• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83630
+
-

آغاز به کار مرکز غربالگری اعتیاد در مرکزی

خبر
آغاز به کار مرکز غربالگری اعتیاد در مرکزی

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: تجهیز مرکز غربالگری اعتیاد استان در دست اقدام است و با تأمین نیروی انسانی آن به زودی شروع به کار می‌کند. 

به گزارش مهر «زهرا امینی» در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در اراک افزود: در 6 ماه گذشته کمپ ماده ۱۶ مربوط به معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها از لحاظ کیفیت خدمات و امکانات رو به بهبودی بوده است. 
وی ادامه داد: با توجه به تأکید رئیس‌جمهوری مبنی بر ساماندهی مراکز ۱۶ و جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح کشور گفت: پیرو این موضوع جلسه‌ای در ستاد کشوری برگزار شده است. 

امینی گفت: با توجه به برگزاری جلسه‌ای در استان مقرر شد با توجه به اتمام قرارداد مرکز ماده ۱۶ به یک بخش غیردولتی واگذار شود و سازمان زندان‌ها، سپاه و همچنین بسیج برای اعطای مجوز مرکز ۱۶ اقدام کنند و دبیر شورا اقدامات لازم را انجام دهند. در نامه دبیر شورا نیز باید معتادان به مراکز ماده ۱۵ تحویل داده شوند. 
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر مشغول تجهیز مرکز غربالگری هستیم و نیروی انسانی آن را نیز تأمین خواهیم کرد که از هفته آینده شروع به کار می‌کند. 

وی گفت: در مراکز ماده ۱۶ به طور متوسط روزانه ۷۰ تا ۱۴۰ نفر معتاد متجاهر مراجعه می‌کنند که جمعیت اضافه به مراکز ماده ۱۵ هدایت می‌شوند.  امینی گفت: اگر قرار است مرکز ماده ۱۶ تعطیل شود، موافقت اصولی را برای مرکز جدید فقط بهزیستی می‌دهد و باید در این مورد بخشنامه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌ها ارسال شود. 


ضرورت اخذ مجوز  برای کشت گیاه شاهدانه

استاندار مرکزی با اشاره به کشت غیرقانونی برخی مواد مخدر از جمله شاهدانه در استان گفت: ممنوعیت کامل کشت این مواد اصلاً به صلاح نیست و افرادی که خواهان کشت این گیاهان هستند باید مجوزهای لازم را از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان در اختیار داشته باشند. 
«سیدعلی آقازاده» در این جلسه افزود: بدون مشارکت مردم، مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آن موفقیتی در پی نخواهد داشت و باید علی‌رغم همه تلاش‌هایی که از سوی نهادهای مربوطه تاکنون انجام شده است، در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد. 

آقازاده بر لزوم فعالیت جدی‌تر کمپ‌ها و اردوگاه‌های ترک اعتیاد استان تأکید کرد و افزود: برای صیانت و نگهداری از افراد آلوده به مواد مخدر باید کمپ‌های بیشتری در نظر بگیریم و بیشتر از گذشته فعال باشیم. شورا و نیروی انتظامی برای همه اقدامات خود برنامه داشته باشند و تکلیف خود را به خوبی بدانند. 
همچنین باید هرچه سریع‌تر راهکارهای لازم برای رفع بلاتکلیفی معتادان متجاهر در سراسر استان و به خصوص شهرستان اراک از سوی نهادهای مربوطه ارائه و پرونده این موضوع زودتر بسته شود. 

وی با بیان این‌که ساختمان مرکز غربالگری معتادان استان از طرف شهرداری در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار داده شده است، بیان کرد: امیدواریم با تخصیص هرچه سریع‌تر بودجه لازم و استفاده حداکثری از ظرفیت خیران، مراحل تجهیز و راه‌اندازی این مرکز به زودی به اتمام برسد. 


توانمندسازی مهارتی معتادان 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: در مرکز ماده ۱۶ باید معتادان توانمند شوند. آموزش در این مرکز با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای صورت می‌پذیرد. 
«احمد ملک‌حسینی» در حاشیه این جلسه افزود: مقرر شد پاک‌سازی محیط مراکز آموزش عالی مدارس را دنبال کنیم و با کسانی که در اطراف محیط‌های آموزشی مواد مخدر توزیع می‌کنند، اقدام و برخورد لازم صورت پذیرد. 

وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد، ساختمان غربالگری که به اداره کل بهزیستی استان تحویل داده شده است، تکمیل شود. 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: مقرر شد مباحث مربوط به فرهنگ و پیشگیری، آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه که از سوی دستگاه‌های فرهنگی دنبال می‌شود، به سرعت به دبیرخانه شورا ابلاغ تا در جلسه بعدی مصوب شود. 

ملک‌حسینی اظهار کرد: امسال در بخش کشفیات و دستگیری قاچاقچیان و معتادان خرد و عمده نسبت به مدت مشابه افزایش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم. 
وی بیان کرد: بحث ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر مربوط به نگهداری معتادان متجاهر یا کارتن‌خواب‌هایی است که در استان رها هستند و توسط پلیس جمع‌آوری و ساماندهی می‌شوند. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی افزود: قرار است در مراکز ماده ۱۶ به دستور استاندار معتادان متجاهر را توانمند کنیم و توانمندسازی و آموزش این افراد در این مراکز با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای انجام خواهد شد تا از ظرفیت اسمی ۱۱۰ نفره مرکز ماده ۱۶ با کمک دستگاه‌های متولی به درستی استفاده کنیم. 

وی افزود: بنا بر مصوبات جلسات گذشته در خصوص کشت گیاهان ممنوعه، کشت گیاه شاهدانه در شهرستان‌ها ممنوع است. 


امحای ۱۰ مزرعه کاشت «گُل» 

فرماندار شازند از امحای ۱۰ مزرعه کاشت ماده مخدر گل در شهرستان شازند در سال گذشته خبر داد. 

«مصطفی عرب» در این جلسه با اشاره به این‌که در حال حاضر ۳۰ سازمان مردم‌نهاد در شازند فعال هستند که از این تعداد ۱۰ سمن در حوزه مقابله با مواد مخدر فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: بی‌شک راه‌اندازی کمپین گل در سال گذشته خاص‌ترین و بهترین اقدامی بود که در شهرستان انجام شد و کار آموزش و اطلاع‌رسانی را در دورترین روستاهای شازند انجام داد. در حوزه درمان و راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد نیز در سال ۹۷ اقدامات مطلوبی انجام شد که در کاهش مصرف مواد مخدر و جمعیت معتادان شهرستان بسیار مثمر ثمر بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید