• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82695
+
-

آغاز خرید حمایتی گوجه‌فرنگی

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی: به منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، این سازمان به نمایندگی از دولت به خرید حمایتی اقدام کرده است/ در مرحله اول، 450 تن گوجه‌فرنگی  به ازای هر کیلو‌گرم هزار تومان از کشاورزان استان خریداری می شود

کشاورزی
آغاز خرید حمایتی گوجه‌فرنگی

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی از آغاز خرید حمایتی گوجه‌فرنگی با نرخ مصوب هزار تومان در استان خبر داد.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روند کاهشی قیمت گوجه‌فرنگی در آذربایجان غربی کشاورزان زیادی را متضرر کرده ‌که با اعلام مسئولان خرید حمایتی این محصول از پنج‌شنبه هفته گذشته به ازای هر کیلوگرم هزار تومان آغاز شده است. 

«شهریار حیدری» در این باره عنوان کرد:‌ با توجه به کاهش قیمت گوجه‌فرنگی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و از بین رفتن انگیزه تولید این محصول، سازمان تعاون روستایی به نمایندگی از دولت برای خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در قالب سازوکار تعریف‌شده و با رعایت سقف قیمت مصوب به ازای هر کیلوگرم تحویل در مراکز خرید اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که مقدمات اجرای این امر با همراهی برخی کارخانه‌های تولیدی در آذربایجان ‌غربی انجام شده است بیان کرد: سازمان تعاون روستایی همراهی حداقل ۲ کارخانه استانی را برای خرید و تبدیل گوجه‌فرنگی به رب مورد تاکید قرار داده بود که در این راستا، رایزنی‌هایی با سایر مدیران کارخانه‌های صنایع تبدیلی استان در حال انجام است و علت اصلی تاخیر در خرید حمایتی این محصول تعلل کارخانه‌داران در خرید این محصول است.

 حیدری گفت: در مرحله اول خرید روزانه در حدود ۴۵۰ تن به طور میانگین از سوی ۲ کارخانه جذب خواهد شد که امیدواریم با رایزنی با سایر کارخانه‌ها صنایع تبدیلی استان این میزان جذب نیز افزایش یابد.

این مسئول از رایزنی استاندار آذربایجان غربی با وزیر جهاد کشاورزی با هدف رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های کشاورزان استان در روز‌های گذشته خبر داد و گفت: خرید تضمینی برخی محصولات از جمله گوجه‌فرنگی و بررسی مشکلات فروش سیب تولیدی استان از جمله مباحث مطرح در این دیدار بود که مقرر شد به اهتمام سازمان تعاون روستایی، از بروز نوسان در قیمت فروش سیب درختی صنعتی نیز جلوگیری شود.

 او بیان کرد: برداشت گوجه‌فرنگی از 4۸۲۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت این محصول در استان آغاز شده و امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۹۳ هزار تن گوجه‌فرنگی از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود. حیدری با اعلام این‌که تولید و سطح زیر‌کشت این محصول در استان ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد افزود: ۴۵ تا ۵۰ درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف اعم از تازه‌خوری و فراوری‌شده مصرف می‌شود.

۶۰ هزار تن از گوجه‌فرنگی تولیدشده در استان به صورت تازه‌خوری مصرف و بقیه توسط کارخانه‌های تبدیلی خریداری می‌شود. وی تاکید کرد: به علت بالا بودن قیمت این محصول در سال گذشته در کشاورزان رغبت به کشت افزایش یافته و به همین علت سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید