• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83544
+
-

گوشت مرغ درجه ­بندی شد

از این پس گوشت مرغ باید فقط در 3سطح A،B و +A به بازار عرضه شود

از دیروز همزمان با روز ملی دامپزشکی، طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در 38کشتارگاه آغاز شد. گفته شده مرغ کشتار شده در این کشتارگاه‌ها از امروز با سطح A در بازار عرضه خواهد شد.  طبق اعلام سازمان نظام پزشکی، از این به بعد همه درجه‌بندی‌های گوشت مرغ در بازار اعم از مرغ سبز، ارگانیک و ممتاز بی‌اعتبار است و گوشت مرغ فقط در 3سطح A،B و +A  (معمولی، مطلوب و ممتاز) به بازار عرضه می‌شود. به گزارش همشهری، سطوح درنظر گرفته شده برای مرغ‌های کشتار و بسته‌بندی شده در کشتارگاه‌ها براساس میزان پاک شدن آلایش‌های مرغ تعیین می‌شود؛ به این صورت که مرغ سطح B همان مرغی است که فعلاً در سطح بازار فروخته می‌شود و مشتری پیش از مصرف باید آن را پاک کند؛ اما در مرغ سطح A تمام امعا و احشای مرغ در خود کارخانه با دستگاه‌های پیشرفته پاک خواهد شد. در مرغ + A  مواردی مانند چربی‌های اضافه نیز حذف می‌شود و فقط این نوع مرغ اجازه صادرات نیز می‌گیرد.

جزئیات سطح‌بندی گوشت مرغ
در ایران 220کشتارگاه صنعتی با ظرفیت ۵۲۰ هزار قطعه در ساعت فعالند که از این تعداد ۵۷ کشتارگاه به خط تولید اتوماتیک تخلیه امعاواحشا نیز مجهز هستند. دیروز سازمان دامپزشکی اعلام کرد از میان 57کشتارگاه مجهز به خط مکانیزه پاکسازی مرغ، 38کشتارگاه با ظرفیت تولید 146هزار قطعه در ساعت در مدار تولید قرار گرفته‌اند و تولیدات آنها با سطح کیفی A و + A  از امروز به‌صورت آزمایشی وارد بازار خواهد شد. البته پیگیری‌های همشهری از سازمان دامپزشکی و اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی حاکی از این است که این طرح در استان‌های اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، زنجان، فارس، گلستان، مازندران، مرکزی، گیلان، قم، لرستان و سمنان اجرایی شده و فعلاً فقط تولید مرغ سطح A آغاز شده است. مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی درباره جزئیات طرح سطح‌بندی مرغ در کشتارگاه‌ها گفت: این طرح کاملاً اختیاری و تشویقی است و با هدف بهبود کیفیت گوشت مرغ توزیعی در بازار و افزایش ضریب بهداشتی آن در دستور کار قرار گرفته است. سامد برومندفر، در گفت‌وگو با همشهری افزود: پیش‌ازاین بسیاری از کشتارگاه‌های طیور خطوط مکانیزه پاکسازی مرغ را تجهیز کرده بودند؛ اما به‌دلیل اینکه مرغ عرضه شده در بازار سطح‌بندی نمی‌شد، دلیلی برای استفاده از این خطوط نمی‌دیدند؛ درحالی‌که اکنون با اجرای این طرح آنها می‌توانند مرغ پاکسازی شده را در این خطوط با درجه کیفی بالاتر و با ضایعات صفر در بازار عرضه کنند. به گفته او به این ترتیب، ضمن اینکه زحمت مشتری برای تمیز کردن مرغ کاهش پیدا می‌کند، ضایعات مرغ نیز به‌جای اینکه وارد سطل آشغال شود و آلودگی ایجاد کند از همان مبدأ کارخانه جداسازی و جمع‌آوری خواهد شد و این مسئله به افزایش کیفیت گوشت و دوام و ماندگاری آن کمک می‌کند. برومندفر با تشریح جزئیات سطح‌بندی گوشت مرغ گفت: 3سطح تعیین شده برای گوشت مرغ در سطح‌های A،B و +A به‌ترتیب به‌منزله مرغ معمولی، مطلوب و ممتاز است. بر این اساس مرغی که تاکنون در بازار عرضه می‌شد حائز سطح B خواهد بود و مشتری باید بخش باقیمانده از امعاواحشا را قبل از مصرف از آن جدا کند؛ اما کشتارگاه‌های مجهز با تخلیه مکانیزه این ضایعات، مرغ سطح A را به بازار می‌فرستند و حتی با حذف چربی‌های اضافه ودنبالچه مرغ به سطح + A  ارتقا پیدا می‌کند که تنها مرغ مجاز برای صادرات خواهد بود. به گفته برومندفر، بسته‌بندی گوشت مرغ با رتبه +A دارای نوار سبزرنگ، رتبه A دارای نوار آبی و رتبه B دارای نوار نارنجی است تا مردم از ظاهر بسته‌بندی نیز نسبت به کیفیت آن آگاه شوند.

قیمت مرغ تغییر می‌کند؟
با اجرای طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ، میزان حذف ضایعات در سطوح مختلف نیز تغییر می‌کند و این مسئله می‌تواند روی قیمت فروش آن نیز اثرگذار باشد. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به اینکه مرغ‌های موجود در بازار به‌طور کامل در فرایند کشتار تخلیه نمی‌شوند، گفت: در سطح‌بندی جدید، مرغ سطح A با دستگاه اتوماتیک تخلیه می‌شود و افت کشتار را نسبت به مرغ‌های فعلی بالا می‌برد. مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با همشهری افزود: به‌عنوان‌مثال اگر هزار کیلوگرم مرغ زنده در خط B کشتار شود، 750کیلوگرم گوشت مرغ استحصال می‌شود؛ درحالی‌که اگر همین میزان مرغ زنده در خط A کشتار شوند حداکثر 730کیلوگرم گوشت مرغ استحصال خواهد شد. به گفته او افت کشتار در خط B 25درصد و در خط A 27درصد خواهد بود و این2درصد افت اضافه باید روی قیمت نهایی مرغ سطح A اعمال شود. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه تفاوت قیمت مرغ سطحB 400تا 500تومان در هر کیلوگرم برآورد می‌شود، تأکید کرد: در حقیقت این اختلاف قیمت افزایش محسوب نمی‌شود زیرا پیش‌ازاین مشتری هر کیلوگرم مرغ را با احتساب ضایعات آن می‌خرید و پول ضایعات را نیز پرداخت می‌کرد اما حالا با حذف این ضایعات فقط پول گوشت مرغ را می‌دهد و عملاً تفاوتی در هزینه‌کرد او ایجاد نمی‌شود.

   پایان افسانه مرغ سبز

با اجرای طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ، مجوز درج برچسب‌های مرغ سبز، ارگانیک و عاری از آنتی‌بیوتیک لغو شده است. برومندفر، مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی می‌گوید: از امروز مرغ‌هایی که تاکنون با برچسب‌های مرغ سبز یا ارگانیک عرضه می‌شدند می‌توانند پس از کشتار در خط A با بسته‌بندی این سطح و نوار سبز عرضه شوند. به گفته برومندفر با این کار امکان کلاهبرداری‌هایی که تحت عنوان فروش مرغ سبز انجام می‌شد وجود نخواهد داشت. به گزارش همشهری، تاکنون قیمت مرغ سبز 4تا 5هزار تومان از مرغ عادی بالاتر بود اما با طرح فعلی سازمان دامپزشکی قیمت آنها تا سطح قیمت مرغ سطح A کاهش خواهد یافت. 
مرغ چندنرخی در بازار رقابتی
با سطح‌بندی گوشت مرغ، مرغ معمولی که فعلاً در بازار عرضه می‌شود همچنان با سطح B و با همان قیمت قبلی در بازار فروخته خواهد شد اما مرغ سطح A که از امروز وارد بازار می‌شود و مرغ سطح + A  که احتمالاً در آینده نزدیک به بازار خواهد آمد، قیمت‌های بالاتری خواهند داشت؛ آن‌هم فقط به این دلیل که افت کمتری دارند. یوسف‌خانی در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا سطح‌بندی گوشت مرغ می‌تواند مقدمات چند نرخی شدن بازار را فراهم کند یا نه، گفت: این طرح بازار را رقابتی می‌کند و کشتارگاه‌ها را به سمت ارائه محصول بهتر و باکیفیت‌تر سوق می‌دهد که هم زحمت کمتری برای مشتری دارد و هم کیفیت و ماندگاری آن بالاتر است. به گفته او، فعلاً معادل 28درصد مرغ کشتار شده می‌تواند با سطح A به بازار عرضه شود اما فعلاً از این ظرفیت استفاده نمی‌شود و پس از فرهنگسازی و استقبال بازار، به‌تدریج تولید آن افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید