• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82928
+
-

بهره‌وری؛ کلید حل مشکلات شهرها

مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر از صاحب‌نظران، دعوت کرد تا مقالات خود را در ارتباط با نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری ‌به casc.tehran.ir ارسال کنند

بهره‌وری؛ کلید حل مشکلات شهرها

حامد فوقانی_خبرنگار

 مدیریت شهری تهران گام‌های اصلاح ساختار و افزایش بهره‌وری را آغاز کرده است. در همین راستا، لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران از یک‌سو و افزایش کارایی نیروی انسانی از سوی دیگر در دستور کار قرار دارد. به موازات چنین مسئله‌ای، بهره‌وری انرژی و مدیریت منابع انسانی نیز باید صورت بگیرد. به همین منظور معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و معاونت منابع انسانی شهرداری تهران طرح‌های مطالعاتی را برای بهره‌وری مدیریت شهری آغاز کرده و سندهایی به این منظور تدوین شده یا در دست تدوین دارند. همچنین جدا از شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های تابعه شهرداری، ‌از شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم با مسئله منابع انسانی در ارتباط هستند، خواسته شده تا در همکاری با دانشگاه‌ها و نخبگان، بررسی بهره‌وری و ارائه ایده‌ها و طرح‌ها را دنبال کنند.
به‌گزارش همشهری، بر این اساس قرار است نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری با حضور صاحب‌نظران، اندیشمندان و مدیران شهری برگزار شود. مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهری در این ارتباط گفت: «شهرداری‌ها و شهرهای مختلف با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند که مهم‌ترین آنها حمل‌ونقل و ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و مشکلات سازمانی شهرداری‌هاست؛ همچنین تورم نیروی انسانی، نبود نیروی انسانی متخصص و مشکلات مربوط به مدیریت هزینه و کمبود درآمدهای پایدار ازجمله مشکلات فعلی شهرداری‌ها به‌حساب می‌آید. حال اگر روی اتفاقاتی که در شهرها رخ داده، دقت کنیم، می‌بینیم که شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران اقدام به ساخت پل، توسعه کالبد شهر و پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ‌کرده‌اند، اما پایتخت‌نشینان همچنان از مسائلی مثل آلودگی هوا، ترافیک، زیبایی ظاهری و... رنج می‌برند که این به بی‌توجهی به بهره‌وری برمی‌گردد.» 
سیدمصطفی قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اگر لباس بهره‌وری نپوشیم، در عریانی فقر و مشکلات از بین خواهیم رفت، افزود: «جایگاه مدیریت شهری در کشور و شهرها از نظر بهره‌وری ذهن‌خراش است. بنابراین باید به‌صورت مصداقی بهره‌وری در مدیریت شهری ‌به بحث گذاشته شود. در این راستا درنظر گرفته‌ایم از اساتید، صاحب‌نظران و متخصصان عرصه مدیریت شهری و سیاستگذاران دعوت کنیم تا در همایشی مباحث مربوط به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود؛ همایشی که ششم آذر برگزار خواهد شد و شورای سیاستگذاری آن متشکل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌‌ها، شورای‌عالی استان‌ها، سازمان ملی بهره‌وری و همچنین شرکت خدمات اداری شهر به‌عنوان مجری و اداره‌کننده همایش‌ است.» 
مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر از تمامی صاحب‌نظران، اندیشمندان، مدیران شهری، اساتید و دانشجویان حوزه مدیریت شهری دعوت به عمل آورد تا مقالات و تجارب برتر خود در ارتباط با محورهای نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری را از طریق پایگاه اینترنتی www.casc.tehran.ir به دبیرخانه همایش ارسال کنند. 
نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری ششم آذرماه امسال در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و صاحب‌نظران تا 30مهر‌ماه فرصت دارند ‌مقالات و تجارب برتر خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

   حضور کلانشهرها و انتقال تجربه
به گفته مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر «بهره‌وری در اقتصاد شهری و روستایی»، «بهره‌وری در مدیریت منابع انسانی» و «مدیریت تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها- مدیریت درآمدهای پایدار» از مهم‌ترین محورهای این همایش است.


قاضی‌زاده هاشمی‌ «مدیریت هزینه‌ها - هوشمندسازی شهری و روستایی» و «مدیریت منابع انسانی سبز - توانمندسازی و توسعه منابع انسانی» را دیگر محورهای بااهمیت همایش عنوان کرد. او با اشاره به اینکه در زمینه سلامت سازمانی و مقابله با فساد در شهرداری‌های کشور مشکلات خاصی وجود دارد، اظهار داشت: «حتما باید به این چالش مهم پرداخته شود. به همین‌خاطر مدیریت شیشه‌ای و سلامت سازمان و منابع انسانی هوشمند یکی از محورهای بسیار مهم همایش مذکور خواهد بود. در کنار این، پنل تخصصی ویژه کلانشهرها را خواهیم داشت که در آن مدیران کلانشهرهای تهران، مشهد، اهواز، کرمانشاه، تبریز، اصفهان، شیراز، همدان و کرج به بحث راجع به اصلی‌ترین مشکلات و دغدغه‌های فعلی شهرها خواهند پرداخت. به‌طور حتم در پنل کلانشهرها راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری ارائه می‌شود.»  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید