• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83813
+
-

بی‌تابی سرمایه‌گذاران برای آغاز معاملات آتی پسته

فعالیت بازار معاملات آتی پسته از یکشنبه آینده در بورس کالا آغاز می‌شود

گزارش
بی‌تابی سرمایه‌گذاران برای آغاز معاملات آتی پسته


کمتر از یک هفته مانده تا آغاز معاملات آتی پسته در بورس کالا، مشاهدات میدانی همشهری نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران با مراجعه به کارگزاری‌ها، بی‌صبرانه در انتظار آغاز معاملات آتی پسته در بورس کالا هستند. به گزارش همشهری، بازار معاملات آتی محصولات کشاورزی بورس کالا در یک سال گذشته از پر‌ رونق‌ترین بازارها در بازار سرمایه بوده، از پارسال بازار معاملات آتی زعفران و زیره به‌تدریج در بورس کالا فعال شده و تاکنون 12هزار میلیارد تومان معامله در این بازار انجام شده است، اما به‌نظر می‌رسد بازار معاملات آتی به محصول پرقدرت‌تری برای توسعه نیاز داشت. اکنون انتظار می‌رود که بازار معاملات پسته در بورس کالا به  عامل مطلوبی برای رشد این بازار تبدیل شود،گزارش‌های میدانی همشهری هم نشان می‌دهد احتمالا شدت استقبال از بازار معاملات آتی پسته در بورس کالا بیش از معاملات آتی زعفران و زیره باشد.

انتظار برای آغاز معاملات
گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد یک هفته مانده به آغاز معاملات آتی پسته در بورس کالا، فعالان قدیمی بازار ازجمله سرمایه‌گذارانی که قبلا در معاملات آتی سکه سرمایه‌گذاری می‌کردند در انتظار آغاز این معاملات در هفته آینده هستند. به‌باور تحلیلگران، معاملات آتی، ازجمله معاملات پر سود بازار‌های سرمایه است که به جذب فعالان حرفه‌ای‌تر بازار سرمایه منجر می‌شود و به همین دلیل سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار سرمایه در انتظار آغاز این معاملات در هفته آینده هستند.  این معاملات که در دنیا به معاملات فیوچرز معروف است، قراردادی است که براساس آن خریدار و فروشنده، کالایی را امروز معامله می‌کنند اما با هم شرط می‌کنند این کالا را فروشنده در زمان مشخصی در روزهای آینده به خریدار تحویل دهد؛ در قبال این معامله خریدار مبلغی را متناسب با کالایی که قرار است در آینده تحویل بگیرد به فروشنده می‌دهد و بقیه را در زمان تحویل کالا تسویه می‌کند. به زبان ساده‌تر قرارداد آتی یعنی همین حالا ما اقدام به خرید کالایی می‌کنیم، اما تصمیم نداریم این کالا را تحویل بگیریم و می‌خواهیم چند‌ماه بعد کالا را تحویل گرفته و پول آن را بپردازیم. این نوع معاملات برای افرادی مثل کشاورزان یا تولیدکننده‌هایی که قصد دارند ریسک فروش محصولاتشان در زمان‌هایی که قیمت‌ها در بازار ثابت نیست کم کنند، بسیار مفید است.

از معاملات پسته استقبال می‌شود
در همین رابطه مجتبی خسروتاج، معاون اسبق وزیر صنعت با بیان اینکه به‌احتمال زیاد عرضه پسته در بورس با استقبال روبه‌رو خواهد شد گفت: به‌طور طبیعی بخشی از فعالان بازار پسته می‌خواهند از تعهدات حین معامله مطمئن شوند؛ به‌طوری که تاکنون خریداران زیادی پس از تسویه معامله با کیفیت پایین محصول خریداری شده برخلاف توافق اولیه مواجه شده‌اند که این گروه از مکانیسم بورس و وجود ضمانتنامه‌ها و نقش کارگزاران در بورس استقبال خواهند کرد. خسروتاج درباره احتمال استقبال معاملات پسته از سوی تولیدکنندگان گفت: بعید می‌دانم مشکلی در عرضه پسته در بورس کالا ایجاد شود. او افزود: ساختار بازار پسته از قدیم اینگونه بوده که پسته‌ روی درخت را از باغدار می‌خریدند و برای صادرات آن در مرحله پس از برداشت، برنامه‌ریزی می‌کردند؛ اکنون نیز این روند می‌تواند از طریق بورس انجام شود بنابر این به‌احتمال زیاد معاملات آتی پسته در بورس کالا با استقبال بازار مواجه خواهد شد.

سرمایه هوشمند است
حمید عزت‌آبادی‌پور، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی کرمان هم در این‌باره گفت: سرمایه هوشمند است و مالکان سرمایه نیز از این هوشمندی برخوردار هستند؛ در نتیجه به‌نظر می‌رسد که پسته نیز مانند زعفران و زیره به‌عنوان محصولی جذاب وارد بازار آتی بورس کالا شود و معاملات آن رونق بگیرد. او تأکید کرد: به کمک قراردادهای آتی، افرادی که ریسک‌پذیر هستند می‌توانند با منابع مالی کمتر محصول موردنیاز خود برای آینده را پیش‌خرید کرده و ضمن پوشش ریسک نوسانات قیمتی احتمالی در آینده، برای تجارت خود برنامه‌ریزی کنند؛ در نتیجه این ابزار می‌تواند ابزار جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد و با استقبال مواجه شود.به گفته او عرضه پسته در بورس کالا برای همه مفید است. کشاورزان، واسطه‌ها و صادرکننده‌ها از این عرضه سود خواهند برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید