• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83814
+
-

ورود تازه‌واردها به بورس شتاب گرفت

همشهری دقیق‌ترین آمار از روند ورود سرمایه‌گذاران خرد به بورس را ارائه می‌دهد

بورس
ورود تازه‌واردها به بورس شتاب گرفت


آمار‌ها نشان می‌دهد با ورود 259هزار سهامدار جدید در نیمه نخست امسال و همچنین اضافه شدن 34هزار سرمایه‌گذار تازه‌وارد در نیمه نخست مهرماه جاری، جمع کل سهامداران بورس از مرز 11میلیون و 170هزار نفر گذشته و تعداد زنان سهامدار هم در بورس به 3میلیون نفر رسیده است. به گزارش همشهری، رشد پرشتاب شاخص‌های بورس از اردیبهشت پارسال تاکنون خیلی‌ها را ترغیب کرده سری هم به بورس بزنند به همین دلیل این روزها دفاتر بزرگ‌ترین کارگزاری‌های بورس، مملو از حضور سهامداران تازه‌واردی است که قصد دارند برای نخستین بار وارد بازارسهام شوند.ورود خیل عظیم مشتاقان سرمایه‌گذاری به ورود حجم بالایی از نقدینگی به بورس منجر شده است. تازه‌واردها با خود پول‌های جدید را هم به بورس می‌آورند. ورود این پول‌های جدید موجب شده میانگین ارزش روزانه معاملات در بازار سهام تا 10برابر افزایش یابد و به 3هزار میلیارد تومان برسد. تا همین چند سال پیش ارزش روزانه معاملات بازار سهام در محدوده 300تا 400میلیارد تومان نوسان می‌کرد.به زعم تحلیلگران بخش زیادی از این اشتیاق سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس از یک طرف ناشی از رشد شاخص‌های بازار سهام و از طرف دیگر وجود حجم عظیم از نقدینگی در اقتصاد و مسدود بودن سایر بازارها برای سرمایه‌گذاری است. هم‌اکنون بازار سهام تنها بازاری است که می‌تواند از دارایی صاحبان نقدینگی، در مقابل تورم 40درصدی سالانه محافظت کند. سپرده‌گذاری بانکی فقط 15تا20درصد سود برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد درحالی‌که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای امسال تاکنون 85درصد و از اردیبهشت پارسال تاکنون 250درصد بوده است.

آمار‌ها چه می‌گویند
آمارها نشان می‌دهد روزبه‌روز بر روند ورود سهامداران جدید به بورس افزوده می‌شود به‌طوری که در نیمه نخست امسال 259هزار سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند. به این ارقام باید جمعیت 2.2میلیون نفری افرادی را که در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اضافه کرد. به غیراز افرادی که به‌طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند برخی سرمایه‌گذاران هم به‌صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها وارد بازار سرمایه می‌شوند که با احتساب این سرمایه‌گذاران می‌توان گفت هم‌اکنون 13.3میلیون نفر در بازار سرمایه ایران حضور دارند. پیش‌بینی می‌شود با آزاد‌سازی‌ سهام عدالت و اضافه شدن مشمولان سهام عدالت که تعداد آنها 47میلیون نفر برآورد می‌شود جمعیت کل سهامداران ایران به 60میلیون نفر برسد.

افزایش استقبال از تیر ماه
آمارها نشان می‌دهد از تیر‌ماه امسال سرعت ورود افراد تازه‌کار به بورس شتاب بیشتری گرفته است، به‌طوری که در تیر‌ماه امسال یکباره تعداد ورود سرمایه‌گذاران تازه وارد به بورس 48درصد رشد کرد و به 34هزار نفر در طول یک‌ ماه رسید. این روند در مرداد‌ماه متوقف نشد به‌طوری که درمرداد‌ماه نیز تعداد ورود سهامداران تازه‌وارد نسبت به تیر‌ماه 41درصد و نسبت به خرداد‌ماه 108درصد رشدکرد و به 48هزار نفر رسید. این افزایش سرعت ورود سهامداران تازه‌وارد به بورس باعث شد در شهریورماه امسال صف ورود متقاضیان جدید برای ورود به بورس به 61هزار نفر برسد.
پیش‌بینی می‌شود باتوجه به آنکه در دو هفته نخست مهرماه 34هزار و  500سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند، تعدادکل سهامداران تازه‌وارد بورس، در پایان مهرماه به مرز 69هزار نفر برسد.

3میلیون سهامدار زن
آمارها نشان می‌دهدکه زنان هم همگام با مردان علاقه زیادی به بازار سرمایه پیدا کرده‌اند و روزبه‌روز بر تعداد سهامداران زن نیز اضافه می‌شود به‌طوری که طبق اطلاعات موجود در نیمه نخست امسال 104هزار و 600سهامدار زن برای نخستین بار وارد بورس شده‌اند و جمعیت کل زنان سهامدار شرکت‌های فعال در بورس را به رقم بی‌سابقه 3میلیون نفر رسانده‌اند. تحلیلگران و کارگزاران بورس برمبنای مشاهدات خود می‌گویند در سال‌های اخیر زنان ایرانی ازجمله موفق‌ترین سرمایه‌گذاران در بورس تهران و فرابورس ایران بوده‌اند و می‌توانند از این طریق به اقتصاد خانواده کمک کنند. آمار‌های مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی هم نشان می‌دهد با ورود 110سرمایه‌گذار جدید در نیمه اول سال تعداد کل سرمایه‌گذاران خارجی بورس به 1384نفر رسیده است.


ـ در ماه‌های اخیر روند ماهانه ورود سرمایه‌گذاران به بورس به‌طور میانگین تا 50درصد رشد کرده است

ـ به‌دنبال موج ورود سرمایه‌گذاران به بورس، تعداد زنان سهامدار از مرز 3میلیون نفرگذشت

ـ در 6‌ماه نخست امسال 259هزار سرمایه‌گذار جدید وارد بورس شدند

این خبر را به اشتراک بگذارید