• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82936
+
-

جزئیات 4خط جدید متروی تهران

جزئیات 4خط جدید متروی تهران

در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران باید 4خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ به علاوه 2 خط اکسپرس، در پایتخت ساخته شود.
به گزارش همشهری، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون متروی تهران؛ 4 خط درون شهری و 2 خط اقماری یعنی کرج و فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند دارد، بیان داشت: در بازنگری طرح جامع که با مشارکت مشاوران با تجربه داخلی و خارجی تهیه شده، ۱۱خط عادی (۴خط جدید درون شهری) و ۲خط اکسپرس برای تهران درنظر گرفته شده است. وی با تأکید بر اینکه بنا بر مصوبات بالادستی، ۷۵درصد حمل‌ونقل داخل شهر باید توسط حمل‌ونقل عمومی انجام شود، گفت: در این میان ۳۰درصد حمل‌ونقل در داخل شهر به‌عهده مترو است ولیکن هم‌اکنون با جا به جایی روزانه 2 میلیون مسافر، بین ۱۰ تا ۱۳درصد آن محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه براساس طرح جامع حمل‌ونقل ریلی و برنامه دوم توسعه شهر تهران باید امروز شاهد جابه‌جایی روزانه حداقل ۵میلیون مسافر از طریق مترو می‌بودیم، ادامه داد: متأسفانه به‌دلیل کمبود بودجه، کامل نشدن زیرساخت‌های مورد نیاز خطوط مصوب، همچنین به‌دلیل عدم‌تصویب خطوط جدید و کاهش نیافتن سرفاصله حرکت قطارها؛ این امر محقق نشده است، اما امیدواریم باتوجه به تکمیل خطوط ۶ و ۷ و ساخت ۶خط دیگر پیش‌بینی شده تا سال۱۴۲۰ با توجه به رشد جمعیت، تعداد سفرهای متروی روزانه به حدود ۱۰میلیون سفر برسد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: البته باید در نظر داشت که در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران که در سال گذشته به تصویب رسید، مترو مکلف شده است تا سهم خود را از سفرهای درون شهری به ۲۰درصد برساند که این امر مستلزم تلاش بسیار ویژه و تمرکز خاص و دوچندان مدیریت شهری روی توسعه مترو است. امام با اشاره به اینکه هم‌اکنون منتظر نظر و تصویب شورای‌عالی ترافیک کشور درخصوص بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران هستیم، گفت: خوشبختانه بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی در روزهای گذشته در شورای ترافیک استان تهران به تصویب رسیده و منتظر بررسی آن از سوی شورای‌عالی ترافیک کشور هستیم تا بعد از تأیید و تصویب، اجرای این طرح در دستور کار شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) قرار گیرد. وی بیان داشت: پس از تصویب این طرح در شورای‌عالی ترافیک؛ طراحی خطوط و اقدامات اجرایی را براساس اولویت بندی‌های صورت گرفته، شاهد خواهیم بود. وی در ادامه درخصوص استفاده از دستگاه حفاری تونل (TBM) در خطوط متروی تهران گفت: هم‌اکنون از ۴دستگاه (TBM) موجود، 3 دستگاه (یک دستگاه در شمال خط۷، یک دستگاه در توسعه جنوبی خط۶ و یک دستگاه در اسلامشهر) با نظارت عالیه شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) مشغول فعالیت هستند.
به‌گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، فعالیت دستگاه TBM در شمال خط۷ به‌اتمام رسیده و هنوز درخصوص ادامه و توسعه شمالی این خط و استفاده دوباره از دستگاه حفاری مکانیزه، مطالعات مربوطه در حال انجام است؛ لذا دستگاه فوق در حال آماده به کار نگاه داشته شده است. وی با تأکید بر اینکه به غیر از فعالیت گسترده‌ای که در تکمیل خطوط مختلف در حال انجام است، در موضوعات توسعه خطوط، توسعه شمالی غربی خط۳، توسعه غربی خط۴، توسعه شرقی خط۴ و توسعه جنوبی خط۶ در حال طراحی و اجرا هستیم. وی با اشاره به اینکه شروع عملیات اجرایی سایر خطوط نیز نیازمند مطالعات دقیق و کامل است، گفت: در مدیریت جدید شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) تلاش داریم از هرگونه عملیات اجرایی بدون برنامه و مطالعه دقیق پرهیز شود، چرا که هزینه‌های مضاعفی را به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد، بنابراین مصمم هستیم با مطالعات کامل و همچنین تامین همه پیش نیازها، عملیات اجرایی خطوط را آغاز کنیم. امام تصریح کرد: در این رابطه برنامه‌ریزی کاملی درخصوص آغاز مطالعات به‌محض تصویب بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی در وزارت کشور و شورای‌عالی ترافیک انجام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید