• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83811
+
-

تغییر فرمول تعیین خسارت خودروهای گران‌


پس از ابطال مصوبه قبلی شورای‌عالی بیمه درخصوص فرمول محاسبه خسارت تصادف با خودروهای نامتعارف در دیوان عدالت اداری، دوباره این شورا مصوبه ‌خود را اصلاح کرد تا به یک ابهام قانونی پایان دهد. به گزارش همشهری، براساس تبصره۳ ماده۸ قانون بیمه اجباری خسارت‌های وارد بر شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب۱۳۹۵، خسارت مالی دارندگان وسایل نقلیه در حوادث رانندگی صرفا تا میزان خسارت متناظر واردشده به گران‌ترین خودروی متعارف قابل جبران خواهد بود. شورای‌عالی بیمه برای تعیین سازوکار میزان خسارت پرداختی به‌ خودروهای گران‌قیمت به تقسیم‌بندی خودروها به 2دسته متعارف و غیرمتعارف اقدام کرد به این ترتیب قیمت خودروهای متعارف کمتر از ۱۸۰میلیون تومان (نصف دیه مرد مسلمان در سال۹۸) و خودروهای غیرمتعارف نیز بالاتر از آن تعیین و مقرر شد خسارت خودروهای متعارف به‌طور کامل قابل جبران باشد و خسارت خودروهای نامتعارف را مقصر و شرکت بیمه، براساس قاعده تناظر تا سقف نصف دیه مرد مسلمان جبران کنند.
این مصوبه با شکایت یک وکیل دادگستری در دیوان عدالت اداری لغو شد ولی سرانجام شورای‌عالی بیمه مصوبه قبلی خود را اصلاح کرد. براساس تصمیم جدید، خودروی نامتعارف، خودروی سواری است که ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، کارشناسان ارزیابی خسارت شرکت‌های بیمه یا کارشناسان مستقل کمتر از سقف تعهدات بدنی باشد، که در ابتدای هر سال اعلام می‌شود.
به‌گزارش همشهری، براساس تغییر فرمول خسارت پرداختی به خودروهای گران قیمت، از این پس شرکت بیمه‌کننده وسیله نقلیه مسبب حادثه، خسارت مالی واردشده به‌خودروی نامتعارف را صرفا تا میزان خسارت متناظر واردشده به گران‌ترین خودروی متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت خواهد کرد. همچنین کارشناسان ارزیاب خسارت شرکت‌های بیمه و ارزیابان خسارت مستقل مکلفند در مواردی که قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف اختلاف قیمت دارند، گران‌ترین آن را ملاک قرار دهند. افزون بر این، در مواردی که خودروی نامتعارف دارای قطعاتی است که نمونه آن در خودروی متعارف موجود نیست، ملاک ارزیابی، قیمت قطعه مشابه آن در گران‌ترین خودروی متعارف خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید