد. با این شرایط در هفته دوم مهر‌ماه نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری در حالی 8هزار و 550تومان تعیین شده که این محصول درب مرغداری‌ها به نرخ 9هزار و 100تومان یعنی 600تومان بالاتر از نرخ مصوب، عرضه می‌شود که با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل تا کشتارگاه، این نرخ بیشتر از هزار تومان نسبت به قیمت مصوب افزایش می‌یابد.

قیمت تمام‌شده مرغ با هزینه کشتار چقدر است؟
 با این شرایط قیمت هر کیلوگرم مرغ با هزینه‌های کشتار به 12هزار و 600تومان می‌رسد؛ این در حالی است که نرخ مصوب عرضه مرغ توسط کشتارگاه‌ها 12هزار تومان تعیین شده و باید مرغ را با این نرخ به واحدهای خرده‌فروشی عرضه کنند که قیمت خرده‌فروشی مرغ در سطح شهر 12هزار و 900تومان تعیین شده است. اما با قیمت مرغ زنده درب واحدهای مرغداری، اکنون کشتارگاه‌ها مرغ را با زیان عرضه می‌کنند. مرغدار فقط زمانی که قیمت مرغ زنده کاهش شدیدی داشته باشد، زیان می‌کند، با نرخ کنونی مرغ زنده اکنون کشتارگاه‌ها متحمل زیان می‌شوند.

 درجه‌بندی مرغ چه تأثیری بر قیمت‌ها دارد؟
آلایش مرغ‌های موجود در بازار هنگام کشتار به‌طور کامل تخلیه نمی‌شود. با این روند کیفیت مرغ سطح B نسبت به A و A+ پایین‌تر است و تفاوت استحصال مرغ از سطح کشتار B تا A+ در هر هزار کیلوگرم به 20کیلوگرم می‌رسد. با وجود این تفاوت قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار سطح B و سطح A+ حدود 400تا 500تومان است اما این اختلاف به‌معنای افزایش قیمت مرغ نیست و مشتری مرغ را با ضایعات و دوریز کمتری خریداری می‌کند که با این روند سطح‌بندی گوشت مرغ تأثیری بر افزایش قیمت مصرف‌کننده آن نخواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید