• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83762
+
-

عشایر گیلانغرب تسهیلات می گیرند

خبر
عشایر گیلانغرب تسهیلات می گیرند

استاندار کرمانشاه گفت: دولت همواره برای رفع نگرانی و مشکلات عشایر تلاش می‌کند و از این قشر مولد و فعال برای رونق بخش تولیدات آنها حمایت می‌کند. به گزارش ایرنا «هوشنگ بازوند» در دیدار با عشایر گیلانغرب و بررسی مسائل و مشکلات مناطق عشایری در منطقه «بیگرضایی» این شهرستان افزود: پیگیری تحقق برخی برندهای عشایری استان کرمانشاه نظیر طرح از پشم تا فرش، روغن کرمانشاهی و موضوع معرفی جاذبه‌های زندگی ساده و با تمدن عشایری در دستور کار قرار دارد و برای تامین تسهیلات لازم در این زمینه آمادگی داریم. 

وی اظهار کرد: به منظور رفع مشکل آموزشی عشایر منطقه ۱۱ دستگاه مدرسه سیار کانکسی تامین شده است و جهاد کشاورزی نیز برنامه کشت گیاهان دارویی از طریق عشایر را در دستور کار خود قرار دارد. استاندار در مورد تامین اعتبار روکش آسفالت راه عشایری محور بیگرضایی شهرستان گیلانغرب گفت: برای اعطای تسهیلات به منظور تامین پنل‌های خورشیدی برای عشایر با وزارت نیرو رایزنی می‌شود.  بازوند از تامین آب شرب مورد نیاز خانوارهای عشایری نیز از طریق آبفار به صورت رایگان خبر داد و بر لزوم ارائه خدمات بیشتر و بهتر توسط دامپزشکی و بهداشت و درمان تاکید کرد.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه نیز گفت: ۱۴ هزار خانوار عشایری با جمعیت ۸۰ هزار تن، ۳۰ درصد پروتئین مورد نیاز استان را از طریق 5/1 میلیون راس دام با 7 درصد کل دام کشور و رتبه چهارم از این حیث تامین می‌کنند. 
«بهزاد محمدی» افزود: نقش عشایر به لحاظ اجتماعی و اقتصادی در جامعه بی‌بدیل است و عشایر استان کرمانشاه با تقدیم ۵۰۰ شهید در دفاع از کیان نظام و کشور هم پیشتاز بوده‌اند.

وی به آیین‌نامه ساماندهی عشایر، مصوب هیات دولت اشاره کرد و آن را یکی از ارزشمندترین اقدام‌های دولت برای مدیریت و تامین حداقل خدمات به عشایر دانست و از انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای تامین امکانات آموزشی برای عشایر کوچرو خبر داد.  مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: ۸۰۰ خانوار عشایری ثابت در مناطق عشایری از آب آشامیدنی لازم برخوردار شده‌اند.

 نماینده قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان برخی مشکلات حوزه عشایر از اصلاحات انجام شده در راستای بهبود خدمت‌رسانی به عشایر خبر داد. «فرهاد تجری» افزود: در قانون برنامه احکام مناسبی برای عشایر و روستاییان در نظر گرفته شده و مدیران استانی باید به گونه‌ای تدبیر کنند تا این اقدام‌ها به‌خوبی در زندگی قشر عشایر و روستایی تاثیر بسزاییداشته باشد. 

وی با حضور استاندار کرمانشاه عملیات اجرایی آغاز پروژه آب‌رسانی به ۱۰۰ خانوار عشایری ساکن در منطقه ییلاقی عشایری بیگرضایی گیلانغرب با اعتبار 8 میلیارد ریال به طول 8 کیلومتر شبکه‌گذاری آغاز شد. جمعیت عشایری شهرستان گیلانغرب 8 هزار و ۲۲۰ نفر است که سالانه ۶ هزار تن انواع فراورده‌ دامی توسط آنها تولید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید