خبر: شهرام آدمنژاد، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت هواپیمایی ایرانایر بالاخره توانسته نقطه سربهسر عملیاتی را پشت سر بگذارد و از زیان 226 میلیارد تومانی به ۴۱ میلیارد تومان سود عملیاتی برسد.
نقد: هرچند سود عملیاتی این شرکت با درنظرگرفتن میزان سرمایه در اختیار هما، چندان چنگی به دل نمیزند، اما همین سودده شدن را میتوان نتیجه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و استفاده بهینه از منابع سرمایهگذاری این شرکت قلمداد کرد. البته انتظار میرود سیاستگذاران حوزه حملونقل هوایی برای افزایش بازده شرکت هما، برنامههای عملیاتی برای بالا بردن بهرهوری و استفاده بهینه از ناوگان موجود ارائه دهند. هرچند این دو موضوع با توجه به بار پروازهای تکلیفی بر دوش هما، سخت و دور از انتظار است، اما این مهم نیز میتواند با کاهش دخالت دولت در قیمت خدمات هوایی محقق شود. از این منظر باید بپذیریم که آینده سودآوری شرکت هواپیمایی ملی ایران در گرو اتخاذ سیاست درست اقتصادی دولت و ارائه برنامهای راهبردی برای بهبود خدمات به مشتریان است و دل بستن به سود حداقلی بهدست آمده نمیتواند نکته اتکای مطمئنی برای هماییها باشد.
میوه آزادسازی قیمتها در هوا
در همینه زمینه :