• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82866
+
-

راه‌اندازی نخستین مرکز طب سالمندی در مرکزی

مدیر کل بهزیستی استان: مرکزی از استان‌های پیر کشور است و در زمینه سالمندی رتبه نخست را در کشور دارد

سلامت
راه‌اندازی نخستین مرکز طب سالمندی در مرکزی


آوا صادق| اراک-خبرنگار

   سالمندان که سال‌های شیرین جوانی خود را وقف خانه و خانواده کرده و به تربیت و پرورش فرزندان مشغول بوده‌اند، در دوران پیری و ناتوانی فقط نیاز به توجه، حمایت، محبت و احترام دارند و نباید این خواسته کوچک را از آنان دریغ کرد.

اندکی محبت، توجه و احترام و در برخی مواقع مراقبت و نگهداری کم‌ترین انتظاری است که سالمندان از فرزندان و نوه‌های خود دارند. این خواسته‌های کوچک را سالمندان در دوران جوانی برای فرزندان خود برآورده کرده‌اند و هیچ منتی هم بر سر کسی نگذاشته‌اند.
احترام و توجه فقط معطوف به فرزندان و خانواده نمی‌شود، بلکه مسئولان و مدیران نیز باید با فراهم کردن امکانات برای سالمندان که عمر خود را در راه خدمت به کشور گذاشته‌اند، نیازهای این قشر را برطرف کنند.

سالمندان نیاز به مکانی مناسب برای دیدار یکدیگر، قدم زدن و نشستن در فضای سبز دارند که مدیریت شهری باید برای ساخت چنین مکان‌هایی در مناطق مختلف شهر برنامه‌ریزی و اقدام کند.


مشکلات جسمی و اقتصادی 

یک کارشناس امور اجتماعی در این مورد می‌گوید: در دوران سالمندی فرد از نظر روحی و جسمی حساس‌تر می‌شود و هر لحظه به یاد دوران جوانی خود می‌افتد و افسوس آن دوران را می‌خورد. ضعف جسمی در دوران سالمندی یکی از مشکلات متعدد سالمندان است.

«محمدرضا مظفری» بیان می‌کند: سالمندی که بازنشسته شده، کمتر دوستانی که در محل کار داشته را می‌بیند. فرزندانش هم بزرگ شده‌اند و هرکدام دنبال زندگی خودشان رفته‌اند. معمولا آنها به اندازه‌ای گرفتار کارهای خود هستند که گاهی اوقات ممکن است سالمند مدتی طولانی آنها را ملاقات نکند. در این زمان است که احساس تنهایی به شدت روح بازنشسته و سالمند را آزرده می‌کند.
وی می‌افزاید: علاوه بر این مسائل، مشکلات اقتصادی برخی از سالمندان به علت حقوق کمی که دریافت می‌کنند، هزینه‌های بالای دارو و درمان، اجاره‌بهای مسکن، مخارج سرسام‌آور زندگی و مشکلات اجتماعی هم گریبان‌گیر آنان می‌شود. اگر سالمند توانایی مقابله و مبارزه با آنها را نداشته باشد، خواه ‌ناخواه دچار رنج، درد و عذاب می‌شود.

این کارشناس امور اجتماعی بیان می‌کند: در این زمان است که جامعه و دولت باید با ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی و تعهد به وعده‌های خود در رفع مشکلات اقتصادی بازنشستگان و سالمندان گام‌های اساسی بردارند و آنها را با فراهم آوردن امکانات از خانه، خارج و تا حدودی به آرامش برسانند.

مظفری ادامه می‌دهد: استرس، شرایط بد اقتصادی، زندگی ماشینی و کم‌تحرکی از  فاکتورهای منفی هستند که می‌توانند در دوران سالمندی تاثیرگذار باشند، همچنین بهداشت و درمان نیز از دیگر مواردی است که ضرورت خدمات‌دهی به سالمندان را دوچندان می‌کند.

وی اظهار می‌کند: ایجاد مراکزی برای گردهم آمدن سالمندان در کنار یکدیگر از سوی مسئولان ضروری است. در این صورت آنها می‌توانند اوقاتی خوش را در کنار همسن و سال‌های خود سپری کنند. این نکته بسیار قابل توجه است که روزی ما هم سالمند خواهیم شد و هر آنچه در این زمان برای سالمندان انجام دهیم، برای فردای خودمان هم خواهد بود.


سالمندی؛ دوره‌ای‌ با تغییرات جدید

یک متخصص اعصاب و روان نیز می‌گوید: سالمندی دوره‌ای از زندگی است که شخص با تغییرات جسمی و روانی و اجتماعی جدیدی روبه‌رو می‌شود که نحوه کنار آمدن با آنها برای همه افراد یکسان نیست و در بسیاری از موارد باعث ایجاد مشکل هم خواهد شد.

«منصور قناعت‌پیشه» بیان می‌کند: حمایت در دوران سالمندی، برعکس دوران کودکی سیر صعودی دارد، به نحوی که می‌توان با حمایت از سالمند، بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی، روانی، روحی و... را رفع کرد.
وی می‌افزاید: درآمد و امکانات کم برخی از سالمندان، تاثیر زیادی در رفتار آنان دارد؛ چراکه روزگاری مخارج یک خانواده را خودشان تامین می‌کردند. بسیاری از آنان در مقایسه با جوانان درآمد کمتری دارند، البته باید به این نکته توجه کرد که این شرایط اجتماعی نامطلوب مشخصه اکثر کشورهای غربی است، اما در برخی از فرهنگ‌ها سالمندان محترم شمرده می‌شوند و بیشتر آنها می‌توانند امیدوار باشند که با فرزندان خود زندگی خواهند کرد.

این متخصص اعصاب و روان اظهار می‌کند: بیماری‌های قلبی، مغزی، آلزایمر و... از بیماری‌های شایع دوران سالمندی است. نیمی از افراد بالای 65 سال از بیماری‌های استخوانی و مفصلی شکایت دارند. این بیماری‌ها می‌توانند موجب تغییرات رفتاری شوند.


رتبه نخست سالمندی در کشور

مدیر کل‌ بهزیستی ‌استان‌ مرکزی نیز از ایجاد نخستین مرکز طب سالمندی با هدف پیشگیری و درمان سالمندان در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر این پروژه در دست پیگیری است.
«زهرا امینی» بیان می‌کند: 2۱۰۰ متر‌ مربع از یکی از کلینیک‌های استان توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک برای ایجاد مرکز طب سالمندی اختصاص یافته و امیدواریم بهره‌برداری از این مرکز تا 8 ماه آینده محقق شود.

وی ادامه می‌دهد: این استان از جمله استان‌های پیر کشور است و در زمینه سالمندی رتبه نخست را در کشور دارد.

مدیر کل‌ بهزیستی ‌استان‌ مرکزی اظهار می‌کند: با توجه به افزایش جمعیت و رتبه اول سالمندی استان در کشور پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.


حمایت معنوی از سالمندان 

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که سالمندان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند، می‌گوید: در قانون برنامه ششم توسعه، مجلس به حمایت از سالمندان توجه ویژه‌ای کرده، به نحوی که در ماده ۸۰ این قانون دولت مکلف شده است ۲۵درصد از مجموع جمعیت سالمندان کشور را زیر پوشش قرار دهد.

«علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: آنچه مسلم است سالمندان قبل از هرگونه حمایتی نیاز به حمایت معنوی به‌ ویژه احترام و تکریم از سوی خانواده و جامعه دارند. بی‌شک توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان، افزایش سطح رفاه، ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی و فضای مناسب سبب خواهد شد امید به زندگی در میان سالمندان افزایش یابد.
وی ادامه می‌دهد: مناسب‌سازی فضای شهری برای حضور سالمندان باید یکی از اولویت‌های مهم حوزه عمرانی و مدیریت شهری باشد تا سالمندان بتوانند همچون سایر رده‌های سنی از خدمات ورزشی و تفریحی داخل شهر به راحتی و با کمترین مشکل استفاده کنند.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اظهار می‌کند: با توجه به رشد جمعیت سالمند باید از هم‌اکنون زیرساخت‌های حمایتی در هر زمینه‌ای برای سالمندان در استان و کشور فراهم شود تا در سال‌های آینده آنان با کمترین مشکل مواجه باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید