• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82974
+
-

لاستیک‌سایی بازار تایر

فاصله قیمت مصوب و نرخ فروش بازار 2حلقه لاستیک پراید به 50درصد رسید

لاستیک‌سایی بازار تایر

 علی ابراهیمی  _ روزنامه‌نگار

خودرو =  اگر شما هم مانند اغلب مردم ایران برای سفرهای درون‌شهری و بین‌شهری خود از خودروی شخصی استفاده می‌کنید، این روزها کمبود و افزایش قیمت برخی لوازم مصرفی و قطعات یدکی خودرویتان، فشار بیشتری را به سبد هزینه خانوار وارد کرده است. علاوه بر رشد هزینه ارائه خدمات و انجام تعمیرات، رشد قیمت انواع لوازم مصرفی خودرو از روغن و فیلتر گرفته تا لنت و لاستیک افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است. اما حکایت قیمت و عرضه در بازار تایر چه از نوع سواری و نیسانی یا تجاری و باری با سایر اقلام مصرفی خودرو متفاوت است؛ چرا که حتی رشد تامین و عرضه برخی انواع لاستیک سواری و کاهش تعرفه و تخصیص ارز 4200تومانی برای واردات لاستیک‌های تجاری و باری نیز به فراوانی عرضه و حذف فاصله نرخ مصوب و حاشیه بازار این اقلام منجر نشده است. پس از افزایش 30درصدی قیمت این اقلام از نیمه‌دوم سال گذشته، تفاوت قیمت مصوب و بازار برخی انواع لاستیک خودرو به بیش از 50درصد نیز می‌رسد و واردات لاستیک خارجی نیز از بهار امسال متوقف شده است.

دست‌اندرکاران تولید و عرضه و مسئولان بخش صنعت در حالی از وفور انواع لاستیک تولید داخل و وارداتی خودرو خبر می‌دهند که بازار لاستیک از سال گذشته متاثر از نوسان نرخ ارز و کاهش عرضه افزایش قیمت بیش از ۵۰درصدی را تجربه کرده و حتی تخصیص ارز دولتی و عرضه لاستیک‌سواری با سند و کارت ملی نیز قادر به تثبیت قیمت‌ها نبوده است. با این شرایط تیر‌ماه امسال محمد رضا تقی گنجی- رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور- اعلام کرد که برخی تجار برای ایجاد تشنج، میزان کمبود‌ لاستیک در بازار را بسیار بالاتر از کمبود واقعی اعلام می‌کنند، این در حالی است که با وجود کاهش تعرفه واردات و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک کامیون، به‌دلیل احتکار کالا در انبارها توسط عده‌ای، قیمت‌ها کاهش نیافته است. با این روند روایت‌های متفاوتی در بازار لاستیک انواع خودروهای سواری،تجاری و باری از شرایط عرضه و گرانفروشی این اقلام وجود دارد. در بخش تولید نیز جدیدترین آمار تولید(مقدماتی) وزارت صنعت از کالاهای منتخب صنعتی کشور تا پایان مرداد‌ماه امسال حاکی از آن است که طی این مدت تولید لاستیک با کاهش 16.1درصدی روبه‌رو شده است. به‌نحوی که تا پایان مرداد‌ماه سال‌جاری ۷۲هزار و ۸۰۰ تن لاستیک خودرو تولید شده که نسبت به تولید ۸۶هزار و ۸۰۰ تنی این محصول در مدت مشابه سال گذشته به میزان 16.11 درصد کاهش داشته است.

اختلاف قیمت شدید لاستیک‌ سواری‌ها
  رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه هیچ کمبودی در بازار لاستیک وجود ندارد، گفت: از نیمه‌دوم سال گذشته به‌دلیل نوسان نرخ ارز و مشکلات تامین مواداولیه تولید، انواع لاستیک خودرو شاهد افزایش قیمت 30درصدی بود اما اکنون وضعیت بازار لاستیک ساماندهی شده و این محصولات با نرخ مصوب عرضه می‌شود. سعید دارایی‌نژاد، در زمینه تفاوت 50درصدی قیمت مصوب و بازار برخی انواع لاستیک‌سواری، افزود: اکنون فقط تفاوت قیمت مصوب و بازار لاستیک پرایدی و نیسانی در بازار وجود دارد و فاصله قیمت مصوب و بازار لاستیک این خودروها به‌دلیل کمبود و تخلف برخی فروشندگان زیاد است به‌نحوی که قیمت فروش بازار هر دو حلقه لاستیک پرایدی(بارز ایرانی) در حالی 520هزارتومان است که نرخ مصوب آن 347هزار تومان(تفاوت 50درصدی) است. اما قیمت مصوب لاستیک ایرانی سایز 14پژو 496هزار تومان و لاستیک‌سایز‌ 15معادل 491هزار تومان تعیین شده و تفاوت قیمت چندانی با قیمت بازار ندارد. با وجود این او تأکید کرد: نرخ مصوب هر دوحلقه لاستیک جلوی نیسانی 949هزار تومان و قیمت مصوب لاستیک عقب این خودرو یک میلیون و 140هزار تومان است اما متأسفانه در بازار آزاد 2حلقه لاستیک جلوی نیسانی 2میلیون و 200و عقب 2میلیون و 500هزار تومان است که با این روند اختلاف قیمت‌مصوب و بازار 2حلقه لاستیک جلو و عقب نیسانی با قیمت بازار به‌ترتیب 132و بیش از 119درصد است. این تفاوت قیمت ناشی از تخلف برخی عرضه‌کنندگان است و اتحادیه با آن برخورد می‌کند.


نبض بازار
قیمت مصوب 2حلقه لاستیک پرایدی 347هزار تومان و نرخ فروش بازار آن 529هزار تومان است. همچنین تفاوت قیمت مصوب و بازار 2حلقه لاستیک جلو و عقب نیسانی با قیمت بازار به‌ترتیب 132و بیش از 119درصد است .


نبض بازار
  نرخ مصوب 2 حلقه لاستیک جلوی نیسانی 949هزار و لاستیک عقب یک میلیون و 140هزار تومان است اما این لاستیک‌ها در بازار آزاد به‌ترتیب به نرخ 2میلیون و 200و 2میلیون و 500هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود 

عرضه دو حلقه  لاستیک تولید داخل به مالکان خودروهای سواری با برگ سبز خودرو  و کارت‌ملی‌همنام هم گره کور بازار را باز نکرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید