• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83262
+
-

دوربین‌های پلاک‌خوان گامی برای کاهش آلودگی هوای تهران

از سال97 در تهران اقدامات مختلفی با هدف کنترل و کاهش آلودگی هوا مخصوصا در نیمه دوم سال انجام شده است. یکی از این اقدامات استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود و تجهیزات هوشمند شامل سامانه‌های دوربین‌های پلاک‌خوان با قابلیت ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی توسط شرکت کنترل ترافیک تهران در راستای اجرای بهتر طرح کاهش آلودگی هوا بوده است.
سید احسان جاهد، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: یکی از این اقدامات، امکان ثبت تخلف معاینه فنی به‌وسیله تمامی سامانه‌های ثبت تخلف منصوبه در شهر تهران بود که پیش از این تنها در سامانه‌های مرز طرح زوج و فرد سابق انجام می‌شد. ما در سال گذشته علاوه بر تجهیز نرم‌افزاری حدود هزار و300 سامانه دوربین به امکان ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی، در نقاطی که به لحاظ تردد و تجمع خودروها اهمیت وی‍ژه‌ای داشتند هم دوربین‌هایی نصب کردیم که بتوانیم تخلف معاینه فنی را ثبت کنیم.
جاهد تصریح می‌کند: یکی از پروژه‌های مهم این شرکت تجهیز معابر ورودی و خروجی شهر تهران به 33سامانه دوربین‌های پلاک‌خوان قبل از آغاز مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا در سال 97 بود که گزارش تردد خودروهایی که به‌صورت روزانه وارد تهران می‌شوند و خودروهایی که معاینه فنی ندارند به همراه امکان ثبت تخلف را به ما می‌دهد. شهرداری تهران چند سالی است که درصدد تجهیز مبادی ورودی تهران به سامانه‌های پلاک‌خوانی است که این پروژه در همان راستاست. تخمینی که از تعداد خودروهای ورودی به شهر تهران داریم، بالغ بر 550هزار خودرو در شبانه‌روز است و اطلاعات این ترددها جهت برنامه‌ریزی‌های حوزه حمل‌ونقل در شهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. جاهد اظهار می‌کند: ما بعد از تجهیز مبادی ورودی و خروجی تهران بعد از گذشت یک سال هنوز منتظر تأییدیه پلیس هستیم و به‌رغم پیگیری‌های بسیار هم‌اکنون توانستیم صرفا برای 21سامانه کد بگیریم و برای مابقی آنها با وجود تأیید پلیس راهور تهران هنوز تا این تاریخ کد تخلف از سوی راهور ناجا صادر نشده است. این مسئله باعث کاهش تأثیر مورد نظر و عدم‌استفاده بهینه از امکاناتی شده که با هزینه بسیار و فشارکاری زیاد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برقرار شده‌اند. مسلما مسئولیت این نقصان و عدم ‌بهره‌برداری کامل از این سرمایه صرف شده به‌عهده پلیس راهور 
است.

این خبر را به اشتراک بگذارید