• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83799
+
-

تهران 28 زیرساخت ویژه بانوان دارد

پنجمین بوستان بانوان به نام مرضیه حدیدچی دباغ در منطقه لویزان افتتاح شد

تهران 28 زیرساخت ویژه بانوان دارد

محمد سرابی_خبرنگار

در چهارمین روز هفته تهران و جایی در میانه پارک جنگلی لویزان، پنجمین بوستان بانوان به نام مرضیه حدیدچی دباغ افتتاح شد. شرایط جغرافیایی و بلندی‌های اطراف این بوستان، میزان اشراف و دید به درون محوطه را محدود می‌کند و درختان قدیمی کاج نیز پوشش مناسبی در این زمینه فراهم کرده است. بخش‌هایی از این بوستان نیز با دیوار‌های محافظ پوشانده شده است.
شهردار تهران در مراسم افتتاح این بوستان که در زمین ورزش چند‌منظوره آن برگزار شد، اظهار کرد: خانم دباغ بخشی از شناسنامه انقلاب و یار نزدیک امام بودند که در هر شرایط سختی ایشان را یاری می‌‌کردند. البته نامگذاری این بوستان‌ها نمی‌تواند مجاهدت‌های سخت این بزرگان را جبران کند، این نامگذاری‌ها در برابر زحمات شهیدان دفاع‌مقدس و شهدای حرم چیزی نیست. پیروز حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در شهر 28زیرساخت ویژه بانوان و ۵بوستان فرامنطقه‌ای به مساحت ۲۵هکتار ویژه زنان داریم، بیان کرد: ۱۹.۳‌درصد تهرانی‌ها از چاقی مفرط رنج می‌برند و این درصد در بانوان بیشتر از سایر گروه‌هاست. میزان ویتامین D موجود در بدن شهروندان پایین است که بخشی از این موضوع به‌دلیل زندگی شهری و محدودیت‌های بانوان است.
او با بیان اینکه در منطقه۱۱، بانوان از فضای ویژه بانوان محرومند و با راه‌اندازی پارک دخانیات این مشکل حل خواهد شد، افزود: براساس مصوبه اخیر شورای شهر تهران بخشی از اعتبارات برای مدارس باید مخصوص مدارس دخترانه باشد تا شرایط حضور دختران بهبود یابد.

حناچی تأکید کرد: اگر تهران شرایط خاصی برای زندگی دارد، به این دلیل‌ است که جمعیت متمرکز به طبیعت امکان جبران نمی‌دهد در نتیجه ما باید هم از تخریب طبیعت جلوگیری کنیم و هم نهضتی برای حفظ فضای سبز ایجاد کنیم. پیرو دستور مقام معظم رهبری در اسفند سال‌93 برای حفظ باغ‌های تهران و جلوگیری از کوه‌خواری، شورای شهر تهران لایحه جلوگیری از تخریب باغات را ارائه کرد. اکنون نیز باوجود شرایط سخت ما با سلامت مردم معامله نکردیم. می‌‌توانیم در شرایط سخت فعلی تراکم‌فروشی کنیم، اما در حال مقاومت هستیم. 2 لایحه «مالیات بر ارزش افزوده» و «لایحه منابع مالی پایدار» را هم با هدف ایجاد منابع پایدار برای شهر و جلوگیری از تراکم‌فروشی پیگیری می‌کنیم.
شهردار گفت: در جهت‌گیری کلی باید به جای جریمه‌های سنگین زمینه توسعه فضای سبز را فراهم کنیم و برای مردم محسوس باشد که به ازای جریمه‌ها، فضای سبز شهر توسعه پیدا می‌کند. همچنین نباید فضای سبز منحصر به درختان غیرمثمر باشد بلکه گونه‌هایی مانند خرمالو و توت هم قابل کاشت است.
حناچی همچنین گفت: امروز در محدوده شرق تهران در منطقه4، پارک ویژه بانوان فعال شد که ۳۴‌هکتار مساحت دارد و به نام یکی از زحمتکشان انقلاب یعنی سرکار خانم دباغ، نامگذاری شده است. 2باغ در منطقه14 و منطقه2 را برای تبدیل به فضای سبز آماده کردیم که بخشی از این کار به مذاکره با نهاد‌های عمومی مربوط است و در حال پیگیری هستیم.
او درباره ‌‌خشک‌شدن درختان شهر، گفت: فتوسنتز از طریق برگ درختان صورت می‌گیرد، وقتی چربی و دوده روی برگ‌های درختان را می‌گیرد، ما این چرخه را مختل می‌کنیم و راه‌حل آن استفاده کمتر از خودرو‌های شخصی است.
 راضیه میرزاده دباغ، دختر خانم مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ نیز در این مراسم گفت: در واقع مادرم در نامه‌ها نام مرضیه حدیدچی را می‌نوشت، اما در امضا‌ها با نام دباغ امضا می‌کرد، مادرم با وجود ۸فرزند تمام وظایفش را به‌درستی انجام می‌داد. او تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با آلودگی هوا در شهر تهران افزایش سرانه فضای سبز و بوستان‌هاست. من اکنون در روستا زندگی می‌کنم، اما هر‌از‌گاهی که به شهر تهران می‌آیم، تغییرات در فضای سبز را از نزدیک مشاهده می‌کنم. به همین دلیل از کسانی که در سبز نگه‌داشتن باغ‌های تهران کوشش می‌کنند باید به‌عنوان یک سرمایه یاد و قدردانی کرد.

شهردار تهران:پیرو دستور مقام معظم رهبری در اسفند سال‌93 برای حفظ باغ‌های تهران و جلوگیری از کوه‌خواری، شورای شهر تهران لایحه جلوگیری از تخریب باغات را ارائه کرد. ما باید هم از تخریب طبیعت جلوگیری کنیم و هم نهضتی برای حفظ فضای سبز ایجاد کنیم

هر 2 ماه یک بوستان
رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به تعداد ۲‌هزار و ۲۶۸ بوستان پایتخت، گفت: ما قول داده بودیم که هر 2‌ماه، یک بوستان را افتتاح کنیم که بهره‌برداری از بوستان عبقری در همین راستا انجام شد و دومین بوستان  به نام مرضیه حدیدچی دباغ ا‌ست. سومین بوستان نیز هرندی و چهارمی وثوق‌الدوله خواهد بود. برای آماده‌سازی‌ پنجمین بوستان به نام باغ گل‌ها (کودک) هم در حال تلاش هستیم که فاز اول آن به نام باغ بهشت تا اردیبهشت سال آینده افتتاح خواهد شد. ‌علی‌محمد مختاری‌ با اشاره به تکمیل کمربند سبز تهران، افزود: در سال‌۶۵ نخستین کلنگ ساخت کمربند سبز جنوب تهران در محدوده دولت‌آباد زده شد و امسال با دستور شهردار هزار و ۳۰۰ هکتار به مجموع این فضای سبز افزوده می‌شود. هم‌اکنون نیز ۲ تا ۳‌هزار نفر برای احداث این کمربند در حال کار هستند.

 او با اشاره به لغو مصوبه برج‌باغ‌ها گفت: یکی از کار‌های خوب شورای پنجم لغو مصوبه برج‌باغ‌ها بود. البته این طرح خیلی دیر انجام شد و بسیاری از باغات شهر تهران را از دست دادیم. ما تلاش می‌کنیم در مناطق کم‌برخوردار‌ مانند 7، 8، 10، 11، 12و 17سرانه فضای سبز را گسترش دهیم زیرا این مناطق‌ با تراکم شدید مسکونی روبه‌رو هستند. اکنون کارگروهی تشکیل شده تا موضوع بررسی باغ‌ها و تملک آنها را انجام دهد و ۹باغ امسال تملک شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید