• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82714
+
-

بازار تاریخی ارومیه مرمت شد

در استان
بازار تاریخی ارومیه مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که نوسازی بازار تاریخی ارومیه به مرحله پایانی رسید، گفت: به منظور اجرای عملیات نوسازی و مرمت بازار تاریخی ارومیه تلاش بر این بوده که فرم و شکل معماری طاق‌ها، گنبدها‌ و پایه‌‌ها‌‌‌ و اصالت بنا، مطابق با الگوی اولیه تاریخی بازسازی و حفظ شود. 

«جلیل جبار‌ی» در گفت‌‌و‌گو با فارس با اشاره به مرمت و نوسازی بازار تاریخی ارومیه اظهار کرد: در خصوص اجرای عملیات نوسازی و مرمت بازار تاریخی ارومیه تلاش بر این است فرم و شکل معماری طاق‌ها، گنبدها‌، پایه‌‌ها‌‌‌ و اصالت بنا، مطابق با الگوی اولیه تاریخی بازسازی و حفظ شود، گاهی در برخی قسمت پایه‌ها و گنبد برای رفع ایرادات‌ گذشته و استحکام‌سازی بنا، مجبور به ایجاد اصلاحاتی جزئی شده است. 

این مسئول بیان کرد: بازار تاریخی ارومیه دارا‌‌ی اعتبار مستمری است که هر سال مبلغی، با توجه به توان مالی دولت، برای حفظ و نگهداری و مرمت اضطراری بازار تاریخی، به این مکان اختصاص می‌یابد. جباری درباره تامین اعتبارات بازسازی بازار تاریخی ارومیه تاکید کرد: اعتبار تخصیص‌یافته در فعالیت‌های انجام‌شده بازسازی و مرمت بازار تاریخی ارومیه بخشی از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی و بخشی مشارکت شهرداری ارومیه بوده و بودجه اعتباریافته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است. 

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون مرمت و نوسازی راسته پنیر‌فروشان به پایان رسیده است، بیان کرد: مرمت و نوسازی بازار تاریخی ارومیه در مراحل پایانی اجرای طرح است. کل عملیات اجرای، فنی، نظارت و انتخاب پیمانکار از وظایف اداره کل میراث فرهنگی است و انجام این وظایف قابل واگذاری نیست. 

جباری گفت: آشفتگی و نابسامانی سیم‌های برق در بازار تاریخی، به صورت تار عنکبوتی ناشی از سیم‌کشی‌های غیرمجاز کسبه و اصناف است و در این راستا کسبه باید اصول ایمنی را رعایت کنند، چون در صورت اتصال و بروز‌ آتش‌سوزی احتمالی که ناشی از عدم رعایت اصول ایمنی و استفاده غیرمجاز از سیم‌‌های برق صورت گیرد، مقصر اصلی خود کسبه و اصناف هستند و شرکت توزیع نیروی برق و اداره کل میراث فرهنگی هیچ نوع مسئولیتی را تقبل نخواهد کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید