• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82779
+
-

رنج حوزه فرهنگ کاشمر از کمبود اعتبار

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشمر از مشکلاتش برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی این شهرستان می‌گوید

گزارش
رنج حوزه فرهنگ کاشمر از کمبود اعتبار

جواد افتخاری |خراسان رضوی -خبرنگار:


توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها، اغلب در زمره وعده‌هایی است که به‌کندی تحقق می‌یابد. بیشتر فعالان حوزه فرهنگ، کمبود اعتبارات را مهم‌ترین عامل کندی پروژه‌های فرهنگی می‌دانند و معتقدند نگاه جدی‌تر به این حوزه و تعریف پروژه‌های سودآور و درآمدزا می‌تواند اعتبارات را به سوی برنامه‌های فرهنگی بکشاند. کاشمر مانند بسیاری از شهرستان‌ها، دچار کمبود اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است. «علی توکلی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر در گفت‌و‌گو با همشهری از مشکلات این شهرستان می‌گوید. 


7 ماه بدون اعتبار 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر درباره وضعیت مالی این اداره می‌گوید: اکنون مهم‌ترین مشکل پیش رویمان نبود اعتبار است. 7 ماه از سال گذشته و تاکنون هیچ اعتباری به شهرستان تخصیص نیافته است. «علی توکلی» ادامه می‌دهد: بدون شک یکی از نیازهای اصلی در اجرای برنامه‎ها و رویدادهای فرهنگی موضوع توسعه و فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی- هنری است. همه فعالیت‎های فرهنگی برای ظهور و بروزشان نیاز به یکسری زیرساخت‎ها و امکانات دارند. در کاشمر از نظر متراژ و تعداد زیربنا وضعیت خوبی داریم اما اکثر بناهای موجود قدیمی هستند.

از جمله مهم‌ترین این بناها مجتمع فرهنگی- هنری سرو است که 20 سال از عمر آن می‌گذرد و به خاطر متراژ بالا به نگهداری و تعمیرات فوری نیاز دارد. وی در خصوص مشکلات تعمیر و نگهداری مراکز فرهنگی می‌گوید: کمبود اعتبارات یکی از مشکلات همیشگی بوده است. این کمبود در حوزه فرهنگ و هنر بیشتر خود را نشان می‌دهد و همیشه برای نگهداری و مرمت فضاهای فرسوده دغدعه‎ و نگرانی‌ وجود داشته است. این مسئول درباره جذب اعتبارات برای بخش فرهنگی این شهرستان ادامه می‌دهد: برای جذب اعتبارات با فرمانداری رایزنی‌ کردیم، ولی اعتبارات اختصاص داده شده به حوزه فرهنگ و ارشاد کاشمر بسیار کم است و فقط در حد نگهداشت و تعمیرات خیلی ضروری است. 


ملاقات با وزیر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر درباره ملاقات اخیرش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: با پیگیری‎ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امسال، به عنوان اولین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر، با وزیر فرهنگ دیدار مستقیم داشتم. در این جلسه گزارشی از مسائل مختلف حوزه فرهنگ و ارشاد شهرستان، ظرفیت‌ها، مشکلات و کمبودهای شهرستان ارائه شد. یوسفی ادامه می‌دهد: دریافت اعتبارات برای تعمیر ضروری ساختمان‌ها از درخواست‌هایی بود که در این دیدار مطرح شد. این درخواست اگر می‌خواست به روال طبیعی پیش برود شاید سال‌ها طول می‌کشید و محقق نمی‌شد.

در این جلسه قول مساعد برای تعمیرات مجتمع فرهنگی- هنری سرو و ساختمان نگارخانه ارشاد به عنوان تنها مرکز نمایشگاهی شهرستان داده شد. همچنین در این دیدار توانستیم اعتبارات مورد نیاز را برای تعمیرات، نقاشی ساختمان نگارخانه، تعمیرات و نقاشی کل ساختمان مجتمع سرو، اصلاح کامل ایزوگام پشت بام و سیستم گرمایشی اداره که غیرقابل استفاده بود، جذب کنیم. البته با توجه به این‌که اعتبارات سال 98 دقیقا ابلاغ نشده بود، در این باره قول مساعد داده شد. اگر اعتبارات جذب و تخصیص محقق شود، تقریبا تمام نواقص ساختمان‌های حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر برطرف می‎شود. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر درباره ساخت سالن بلک‌باکس برای اجرای نمایش‌ها در این شهرستان می‌گوید: با توجه به این‌که هنرهای نمایشی کاشمر وضعیت خوبی دارد بدون شک ساخت سالن بلاک‌باکس می‌تواند در بهبود و کیفیت ارائه آثار نمایشی شهرستان مثمر باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل محدودیت مالی امکان ساخت‌و‌ساز ندارد، به همین خاطر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داد، اگر ساختمان بلاک‌باکس توسط خود شهرستان احداث شود آنها تجهیزات و تاسیسات سالن را تامین می‎کنند. 


اعتبارات سال گذشته

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر درباره اعتبارات سال گذشته این اداره به خبرنگار همشهری می‌گوید: شاید به صلاح نباشد رقمی اعلام شود، ولی عملا با اعتبارات بخش فرهنگ فقط می‌شود در سال یک برنامه اجرا کرد. یوسفی درباره سرانه فضاهای فرهنگی شهرستان ادامه می‌دهد: هرچند از نظر متوسط فضا، وضعیت کاشمر در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان بهتر است ولی از نظر سرانه ریالی بسیار عقب هستیم. با امکانات موجود شرمنده هنرمندان هستیم و آن‌گونه که باید نمی‌توانیم از آنها حمایت خوبی داشته باشیم. با وضعیت موجود و همین امکانات محدود فکر می‌کنم اصلی‌ترین وظیفه ما در قبال هنرمندان حمایت و صیانت از جایگاه هنر و هنرمند باشد که در این خصوص تلاش بسیاری شده است. در واقع به عنوان دستگاه متولی وظیفه داریم بستر اجرای رویدادهای فرهنگی- هنری را در شهرستان فراهم کنیم. 


جلوی اجرای برنامه‌ای را نگرفته‌ایم 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر در جواب به این سوال که وضعیت برنامه‌های شاد را در شهرستان چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: یکی از اولویت‌های من در ابتدای ورودم به کاشمر در کنار برنامه‌های مختلف فرهنگی- هنری، ایجاد نشاط و پویایی و اجرای برنامه‌های مفرح بوده است. با توجه به این‌که قسمت اعظمی از جمعیت را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، یکی از نیازهای کنونی جامعه برگزاری رویدادهای شاد و مفرح است که باید به یکی از ضروریات تبدیل شود. توکلیادامه می‌دهد: نه‌تنها تاکنون برنامه‌ای که بخواهد تعطیل شود در شهرستان نداشته‌ایم بلکه به‌رغم محدودیت‌های موجود برای اجرای صحنه‌ای موسیقی، طی 8 ماه گذشته با تدبیر و بهره‌گیری از نظرات مختلف از کنسل شدن اجراها جلوگیری کرده‌ایم و شاهد چندین مورد اجرای پاپ، سنتی و محلی و اجرای صحنه‌ای بوده‌ایم. 


برنامه اداره فرهنگ 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر در خصوص مهم‌ترین اولویت حوزه فرهنگ در سال جاری می‌گوید: تقویت جایگاه هنر و هنرمند، گسترش فعالیت فرهنگی- هنری، توسعه آموزش‌های فرهنگی- هنری، شناخت و معرفی و تجلیل از مفاخر شهرستان، ارائه آموزش‌های لازم و توسعه فضاهای فرهنگی غیردولتی ازجمله اولویت‌های سال جاری است. از دیگر اولویت‌ها این است ‌که سالن مجتمع فرهنگی- هنری سرو کاشمر را خالی نگه نداریم. باید هر شب برای اقشار مختلف برنامه‌های متنوع داشته باشیم. البته نوع برنامه‌ها با توجه به نیاز مخاطبان تغییر می‌کند. در 3 ماه گذشته فقط در 40 شب تئاتر اجرا کردیم که با توجه به جمعیت آمار قابل قبولی است. 

توکلیادامه می‌د‌هد: کشور در تنگنای مالی قرار دارد و جذب اعتبار در این شرایط کار بسیار سختی است و در دوران خشکسالی اعتبارات به سر می‌بریم اما در دوران ترسالی هم هیچ‌گاه اعتباراتی در حد امسال به مجتمع سرو و ساختمان‌های اداره فرهنگ و ارشاد تخصیص نیافته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید