• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83763
+
-

۸ میلیارد تومان؛ اعتبار بخش آبخیزداری کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه اعتبارات بخش آبخیزداری استان را که مرداد امسال اختصاص یافت، ۳۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این میزان اعتبار اجرای برخی پروژه‌ها اکنون ۶۰ درصد پیشرفت دارد. «ان‌شاءالله کولانی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اعتبارات عملیات آبخیزداری و آبخوانداری استان کرمانشاه و همچنین سطح کاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش داشته و همه قراردادها در این زمینه تهیه و عملیات‌ها در استان آغاز شده است.

وی در مورد غنی‌سازی جنگل‌ها نیز با بیان این‌که به‌زودی طرح آن را در استان شروع می‌کنیم، گفت: به علت این‌که امکانات کافی برای آبیاری در مناطق مرتفع جنگلی نداریم باید حداقل بارندگی را در فصول ذکر شده شاهد باشیم.  این مسئول افزود: در نیم‌سال دوم سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان بودجه به این زمینه تعلق گرفت که امسال تقریبا ۲ برابر شد و پیشرفت نسبت به سال گذشته به صد درصد رسید.

کولانی در مورد حفاظت از منابع طبیعی نیز اظهار کرد: برای حفاظت از این منابع به‌ویژه حفاظت از جنگل‌ها، گشت‌های ما به صورت شبانه‌روزی در منطقه حضور دارند و گزارش‌های مردمی در شهرستان‌ها نیز به ما کمک می‌کند، اما با وجود گزارش‌های مردمی و چه در نبود این گزارش‌ها، ۱۴ تا ۱۷ پایگاه ویژه ما در استان در مناطق جنگلی گشت‌زنی می‌کنند و به کار خود به صورت دائم و شبانه‌روزی با توجه به نقشه حفاظتی که دارند به کار خود ادامه می‌دهند. 

وی اظهار کرد: در رابطه با قطع درختان بلوط و خطر نابودی جنگل‌های بلوط زاگرس نیز اقداماتی انجام شد و یکسری نامه‌نگاری‌ها با شورای تامین شهرستان صورت گرفت که مراقبت و همکاری لازم را با منابع طبیعی داشته باشند تا دست افراد سودجو و اقدامات غیرمجاز آنها بر روی جنگل‌ها کوتاه شود.

کولانی افزود: با توجه به گشت‌زنی و مراقبت‌هایی که در این خصوص انجام می‌دهیم و در صورت رویت افراد متخلف با آنها برخورد قضایی می‌شود و ما برای بهبود روند پیشرفت در این زمینه از حمایت و تعداد افراد نیروهای نظامی و بسیج مردمی برای برخورد با متخلفین استفاده خواهیم کرد. 


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه گفت: با شروع فصل سرما اقدامات و برنامه‌های متفاوتی برای روستاییانی که در حوزه جنگلی سکونت دارند صورت خواهد گرفت که به جایگزین سوخت فسیلی معروف است. 
 وی تاکید کرد: تا آنجا که امکان داشت توانستیم از محل اعتبارات ملی و استانی که خیلی کمتر بوده مناطقی را شناسایی کنیم و با توجه به قراردادهای جدیدی که منعقد شد، دستگاه‌هایی نظیر آبگرمکن‌ خورشیدی را خریدیم در اختیار مردم قرار دادیم. این مسئول افزود: در بعضی مناطق برای جلوگیری از قطع درختان جنگل برای جنگل‌نشینان استان کپسول گاز نان‌پز را در نظر داریم. کولانی تصریح کرد: برای متخلفینی که در حیطه جنگل و منابع طبیعی فعالیت داشتند مجازات‌های جایگزینی ارائه دادیم و در این خصوص با دادستان استان کرمانشاه توافق‌نامه‌ای امضا کردیم. قرار است ۵۰ نفر در این زمینه به عنوان نیروی کار به ما ملحق شوند و بنابر نیاز دستگاه‌ها تقسیم شوند. وی توضیح داد: در طول سال معاون قضایی افرادی را به ما معرفی کرد و با توجه به تخصص و جرم آنها در قسمت‌های مختلف بازسازی ساختمان‌ها، جنگل‌ها، یقه‌زنی‌ها و آتش‌بر به کار گرفته شدند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید