• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83428
+
-

کاهش مجوز ورود باتری‌های فرسوده به قم

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست قم گفت: مجوز واردات باتری‌های فرسوده در سال‌های اخیر به این استان به شدت محدود شده است، به طوری که فقط برای کمتر از ۱۰ درصد از ظرفیت اسمی واحدهای ذوب سرب مجوز واردات صادر می‌شود.

«سیدرضا موسوی مشکینی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با گسترش فعالیت غیر مجاز واحدهای ذوب سرب و رشد فزاینده آنها در دهه‌های گذشته به‌ ویژه در اراضی حاشیه‌ای شهر قم با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه بیش از ۲۰۰ کوره غیر مجاز سرب در استان تخریب شد. 

وی با بیان این‌که از سال 1385 با تاکید این اداره کل  بنی بر اخذ مجوز فعالان حوزه سرب، ۱۱ واحد صنعتی مجوز دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸ بر اساس مصوبه شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان، هیچ مجوزی برای تاسیس و بهره‌برداری از واحدهای ذوب سرب جدید در استان قم صادر نمی‌شود. مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست قم افزود: در سال‌های گذشته با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست، سیر تکمیل و تجهیز سیستم‌های کنترل آلودگی در واحدهای ذوب سرب و همچنین فرایند واردات باتری‌های فرسوده دقیق‌تر شده است. 

موسوی مشکینی با بیان این‌که در حال حاضر فقط ۷ واحد ذوب سرب در قم دارای مجوز بازیافت باتری‌های فرسوده است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم از این مجوزها به عنوان ابزار کنترلی برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی واحدهای ذوب سرب استان استفاده کنیم. وی از قرار گرفتن ۴ واحد ذوب سرب استان قم در فهرست صنایع آلاینده خبر داد و گفت: واحدهای صنعتی که در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند، مشمول ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند. این کار بازدارندگی و تاثیرگذاری مناسبی در کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید