• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83399
+
-

مخدرهای صنعتی بلای جان خانواده‌ها

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر: جامعه آماری معتادان اردبیل 3 درصد است و با تنوع مواد مخدر صنعتی باید به دنبال تدابیری برای افزایش نیافتن این آمار بود

امروزه اعتیاد به معضلی بسیار پیچیده‌ تبدیل و ظهور و بروز علائم آن در نوجوانان و جوانان، با توجه به صنعتی شدن مواد مخدر، برای خانواده‌ها بسیار مشکل شده است و معمولا زمانی همه چیز عیان می‌شود که کار از کار گذشته است. 

به گزارش ایرنا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با بیان این‌که هر روز بر میزان ناخالصی مواد مخدر، تنوع مواد مخدر صنعتی‌، تغییر الگوی مصرف، فریب افکار عمومی با استفاده از ماهواره و فضای مجازی برای استفاده از داروهای نیرو‌زا، کاهش وزن و احتمال مرگ مصرف‌کنندگان مواد مخدر و روان‌گردان‌ها افزوده می‌شود، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، ۵۵ درصد خانواده‌ها زمانی از اعتیاد فرزندان خود آگاه می‌شوند که 5 سال از آن گذشته و راه درمان نیز بسیار دشوار شده است.

«بهنام بهشتی» افزود: بر اساس آمارها و اظهارنظر مسئولان، وضعیت استان اردبیل از نظر اعتیاد در مقایسه با دیگر استان‌ها مناسب است. اما این معضل همچنان به عنوان خطری جدی کانون گرم خانواده‌ها را نشانه گرفته و در صورت عدم چاره‌جویی، مرگ سفید گریبانگیر بسیاری از جوانان اردبیلی خواهد شد، ضمن این‌که هم‌اکنون نیز اعتیاد عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در استان است.بهشتی با بیان این‌که سال گذشته ۴۸ نفر در استان اردبیل به علت استفاده از مواد مخدر جان باختند، اظهار کرد: هم‌اکنون 3 درصد از جمعیت یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفری استان اردبیل را معتادان تشکیل می‌دهند.


راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد معتادان متجاهر 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد در استان گفت: ساختمان مورد نیاز برای راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد معتادان متجاهر استان خریداری شده است و به‌زودی کارش را آغاز می‌کند.

بهشتی ادامه داد: این مرکز در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تخصیص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه راه‌اندازی می‌شود. با راه‌اندازی این مرکز اقامتی ترک اعتیاد مشکل پذیرش معتادان متجاهر در شهرستان‌های مختلف استان در کمپ‌های ماده ۱۵ مشمول معتادان غیرمتجاهر برای همیشه حل و این افراد برای درمان و بهبود اعتیاد به این مرکز هدایت خواهند شد.

وی با بیان این‌که با توجه به زمان‌بر بودن اجرای پروژه احداث کمپ ترک اعتیاد معتادین متجاهر از خرید زمین و احداث مرکز منصرف و به دستور استاندار اردبیل محلی مناسب برای این منظور خریداری و در حال آماده شدن برای راه‌اندازی است، اظهار کرد: با آغاز فعالیت این مرکز، معتادین متجاهر ۱۱ شهرستان استان در شهر اردبیل پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: در این مرکز، علاوه بر ارائه خدمات برای بهبود معتادان و ترک اعتیاد آنها، اشتغال به کار آنها نیز با راه‌اندازی واحد پرورش گل رز، یک واحد نانوایی مکانیزه و چندین برنامه اشتغال‌زا پیش‌بینی شده است. بهشتی با بیان این‌که شورای مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از هرگونه انتقاد درباره وضعیت مواد مخدر با آغوش باز استقبال می‌کند، گفت: در سال‌های اخیر برای کاهش آمار معتادان تلاش‌های موثری در پیشگیری، مقابله و درمان صورت گرفته است، هر چند منکر برخی ضعف‌ها و نارسایی‌های سیستمی نیستیم.

این مسئول با قدردانی از افزایش برخورد دستگاه‌های انتظامی، قضائی و امنیتی استان و مبارزه بی‌امان آنها با سوداگران مرگ و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در جامعه افزود: هر یک از دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌ها باید برای انجام این امر مهم برنامه‌ریزی و در جهت نقشه راه ترسیم شده در مرکز استان حرکت کنند.

وی تاکید کرد: چندوجهی کردن مقابله با مواد مخدر از جمله مبارزه مسجد‌محور، خانه‌محور، مدرسه‌محور و اجتماع‌محور در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل است. برای دستیابی به این هدف از ظرفیت کاری ۷۰۰ نفر کارشناس آموزش‌دیده بهره‌گیری خواهد شد.


سیگار و قلیان، دروازه ورود به اعتیاد 

اغلب کارشناسان موضوع تفنن و دوستان ناباب و بسیاری مواقع ناآگاه را گام ابتدایی اعتیاد ذکر کرده و بر نقش خانواده‌ها، آموزش و پروش و دیگر ارگان‌های اجرایی و نیز رسانه بر تبیین این خطر برای جوانان و نوجوانان تاکید می‌کنند. به گفته آنها، سیگار و قلیان دروازه ورود اعتیاد به خانواده‌هاست؛ موادی که مصرف آنها هنوز به عنوان پدیده زشت در جامعه به رسمیت شناخته نشده و به صورت تفننی بین جوانان رو به افزایش است. 

یک کارشناس امور تربیتی گفت: با این‌که اغلب کارشناسان و خانواده‌ها درباره علت‌العلل بودن موضوع تفنن در اعتیاد اتفاق نظر دارند، تاکنون اقدام مناسبی در جامعه برای تبیین و جلوگیری از آن صورت نگرفته و خانواده‌ها همچنان قربانی معضلی هستند که گام ابتدایی آن با دوستان ناباب و پارتی‌های مختلف برداشته می‌شود. 

«محمد بیاتی» بیان کرد: افکار عمومی جامعه نسبت به این موضوع تقریبا بی‌تفاوت است و بسیاری اوقات فضای مجازی و حتی صدور پروانه کار به شکل‌گیری و فعالیت شغل‌های تسهیل‌کننده آن و در نتیجه اعتیاد کمک می‌کند. افزایش سفره‌خانه‌های سنتی و عدم برخورد قاطع با دخانیات به‌ویژه محدود کردن قلیان‌سراها حکایت از این حقیقت تلخ دارد.


عوامل روی‌آوری به اعتیاد 

جامعه‌شناس اردبیلی با اشاره به ریشه‌های اصلی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد گفت: بیکاری یکی از ریشه‌های مهم بزهکاری و کج‌روی افراد است. بیکاری موجب می‌شود افراد به مراکز تجمع افراد بزهکار جذب و به‌تدریج به دامان انواع کج‌روی‌های اجتماعی کشیده شوند. 

«حسین بشیری گیوی» افزود: فقر و مشکلات معیشتی، دوستان ناباب، محیط، فقر فرهنگی و تربیت نادرست از دیگر عوامل آسیب‌ اجتماعی اعتیاد هستند. بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، میان آسیب‌های اجتماعی در استان اردبیل، اعتیاد خطری بزرگ محسوب می‌شود و بسیاری از پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی نیز از آن نشات می‌گیرد. وی بیان کرد: فروپاشی خانواده‌ها، بزهکاری و مزاحمت‌های اجتماعی و برخی سرقت‌ها به دلیل اعتیاد به مواد مخدر رخ می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید