• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82689
+
-

وعده‌ ساخت مدارس سیل‌زده خوزستان محقق شد

سیل فروردین امسال خوزستان به 113 مدرسه آسیب زد که از این تعداد 78 مدرسه تعمیری هستند و 35 مدرسه باید بازسازی شوند

گزارش
وعده‌ ساخت مدارس سیل‌زده خوزستان محقق شد

سیل فروردین امسال خسارت زیادی به مدارس مناطق سیل‌زده در خوزستان وارد کرد و وعده‌های مسئولان برای تامین اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی بازسازی این مدارس تاکنون محقق نشده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیلی که در ابتدای امسال خود را به خوزستان رساند، هرچه را بر سر راه خود ‌دید، غرق و از اراضی کشاورزی تا منازل مسکونی و مدارس را محاصره کرد.

در برخی مناطق خوزستان سیلاب بیش از ۲ ماه ماند و آب در دل ساختمان‌ها نفوذ کرد به طوری که بعضی از آنها فروریختند و تخریب  شدند. در جریان این سیل، مسئولان وعده‌هایی درباره ساخت مدارس تخریب‌شده دادند، اما برخی از این وعده‌ها هنوز تحقق نیافته و گویی به فراموشی سپرده شده است.


آسیب سیل به ۱۱۳ مدرسه

مدیر کل سازمان توسعه و نوسازی مدارس خوزستان گفت: در سیل فروردین امسال ۱۱۳ مدرسه‌ در مناطق مختلف استان دچار آبگرفتگی شدند. به نسبت حجم آبگرفتگی و قدیمی یا نوساز بودن مدارس، میزان خسارت وارد آمده به آنها متفاوت است. «علی قربانی» افزود: با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد از 113 مدرسه آسیب‌دیده ۳۵ واحد به تخریب کامل نیاز دارند و برای دانش‌آموزان خطرسازند.

به همین دلیل تخریب آنها بلافاصله انجام شد. ۷۸ مدرسه در مناطق سیل‌زده نیز نیازمند تعمیر و بهسازی هستند. وی اظهار کرد: با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده درباره مدارس تخریبی، در صورتی که این مدارس به تغییر کد ارتفاعی و محل احداث نیاز داشتند، طرحی تهیه و عملیات احداث آنها آغاز شد. قربانی ادامه داد: از تعداد مدارس در حال احداث ۶ واحد مساحت بیشتری دارند و 6 ‌کلاسه هستند و برنامه زمان‌بندی برای تکمیل آنها آبان و آذر است.

وی بیان کرد: در صورتی که با مشکل خاصی مواجه نشویم، با تلاش همکاران در سازمان و استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی، امیدواریم بقیه پروژه‌ها هم در سال جاری برای بهره‌برداری آماده شوند. این مسئول گفت: پروژه تعمیر مدارس نیز به سرعت در حال اجراست و به‌زودی به پایان می‌رسد.


عملیات تعمیر ادامه دارد

قربانی درباره تامین اعتبار برای تعمیر و تجهیز مدارس آسیب‌دیده از سیل اظهار کرد: با پیگیری‌های «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان و همکاری وزارت نفت، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، ولی تا این لحظه وعده‌ها محقق و اعتباری پرداخت نشده است. وی ادامه داد: اما با تکیه بر قول مساعد و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی استان، عملیات تعمیر همچنان ادامه دارد.


احداث مدارس تخریبی با کمک خیران

رئیس سازمان توسعه و نوسازی مدارس خوزستان گفت: درخصوص ۳۵ مدرسه‌ای که به تخریب و احداث مجدد نیاز دارند، از خیران مدرسه‌ساز کمک گرفتیم و آنها به پروژه‌های مذکور حدود ۳۰ میلیارد تومان کمک کردند. وی افزود: با حضور خیرین در مناطق سیل‌زده و رصد مشکلات مدارس موجود در این مناطق، آنها رفع مشکلات ۴۰ مدرسه دیگر را با بیش از ۱۶۰ کلاس درس نیز تعهد کردند و این کار آغاز  شد.

 براساس برنامه زمان‌بندی و با توجه به وسعت مدارس پیگیر هستیم که هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند. قربانی در خصوص میزان خسارت وارد آمده به مدارس مناطق سیل‌زده اظهار کرد: مدارس روستا‌های بخش شاوور از توابع شهرستان شوش، با 40/33 درصد، بیشترین میزان خسارت را داشته‌اند.

این مسئول درباره میزان خسارت‌های وارد آمده به مدارس شهرستان‌های سیل‌زده استان گفت: روستای بامدژ در ناحیه ۴ اهواز با 64/20 درصد، شهرستان شادگان با 52/12 درصد، شهرستان باوی با 90/7 درصد، شهرستان کارون با 90/5 درصد، ناحیه یک اهواز با 93/4 درصد، شهرستان دشت آزادگان با 70/4 درصد، شهرستان شوشتر با 09/4 درصد و شهرستان دزفول با 04/3 درصد به ترتیب بیشترین خسارت‌ها را از سیل اخیر دیدند.


بازسازی ۳۰ مدرسه در بامدژ

ناظر پروژه‌های احداث و بهسازی مدارس روستای سیل‌زده بامدژ اهواز نیز بیان کرد: ۳۰ واحد مدرسه در این روستا دچار آسیب شدند که ۱۱ واحد آن در حال تعمیر و ۹ واحد نیز در دست احداث است. «رحمانی» ادامه داد: مدارس در حال تعمیر برای سال تحصیلی جدید صد درصد آماده هستند، اما واحد‌های در حال ساخت با کمی تاخیر آماده خواهند شد.

وی گفت: با توجه به این‌که حدود ۲ ماه روستای بامدژ در محاصره سیلاب قرار داشت، آب به زیرساخت‌های مدارس نفوذ کرده و کف‌سازی‌ها نیز دچار نشست شده است. به همین دلیل کف مدرسه به طور کامل برداشته و عملیات کف‌سازی انجام شد.


اتمام کار مدارس تعمیری

هفته گذشته نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده روستای شاکریه شهرستان دشت‌آزدگان گفت: 113 مدرسه در خوزستان به خاطر وقوع سیل فروردین‌ماه آسیب دیدند که 78 مدرسه تعمیری و 35 مدرسه احداثی بوده‌اند که همه مدارس تعمیری به اتمام رسیده و 10 مدرسه هم به طور کامل احداث شده است.

بابک دین‌پرست اظهار کرد: با دستور وزیر کشور در این منطقه حضور پیدا کردم تا بازدیدی از روند ساخت و ساز این مناطق داشته باشم و گزارشی را به وی ارائه دهم. وی افزود: در بازدیدی که از مناطق مختلف روستای شاکریه در شهرستان دشت آزادگان انجام شد، شاهد اقدامات بسیار خوبی در این مناطق بودیم. دین‌پرست گفت: 20 مدرسه هم که وسعت آنها بیشتر است و نیاز به هزینه بیشتری برای ساخت دارند، تا پایان آبان‌ماه به اتمام خواهند رسید تا دانش‌آموزان بتوانند در آنها به تحصیل بپردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید