• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82634
+
-

رونمایی از مانیفست انرژی ایران

زنگنه رویکرد ایران را در بازار جهانی گاز تشریح کرد

گزارش خبری
رونمایی از مانیفست انرژی ایران


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در نشست رهبری در سبد انرژی جهان با اولویت‌های صنعت گاز در روسیه، از مانیفست انرژی ایران در عرصه بین‌المللی رونمایی کرد و از تصمیم تهران برای افزایش امنیت انرژی در دنیا خبر داد. این تازه‌ترین مواضع وزیر نفت ایران در یک نشست بین‌المللی انرژی جهان پس از حمله نیروهای حوثی یمن به برخی از تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان است؛ جایی که زنگنه درگریزی هم به شائبه بزرگ‌نمایی عربستان اشاره کرد و گفت: می‌بینیم که شرایط بازار عادی شده است؛ من هرگز باور نکردم که با این حمله نیمی از تولید نفت عربستان از دسترس خارج شده باشد، فکر می‌کنم عربستان دست به بزرگ‌نمایی سیاسی در این رابطه زده تا بگوید امنیت انرژی درجهان به خطر افتاده است.
پیش از این هم برخی کارشناسان و تحلیلگران در گفت‌وگو با همشهری از احتمال بزرگ‌نمایی عربستانی‌ها در میزان خسارت واردشده به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو خبر داده بودند و حالا وزیر نفت ایران می‌گوید: قیمت نفت هر روز نسبت به روز حمله به تاسیسات نفتی عربستان در حال کاهش است و اثر اولیه رشد قیمت طلای سیاه به‌طور کامل از بین رفته است.
به گزارش همشهری، رویکرد مقامات ایرانی نسبت به تحریم‌های آمریکا و عملیات ایذایی آنها برای محدود‌کردن عرضه نفت و گاز ایران به بازارهای جهانی بر این محور قرار دارد که سیاست آمریکا یک تروریسم اقتصادی است.
زنگنه با تکیه بر همین رویکرد معتقد است: باید بخش انرژی سیاست‌زدایی شود و مداخلات سیاسی جای خود را به منطق اقتصادی، چندجانبه‌گرایی، مشارکت و همکاری بدهد. به گفته او، اعمال تحریم‌های یکجانبه ایران و اعمال فراسرزمینی آن از مصادیق بارز «تروریسم اقتصادی» و نقض اصول حقوق بین‌الملل است که معیشت توده‌های مردم را هدف قرار می‌دهد. وزیر نفت ایران با به‌چالش‌کشیدن سیاست مقامات آمریکایی در یکجانبه‌گرایی، تأکید کرد: این نگرش آمریکایی‌ها نه‌تنها صلح و امنیت دنیا را تهدید می‌کند، بلکه بر توسعه پایدار جهان به‌دلیل خطرات تغییرات اقلیمی و محدودسازی جریان سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری‌های انرژی اثر منفی می‌گذارد. پیشنهاد زنگنه به سران گازی دنیا، ایستادگی در برابر سیاست یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا‌ست. او در نشست روسیه همچنین ‌از افزایش تولید گاز طبیعی ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب در سال آینده خبر داد و از تصمیم ایران برای کاهش میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت فسیلی پرده‌برداری کرد و گفت: درنظر داریم سوزاندن گازهای همراه نفت را تا سال۲۰۲۱ تقریبا به صفر برسانیم.

احترام ایران به تعهدهای بین‌المللی
وزیر نفت راهبرد ایران را احترام و عمل به تعهدات بین‌المللی و توسعه همکاری‌ها با رویکرد چندجانبه‌گرایی دانست و اعلام کرد: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از اولویت‌های ما در بخش انرژی هستند. ایران از مؤسسان مجمع کشورهای صادرکننده گاز و اوپک است. او افزود: با توجه به نقش روزافزون گاز طبیعی متعارف به‌عنوان سوخت فسیلی پاک در محدود‌کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای، پیشنهاد می‌کنم هدف الهام‌بخشی را به‌منظور رسیدن به سهم ۳۰درصدی گاز طبیعی در سبد انرژی جهان تا سال۲۰۴۰ تعیین کنیم و از طرق مختلف با تأکید بر بخش نیروگاهی به آن هدف دست یابیم.



زنگنه چه گفت؟

ـ بازار انرژی باید غیرسیاسی باشد تا از دخالت‌های یکجانبه و غیرقانونی در آن جلوگیری شود.
ـ ایران در همه زمینه‌ها ازجمله در بخش انرژی با روسیه روابط راهبردی دارد.
ـ هیچ‌گاه از طرف ما برای دیدار با عربستانی‌ها مشکلی وجود نداشته است، بلکه این آنها هستند که همواره مشکل دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید