• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83481
+
-

اصرار آمریکا، انکار کره‌شمالی

واشنگتن مذاکرات با کره شمالی را سازنده خواند و خواستار ادامه آن شد، پیونگ‌یانگ می‌گوید دلیلی برای ادامه مذاکرات نیست

رویداد
اصرار آمریکا، انکار کره‌شمالی


آمریکا و کره‌شمالی، در پی شکست مذاکرات هسته‌ای در سوئد، روایت‌های متناقضی از فروپاشی این مذاکرات ارائه می‌کنند و درحالی‌که پیونگ‌یانگ ادامه آن را بی‌مورد می‌خواند، طرف آمریکایی از‌سرگیری دوباره این نشست را در هفته‌های آینده وعده داده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، هیأت‌های 2کشور، بعد از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای، شنبه در سوئد دور یک میز نشستند. با این حال، هیأت کره‌شمالی بعد از پایان نشست، آمریکا را متهم کرد که «چیزی روی میز مذاکره» نگذاشته و شکست مذاکرات را اعلام کرد. آمریکایی‌ها اما بعد از این موضع‌‌گیری هیأت کره‌ای اعلام کردند که «مذاکرات خوبی» بین دو طرف در جریان بوده و نشست به هیچ‌وجه به‌خاطر شکست در مذاکرات به پایان نرسیده است.
هیأت‌های دو‌طرف، تنها چند روز بعد از آن در اطراف استکهلم رو‌در‌روی هم قرار گرفتند که پیونگ‌‌یانگ یک موشک بالستیک جدید را آزمایش کرد.
مذاکرات هسته‌ای دو‌طرف، در پی ناکامی نشست هانوی بین دونالد ‌ترامپ رئیس جمهور آمریکا  و کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی متوقف شده بود تا اینکه رهبران 2کشور بعد از دیدار غیرمنتظره در منطقه حائل نظامی در مرز 2 کره در‌ ماه ژوئن، بر سر از‌سرگیری مذاکرات توافق کردند.
مذاکرات در سوئد، در سطح پایین‌تری برگزار شد و امیدواری نهایی این بود که به نشست مشترک دیگری بین ترامپ و کیم‌جونگ‌اون منجر شود. ریاست هیأت کره‌ای در این مذاکرات به‌عهده کیم‌میونگ‌جیل بود و استیفن بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی مسئولیت هیأت آمریکایی را بر‌عهده داشت.
کیم‌میونگ‌جیل، نماینده ویژه کره‌شمالی در مذاکرات هسته‌ای شنبه‌شب بیرون از سفارت کره‌شمالی در استکهلم در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات انتظارات آنها را برآورده نکرده و در نهایت شکست خورده‌است. او گفت: «آمریکا انتظارات را با پیشنهادهایی مانند اتخاذ یک رویکرد منعطف، روش‌های جدید و راه‌حل‌های خلاقانه بالا برد اما عمیقا ما را ناامید کرد... آمریکا نقطه‌نظرات قدیمی خود را رها نمی‌کند.»
بلافاصله بعد از این اظهارنظر، وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای متناقض با صحبت‌های طرف کره‌ای منتشر کرد. مورگان ارتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از صحبت‌های نماینده کره گفت: «صحبت‌های پیشین هیأت کره‌شمالی بازتاب محتوا و یا روح مذاکرات هشت‌و‌نیم ساعته ما نیست. آمریکا ایده‌های خلاقانه‌ای مطرح کرد و مذاکرات خوبی با همتایان کره‌ای خود داشت.» ارتاگوس همچنین گفت که هیأت آمریکایی چندین راه‌حل ابتکاری را مطرح کرده که راه را برای پیشرفت در مذاکرت باز می‌کند. او همچنین گفت که 70سال جنگ و مخاصمه در یک روز حل نخواهد شد.
واشنگتن همچنین ابتکار سوئد برای میزبانی از مذاکرات بیشتر در 2 هفته آینده را قبول کرده است.
این موضع‌گیری آمریکایی‌ها اما باعث نرمش طرف کره‌ای نشده است. دیروز کره‌شمالی رسما اعلام کرد که از نظر آنها راهی وجود ندارد که آمریکا طی 2هفته طرح‌های جایگزینی ارائه دهد. به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی گفت که این کشور اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات ندارد، مگر اینکه آمریکا اقداماتی عملی برای کنار‌گذاشتن سیاست‌های خصمانه خود علیه کره‌شمالی در پیش بگیرد.
رهبران ‌2 کشور تحت فشار هستند تا زودتر با هم به توافق برسند، اما به‌نظر می‌رسد اختلافات، بسیار عمیق‌تر از چیزی است که تصور می‌شد. جنی تاون، از اندیشکده «شمال‌38» در واشنگتن که روی مسائل کره‌شمالی تمرکز دارد، درباره شکست مذاکرات به گاردین گفته است: «من فکر می‌کنم انتظارات کره‌ای‌ها بعد از برکناری جان بولتون بسیار بالا رفته و آنها انتظار داشتند آمریکایی‌ها در چیزی که از نظر آنها گام‌های اولیه است، انعطاف بیشتری از خود نشان بدهند. هرچند برکناری بولتون فشارها برای یک توافق صفر و صد را کم می‌کند اما به‌نظر می‌رسد که فاصله بین دو طرف همچنان زیاد است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید