• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83572
+
-

آغاز روند اجرای زنجیره فولاد

معاون وزیر صمت: با راه‌اندازی زنجیره فولاد کردستان میزان صادرات این محصول صنعتی در کشور افزایش خواهد یافت

آغاز روند اجرای زنجیره فولاد

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به در دستور کار بودن پروژه زنجیره فولاد کردستان گفت: پروژه زنجیره فولاد تایید شده و متولیان به دنبال انتخاب زمین هستند و روند اجرایی آن آغاز شده است. به گزارش مهر، «جعفر سرقینی» در جریان سفر یک‌روزه به شهرستان قروه و بازدید از معدن طلای ساریگونی و دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی افزود: پروژه زنجیره فولاد در 2 بخش شامل آهن اسفنجی به میزان 6/1میلیون تن در بیجار و یک میلیون تن فولاد هم در قروه بوده و در واقع آهن اسفنجی در بیجار تولید و در قروه تبدیل به فولاد و شمش خواهد شد و با راه‌اندازی زنجیره فولاد کردستان در واقع میزان صادرات این محصول صنعتی در کشور افزایش خواهد یافت.

سرقینی با بیان این‌که بخش زیادی از ارز کشور از معادن به دست می‌آید، افزود: سال‌ها قبل ۶ میلیون تن فولاد را وارد می‌کردیم و اما امروز ۱۲ میلیون تن صادر می‌کنیم و با راه‌اندازی فولاد کردستان این میزان صادرات هم افزایش می‌یابد. 
وی در ادامه هدف از بازدید معدن طلای قروه را ارزیابی برای افزایش ظرفیت معدن دانست و عنوان کرد: ساریگونی بزرگ‌ترین معدن طلای کشور بوده که قصد دارد از نظر ظرفیت افزایش یابد، لذا مقدمات این کار انجام شده و این سفر برای ارزیابی این مساله است. 

سرقینی افزود: اگر همه چیز به‌خوبی پیش رود تولید معدن به سالانه 5 تن می‌رسد و در نهایت تولید طلای کشور با تکمیل این معدن به سالی 10تن خواهد رسید. وی در ادامه یکی از مباحث اصلی در کل کشور به‌ویژه در مناطق محروم را مربوط به اشتغال دانست و معدن طلای قروه را نمونه بارزی در این زمینه عنوان کرد. سرقینی از رعایت استانداردها و پروتکل‌ها توسط معدن طلای قروه گفت و عملکرد این واحد معدنی را در حوزه اشتغال و تولید خوب توصیف کرد. 
دیگر موضوعی که سرقینی به آن اشاره داشت مربوط به مشکل زیست‌محیطی بود. مطابق اظهارات وی در حال حاضر ۳۵ درصد طلای دنیا با روش هیپ‌لیچ تولید می‌شود و این میزان در ایران ۸۵ است و باید گفت این شیوه هیچ خطری ندارد مشروط به این‌که استانداردها برای آن رعایت شوند. 

این مسئول از پایش مرتب آب‌های زیرزمینی برای اطمینان خاطر از آلوده نبودن آن خبر داد و گفت که به طور مداوم آب‌های زیرزمینی پایش و اگر مشکلی وجود داشته باشد اعلام می‌شود. همچنین مشکل در پرداخت حقوق دولتی معادن و لحاظ کردن ۱۵درصد آن برای مناطقی که معدن در آنجا واقع شده، موضوع دیگری بود که معاون معدنی وزیر صمت با اشاره به آن گفت: مشکل اینجاست که وقتی حقوق دولتی به خزانه واریز می‌شود، ۱۵ درصد مدنظر به صورت کامل بازگردانده نمی‌شود. سرقینی از پرداخت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی توسط معادن کشور به حساب خزانه در سال گذشته خبر داد که از این مبلغ تنها ۳۶۰ میلیارد تومان بازگردانده شده و بنا به اظهارات وی برای ۱۵ درصد حق معادن باید از مبلغ بازگشتی حساب شود نه آن مبلغی که واریز شده است.

در نظر گرفتن طرح جدید اخذ یک درصدی معادن آلوده در برنامه ششم توسعه خبری بود که سرقینی به آن پرداخت و یادآور شد: در برنامه ششم توسعه به طرح اخذ تا یک درصد از معادن آلوده به تشخیص شورای معادن استان اشاره شده که در صورتی به تایید شورا برسد باید این یک درصد اخذ و به حساب خزانه واریز شود. صدور پروانه بهره‌برداری به 10 هزار معدن در کشور و فعال بودن ۶ هزار و ۵۰۰ معدن از این تعداد دیگر موردی بود که به آن اشاره شد و سرقینی با بیان این‌که اگر از این تعداد، معادن دولتی برداشته شود قطع به یقین معدن طلای ساریگونی قروه جزو 4 معدن اول بخش خصوصی از نظر رعایت استانداردها خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید