• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83831
+
-

مرزهای چهارگانه برای تردد زوار اربعین باز است


رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: هر ۴مرز برای تردد زوار باز است و باید مردم همکاری کنند تا دچار ازدحام در مرز مهران نشویم. به گزارش مهر، حسین ذوالفقاری گفت: تاکنون بیش از ۲میلیون و ۳۲۵هزار و ۹۰۸نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. وی ادامه داد: ۱۵۰هزار گذرنامه صادر شده که نسبت به سال گذشته ۹۷درصد افزایش صدور گذرنامه داشته‌ایم و ۴۰۰هزار برگ تردد صادر شده است.
ذوالفقاری ادامه داد: تا این لحظه بیش از 3هزار و 100‌دستگاه کامیون حامل بار از کشور خارج شده و تا حدود ۶هزار کامیون امکانات تغذیه را خارج خواهند کرد. به گفته وی، هم‌اکنون ۴مرز چذابه، شلمچه، مهران و خسروی باز هستند. وی گفت: طبق آمار از اول صفر تا ۷صفر، ۴۷۹هزار نفر از مرزها خارج شده و وارد خاک عراق شده‌اند که نسبت به همین بازه زمانی در پارسال ۳۳۹درصد افزایش داشته‌ایم. سال گذشته در این بازه زمانی ۱۰۹هزار و ۱۸۶نفر از مرز خارج شده بودند. وی در پاسخ به این سؤال که مرز خسروی از چه ساعت تا چه ساعتی برای تردد زائران باز است، گفت: این مرز از ۷صبح تا ۵بعدازظهر فعال است. این را هم تأکید کنم که مسیر جدیدی در آن طرف مرز خسروی جایگزین شده، مسیر طولانی نیست و ۴5-۴0کیلومتر است.
رئیس ستاد اربعین حسینی در پاسخ به این سؤال که برای بازگشت زوار چه تدارکات خاصی در نظر گرفته شده، گفت: مشکل اینجاست که عراقی‌ها از صبح اربعین موکب‌ها را جمع می‌کنند. به ما اعلام کردند ۲ تا ۳ روز بعد از اربعین،‌ موکب‌داران ایرانی به زوار خدمات‌دهی کنند اما چون موکب‌داران عراقی تعداد بالایی دارند، وقتی موکب‌های خود را جمع می‌کنند، تعداد موکب‌های ایرانی پاسخگوی نیاز همه کاروان‌ها نیست. مشکلی که همه‌ساله داریم این است که بعداز مراسم اربعین، حرکت به سمت مرزها، شدت می‌گیرد و خصوصا در بخش عراق جاده‌ها کشش این میزان جمعیت را ندارند و اگر زوار وسیله نقلیه نیز داشته باشند به‌دلیل ازدحام جمعیت، مجبور می‌شوند پیاده شوند و پیاده به سمت نجف حرکت کنند. تأکید ما این است که زوار محترم سفر خود را مدیریت کنند و روز قبل یا بعد از اربعین به سمت مرزها حرکت کنند اما در مجموع توانسته‌ایم ۱۵۰۰دستگاه در داخل عراق برای حمل‌ونقل زائران تهیه کنیم.

برای عبور بیش از ۱۵۰هزار نفر از مرز مهران آماده هستیم
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا نیز گفت: امروز برای عبور تا ۱۵۰هزار نفر مشکلی در مرز مهران نداریم و در آماده‌باش کامل هستیم. سردار محسن فتحی‌زاده در حاشیه هشتمین گردهمایی مؤسسات حفاظتی مراقبتی گفت: در سال گذشته روزانه ۱۸۹هزار نفر از مرز مهران به سمت عراق عبور کردند و امسال آمادگی کامل برای تردد زائران اربعین حسینی از مرز مهران را داریم. فتحی‌زاده در مورد بازگشایی مرز خسروی اظهار کرد: مشکلاتی از طرف کشور عراق در مرز خسروی وجود داشت و از طرف ایران هیچ مسئله‌ای نداشتیم، به همین دلیل هم ما گفته بودیم که هر زمان مشکلات از سوی طرف عراقی رفع شود مرز باز خواهد شد.

مانعی برای ورود زائران اربعین به نجف نیست
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز با بیان اینکه مانعی برای ورود زائران اربعین حسینی از مرزهای کشورمان به نجف وجود ندارد، گفت: با انجام مقدمات کار، زائران می‌توانند از مرز خسروی تردد کنند.
احمد محمدی‌فر در گفت‌وگو با تسنیم درباره برخی خبر‌های غیررسمی مبنی بر ممانعت از ورود زائران به نجف به‌دلیل ناامنی در این شهر اظهار کرد: تاکنون گزارشی در رابطه با اینکه ممنوعیتی برای انتقال زائران از مرزهای کشورمان به نجف اعمال شده، نداشته‌ایم و تردد در مرز مهران به‌صورت طبیعی در جریان است. وی با اشاره به اینکه طبق گزارش‌ها، عمده ناآرامی‌ها نیز در بغداد بوده که هم‌اکنون نیز شرایطی آرام حاکم است، ادامه داد: مرز خسروی نیز از صبح دیروز باز شده و با انجام مقدمات کار، زائران می‌توانند از این مرز تردد داشته باشند؛ علت تأخیر در باز‌شدن مرز نیز به‌دلیل آشوب‌های عراق بود. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه در کربلا و نجف نیز امنیت برقرار است، تصریح کرد: پیش از این اعلام کرده بودیم که راهپیمایی اربعین از هفدهم تا بیست‌وهفتم مهرماه است اما برای اینکه بتوانیم خلأهای احتمالی در سرویس‌‌دهی به زائران را برطرف کنیم، تعدادی از موکب‌ها را از سیزدهم مهر در مرز‌های مهران و شلمچه و در عراق ایجاد کردیم تا خدمات‌رسانی به زائران زودتر آغاز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید