• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83416
+
-

مرگ تلخ پای درختان گردو

سالانه تعدادی از گردوچینان آذربایجان شرقی به دلیل سقوط از درخت جان خود را از دست می‌دهند

کواته تر از گرازش
مرگ تلخ پای درختان گردو

سقوط از درختان بلند گردو در مناطق مختلف آذربایجان‌ شرقی هم‌زمان با آغاز برداشت محصول گردو از باغ‌ها این روزها به دغدغه‌ای برای گردوچین‌ها تبدیل شده است. به گزارش ایرنا، سالانه افزون بر ۱۰ نفر از باغداران آذربایجان شرقی بر اثر سقوط از درختان گردو جان خود را از دست می‌دهند و نهادهای مسئول نیز به راحتی از کنار آن می‌گذرند.

روش سنتی برداشت گردو به نحوی است که گردوچینان با استفاده از چوبی بلند اقدام به تکان دادن شاخه‌‌های درختان و پایین ریختن گردو از پایین‌ترین شاخه‌ها تا شاخه‌‌های نازک و شکننده در بلندای این درختان می‌کنند و این کار خطر سقوط از ارتفاع و درختان بلند گردو برای گردوچینان را به دنبال دارد. در هفته گذشته مرد 45 ساله در روستای هرزند شهرستان مرند جان خود را از دست داد و جوانی 35 ساله بر اثر همین حادثه با جراحت‌های سنگینی مواجه شد. سال گذشته هم در فصل برداشت گردو فقط در شهرستان ۱۰۰ هزار نفری آذرشهر سقوط از درخت گردو جان 3 نفر را گرفت. 


راهکار حذف برداشت سنتی گردو 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی در این باره گفت: روش برداشت گردو در استان به شیوه‌ای است که گردوچین‌ها بر روی درخت‌ها می‌روند و با چوب گردوها را تکان می‌دهند.   «محمدباقر بی‌پروا» افزود: شاخه‌های درختان گردو کمی نرم است و با کوچک‌ترین فشاری شکسته می‌شوند در صورتی که گردوچین‌ها می‌توانند با رعایت نکات ایمنی خطر سقوط را کاهش دهند.

وی با بیان این‌که درخت گردو، درخت بومی منطقه ماست، افزود: سال‌هاست این درختان رشد کرده‌اند و کشاورزان با گذشت زمان، شاخ و برگ‌های درخت را هرس کرده و در حقیقت بدون داشتن دانش باغبانی درخت را تبدیل به تیر برق کرده‌اند. ارتفاع درخت بسیار بلند شده و این امر خطر سقوط و در نتیجه مرگ و میرهای سالانه و ضایعات نخاعی و از کارافتادگی را به همراه دارد.  

بی‌پروا با بیان این‌که سالانه چندین نفر بر اثر سقوط از درختان گردو کشته یا معلول می‌شوند، عنوان کرد: درختان گردوی منطقه ما به خاطر گردافشانی از پایین رشد می‌کنند و از قدیم‌الایام هم کشاورزان ما به درخت گردو پیوند نمی‌زدند و اصلاً با این مقوله آشنا نبودند که این امر ضمن بالا رفتن درخت موجب کاهش مرغوبیت و کم‌باردهی درختان گردو شده است.

امروزه با استفاده از فناوری علم روز و دانش‌بنیان طرحی به نام تعویض تاج درختان گردو اجرایی می‌شود که ضمن بالا بردن بهره‌وری درخت، باعث پایین آمدن ارتفاع درخت نیز می‌شود که برداشت محصول به راحتی و بدون کمترین خسارت جانی و مالی انجام می‌شود. 

این مسئول با بیان این‌که برداشت محصول گردو در باغ‌های مکانیزه و به خصوص کشورهای توسعه‌یافته بدون دخالت انسان و کاملاً مکانیزه انجام می‌شود، افزود: این طرح به دلیل فشردگی درختان در باغ‌های مناطق ما و نیز کوچک بودن مساحت و وسعت باغ‌های ما عملی نیست؛ بنابراین بهترین راه تعویض تاج گردو است که در این طرح محصول پیوندی از مرغوب‌ترین ژن‌های داخلی و خارجی است و توسط کارشناسان خبره استفاده می‌شود؛ برای هر درخت معمولی حدود ۴ تا ۶ پیوند زده می‌شود که هزینه آن در حدود ۱۰۰ هزار تومان است. 

وی مزایای این طرح را ضمن پایین آمدن سرشاخه درختان و حذف برگ‌های زائد، صرفه‌جویی در آب نیز دانست و گفت: این طرح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به منظور حفظ دریاچه و صرفه‌جویی در آب کشاورزی با جدیت دنبال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید