• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83370
+
-

روستایی که آب، جاده و معلم ندارد

روستای کمیان در چرام با 7 خانوار در محرومیت مطلق قرار دارد

روستا
روستایی که آب، جاده و معلم ندارد

اهالی روستای «کِمیان» از توابع بخش سرفاریاب چرام، سال‌های زیادی است که از نبود جاده ارتباطی، آب‌ آشامیدنی سالم و بهداشتی، گاز و نیز حداقل امکانات اولیه زندگی محروم بوده‌اند و در نامناسب‌ترین شرایط ممکن و به‌سختی زندگی می‌کنند.

 این روستا در فاصله 30 کیلومتری دهدشت، مرکز کهگیلویه و در شعاع 5 کیلومتری بخش مرکزی سرفاریاب قرار گرفته و دارای 7 خانوار با جمعیتی بالغ بر 50 نفر است.


نبود جاده مناسب

 «محمد‌طلا دستفال» 88ساله و از اهالی روستای کمیان، درباره مشکلات روستا گفت: این روستا از 40 سال پیش تاکنون جاده مناسبی نداشته و با یک بارش، ارتباطش با بقیه جاها به طور کامل قطع می‌شود. وی افزود: شبکه آب روستا قدیمی است و وضعیت مناسبی ندارد و از سر ناچاری از این آب استفاده می‌کنیم، چون راه دیگری برای زنده ‌ماندن نداریم.

این فرد سالخورده کمیانی ادامه داد: با آن‌که خط لوله گاز از کنار روستا عبور کرده و فاصله آن تا روستا کمتر از 100 متر است از دسترسی به گاز محروم هستیم.
 دستفال با اشاره به نبود حداقل وضعیت بهداشتی در این روستا گفت: در حال حاضر، در این روستا چیزی به‌ عنوان سرویس بهداشتی و حمام وجود ندارد و با بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنیم و از داشتن حداقل‌ها هم محروم هستیم. 

سال گذشته یکی از بهورزان خانه بهداشت برای چک ‌کردن سلامتی اهالی به روستا می‌آمد، اما از پارسال دیگر خبری از او نشده است.
وی گفت: در فصل پاییز و زمستان به دلیل قطع بودن جاده ارتباطی ناچاریم فاصله 4 کیلومتری روستا تا جاده اصلی دهدشت به سرفاریاب را پیاده برویم تا بتوانیم از شهر دهدشت مایحتاج خودمان را تأمین کنیم.


مشکلات بسیار روستا

«فریدون وهاب‌زاده» 71ساله از اهالی روستای کمیان  نیزگفت: عملیات احداث خط لوله انتقال گاز سبب شد جاده روستای کمیان خراب شود و بارش‌های سال گذشته نیز آن را شسته و نابود کرده است، طوری که تا کمتر از یک ‌سال آینده چیزی از جاده روستا باقی نمی‌ماند. 

وی با بیان این‌که احداث خط لوله انتقال گاز علاوه بر تخریب جاده ارتباطی خسارت‌های زیادی به شبکه آب روستا زده و در چندین نقطه سبب شکستگی آن شده افزود: در حال حاضر، آب روستا قطع است و ناچار از روستاهای همجوار آب آشامیدنی خود را تأمین می‌کنیم.

وهاب‌زاده به دیگر مشکلات روستا اشاره کرد و گفت: کمیته امداد به دلیل غیراستاندارد بودن حمام‌های روستا، آنها را تخریب کرده و وعده داده که در اولین فرصت حمام و سرویس‌های بهداشتی جدید برای ما احداث می‌کند، اما این وعده در حد حرف باقی مانده است. 


بی‌دقتی پیمانکار خط لوله گاز

«سپهدار افزا» یکی دیگر از اهالی روستای کمیان گفت: پیمانکار خط لوله انتقال گاز به‌ طور کامل جاده ارتباطی روستا را تخریب کرده و به دلیل سهل‌انگاری و عدم مدیریت بخشدار سرفاریاب، جاده را تسطیح نکرده و نصف و نیمه آن را رها کرده است و همین بی‌توجهی و سهل‌انگاری سبب شده جاده ارتباطی از سال گذشته تا بهار امسال قطع باشد و مشکلات زیادی برای اهالی روستا به وجود بیاورد. 

وی با بیان این‌که بی‌دقتی پیمانکار خط لوله انتقال گاز علاوه بر تخریب جاده ارتباطی و عدم تسطیح آن حتی سبب شکستگی لوله آب در چندین نقطه شده و خسارات زیادی به جاده وارد کرده گفت: با آن‌که تنها 4 سال از عمر آسفالت جاده روستا می‌گذرد در صورتی که این جاده دوباره تسطیح و زیرسازی نشود، در بارندگی‌های امسال به طور کامل از بین می‌رود و تمام هزینه‌های صرف‌شده هدر می‌رود.


دستور فرماندار

فرماندار چرام گفت: در اولین فرصت به بخشدار سرفاریاب دستور می‌دهم که به روستای کمیان برود و از نزدیک مشکلات را بررسی کند و خواسته‌های مردم این روستا را بشنود.

  «هادی فتاحی» افزود: در تمام نقاط شهرستان بر اساس نیاز هر جایی که لازم بود معلم اعزام کردیم. در مورد تعداد دانش‌آموزان روستای کمیان و نبود معلم تاکنون گزارشی دریافت نکرده‌ایم، اما دستور می‌دهیم که مدرسه این روستا راه‌اندازی شود.
وی تصریح کرد: برای بهره‌مندی از شبکه آب ‌شرب سالم و دریافت کنتور آب باید اهالی روستا به شرکت آب‌ و‌ فاضلاب روستایی شهرستان چرام بروند و کنتورشان را دریافت کنند. بر اساس قانون، شرکت آب ‌و ‌فاضلاب وظیفه دارد تنها به مشترکین خود در روستاهای تحت پوشش خدمات ارائه دهد.

فتاحی با اشاره به شرایط بهره‌مندی اهالی روستای کمیان از گاز عنوان کرد: برای گازکشی روستاها، اولویتمان را بر روی روستاهای پرجمعیت و با تولید بالا گذاشته‌ایم. از سوی دیگر، بر اساس قانون، گازکشی روستاها باید برای دولت توجیه اقتصادی داشته باشد و توسعه و خدمات‌رسانی نیز باید همزمان با هم پیش بروند.

 تلاش می‌کنیم با توجه به نزدیکی روستا به خط لوله انتقال گاز در سال‌های آینده این روستا از گاز بهره‌مند شود. وی خاطرنشان کرد: مشکلات موجود روستای کمیان را اولویت‌بندی و تمامی آنها را حل می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید