• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83638
+
-

افزایش تولید زیرانداز سنتی در خمین

مسئول اتحادیه فرشبافان خمین گفت: تولید انواع زیرانداز و دست‌بافته‌های‌های سنتی در این شهرستان نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل 5/2 برابر شده است. 

«زهرا عسگری» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۵۰۰ متر‌ مربع انواع زیرانداز سنتی نیمه‌نخست امسال در خمین تولید شد؛ در حالی‌ که تولید این محصول در مدت مشابه پارسال ۲۰۰ متر‌ مربع بود. وی بیان کرد: تولید زیراندازهای سنتی به‌ دلیل رونق فروش و تقاضای بافت قالی و قالیچه در خمین افزایش یافته و تعدد سفارش‌ها ترغیب بافندگان را در پی داشته است. مسئول اتحادیه فرشبافان خمین اظهار کرد: هر متر‌ مربع قالی سال گذشته حدود 7 میلیون ریال خریداری ‌شد که این رقم امسال به ۲۰ میلیون ریال افزایش یافته است. 

عسگری بیان کرد: این افزایش قیمت با وجود گرانی مواد اولیه، بافندگان را ترغیب به بافت انواع زیرانداز به‌ ویژه قالی سنتی کرده است. وی ادامه داد: انواع زیراندازهای سنتی در 5 کارگاه فعال قالیبافی خمین تولید می‌شوند. ضمن این‌که بافنده‌های خانگی نیز به ‌صورت پراکنده اوقات فراغت خود را با فعالیت در این رشته غنی می‌کنند. مسئول اتحادیه فرشبافان خمین اظهار کرد: گلیم نقش برجسته تلفیقی از فرش و گلیم است که به‌ طور معمول در خمین در طرح‌های اسلیمی، افشان و شاه‌عباسی تولید می‌شود و بیشتر در ابعاد رومیزی، کناره و تابلویی است.

 این مسئول بیان کرد: قالی‌های بافته شده در کارگاه‌های فعال و متمرکز خمین نیز بیشتر با نقشه شاه‌عباسی، ساروق، لیلیان و بند ریحان تولید می‌شوند، اما امسال با نقشه‌های کاشان نیز بافته خواهند شد. عسگری با اشاره به این‌که قالی لچک ترنج لیلیان خمین دارای شهرت جهانی است، گفت: این شهرستان در تولید و عرضه گلیم نقش برجسته، رتبه اول را در استان مرکزی دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید